ZF Agrobusiness

ZF AGROPOWER. Ionuţ Anisia, Elite Berry: Acum 3 ani exportam 100% din producţie, dar de 2 ani cel puţin 50% din producţie o vindem intern. Este greu să intri în supermarketuri şi să vinzi sucuri şi dulceaţă, pentru că noi nu putem asigura o anumită cantitate pe termen lung

29.04.2021, 00:05 Autor: Florentina Niţu

♦ Creşterea cererii depăşeşte 10% anual pe piaţa locală.

Ionuţ Anisia, Chief of Operations în cadrul Elite Berry, o companie din Braşov care produce anual circa 30-40 de tone de afine, dar oferă şi butaşi şi consultanţă pentru înfiinţarea unei plantaţii de arbuşti fructiferi, afirmă că piaţa românească a fructelor de pădure a înregistrat în ultimii doi ani un avans de peste 10% de la un an la altul şi trendul este crescător.

„Este important să construim pro­priul brand, să insistăm pe piaţa lo­cală, să vindem aici, să ne dez­vol­tăm aici. Acum 3 ani, exportam 100% din producţie, dar de 2 ani cel puţin 50% din producţie o vindem intern. Piaţa românească creşte anual cu peste 10%”, a spus Ionuţ Anisia în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania.

Anul trecut, Elite Berry a vândut pe piaţa românească între 15 şi 20 de tone de fructe, menţionează el. Acesta spune că preţul este destul de mic, de maximum 4 euro/kg în sezon, însă avantajul său este că are piaţă de desfacere.

Cu o producţie anuală estimată între 23.000 şi 30.000 de tone de fructe de pădure la nivelul întregii ţări, această nişă s-a dezvoltat rapid în ultimii ani datorită cererii mari pentru aceste produse şi datorită accesului la fonduri europene pentru înfiinţarea unor astfel de culturi.

Ionuţ Anisia spune că s-a gândit să treacă la procesare şi să acceseze fonduri europene, acesta fiind unul dintre planurile de viitor ale com­paniei, însă „este greu să intri în super­marketuri şi să vinzi sucuri şi dulceaţă, pentru că noi nu putem asigura o anumită cantitate pe termen lung”. În prezent, el se focu­sea­ză pe investiţii în ambalare şi depozitare.

„Anul acesta nu a început prea bine, pentru că am avut probleme cu apa, ne-am confruntat cu  inundaţii, dar nu ne-au îngheţat mugurii”, a menţionat Anisia.

El adaugă că terenul şi sursa de apă sunt foarte importante pentru o cultură de afin, mai ales că „abia după 5 ani îţi recuperezi investiţia”.

Antreprenorul a mai spus că în zona sa, dar şi în restul ţării, există interes din partea românilor pentru a face culturi de afin, zmerur şi mur. Afirmaţia a fost făcută în contextul în care Elite Berry vinde şi butaşi.

„Pentru afin, Duke este cel mai bun soi timpuriu, dar Hannah’s Choise este productiv şi creşte foarte repede, Bluecrop, de asemenea, este productiv, însă de mijlocul sezonului, şi preţul de vânzare al fructelor este mic, pentru că intrăm în concurenţă cu polonezii care produc foarte mult. Pentru Elliot este cerere foarte mare, este productiv, dar puţin problematic căci e acrişor şi recoltarea se face la sfârşitul sezonului. Au mai apărut soiuri noi la afin, din America, mai productive, mai gustoase, dar mai scumpe, preţul fiind de 3,7 euro/răsad”, a precizat Anisia.

Elite Berry, cu o prezenţă de 4 ani pe piaţă, a realizat în 2019, ultimul an pentru care există date disponibile, o cifră de afaceri de peste 100.000 de lei, dublu faţă de anul anterior şi un profit de 44.000 de lei, arată datele publice.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny