ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Leonard Gonciulea, Maxagro: Reconfigurăm producţia noastră şi cantitatea de lapte pe care o vom livra către procesatori. Problemele create acum nu se vor rezolva repede

17.03.2022, 00:06 Autor: Florentina Niţu

Din cauza războiului din Ucraina, care a dus la creşterea cu 30-40% a preţurilor ce­realelor faţă de acum o lună şi la creşterea preţurilor la combustibili, busi­nessurile din zoo­tehnie sunt printre cele mai afectate.

Maxagro, un business din ju­deţul Timiş ce cultivă cereale pe o supra­faţă de circa 10.000 de hectare şi are o fermă de 2.000 de bovine, ia în calcul schim­­barea strategiei de business, care ar însemna şi scăderea cantităţii de lapte faţă de cea pe care şi-a propus-o la începutul anului. „Consider că vor creşte preţurile ali­mentelor, dar nu semni­ficativ, pentru că vor fi într-o oare­care măsură controlate de magazinele cele mari, care ştiu să-şi facă altfel de calcule altfel decât noi, dar nu ştiu cât se va reflecta asupra încasărilor noastre. Probabil va fi o recon­figurare a pro­ducţiei noastre şi, în speţă, a cantităţii de lapte pe care o vom livra către procesatori. Problemele create acum nu se vor rezolva foarte repede“, a spus Leonard Gonciulea, di­rector economic al Maxagro, în cadrul emisiunii ZF Agropower.

El a adăugat că se aştepta să ştie exact stocurile produselor din România, de la cereale la alimente, argumentând că „acest secret ne costă pe noi cei din producţia directă“. Gonciulea susţine că preţurile mari la cereale din ultima perioadă sunt salturi mortale şi se fac de la o săptămână la alta, iar crescătorii de bovine vor avea probleme pentru a produce lapte şi a rămâne în continuare la nivelul pe care prestabilit.

Maxagro îşi produce boabele de cereale pentru hrana animalelor, dar şroturile, care au o incidenţă de cost foarte mare, vin din America Centrală. „Noi stăm cu ochii pe bursă şi discutăm cu procesatorii să vedem la ce preţuri se produce, la ce preţuri se vinde, când ne pot livra şi nimeni nu mai vrea să facem contracte pe anumite perioade de timp. Sunt lucruri care care nu fac altceva decât să creeze o anumită instabilitate“, întăreşte Gonciulea.

Executivul completează că ceea ce se întămplă în ultimele trei săptămâni, odată cu izbucnirea războiului în Ucraina, i-a determinat, la Maxagro, să schimbe strategia de gestionare a fermei de lapte. Această mişcare este necesară în contextul în care cheltuielile cu furajele pentru animale ar trebui să fie între 47 şi 50% din preţul laptelui, însă de o perioadă lungă ele sunt de 56-58% din preţul laptelui.

„Nu vom mai avea aceeaşi producţie de lapte pe care ne-am propus-o. Discutăm cu procesatorii o creştere a preţului la lapte care să răspundă la indicatorii noştrii de producţie şi răspunsurile sunt evazive, pentru că şi ei trebuie să stea de vorbă cu marile lanţuri de magazine. Ne vom adapta, avem strategii, scenarii, dar până la urmă e  matematică“, a precizat Gonciulea.

Maxagro, un business anual de 50 mil. euro, deţinut de familia Zifceak, vinde laptele zilnic către procesatorul român Simultan, deţinut de Florin Herbai. „Tot lanţul de la producător la consumator înseamnă diferenţe considerabile de bani.“

Leonard Gonciulea a mai spus că Maxagro va investi în continuare şi chiar va mări salariile în companie pentru a răspunde la creşterea inflaţiei, încercând să găsească soluţii alternative în business.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny