ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Liliana Ciobanu, preşedinte, Ecocert: Cererea pentru produse ecologice este în creştere, dar nu vom vedea o schimbare majoră în piaţă în următorii trei ani

22.07.2021, 00:05 Autor: Florentina Niţu

„Numărul fermierilor certificaţi ecologic a crescut în ultimii ani şi suprafeţele au crescut, mediul este dinamic“.

Cererea pentru produse ecolo­gice este în creştere de la an la an, însă nu vom asista la o explozie a numărului de producători ecologici sau o extensie spectaculoasă a supra­feţei cultivate astfel în următorii trei ani, pentru că autorităţile locale nu şi-au stabilit obiective concrete în această direcţie, consideră Liliana Ciobanu, preşedinte al Ecocert, com­panie franceză care este lider în piaţa certificării în agricultura ecologică.

„Următorii trei ani nu cred că vor aduce o schimbare majoră în agri­cultura ecologică. Schimbarea va fi dată de cererea pieţei, care este în creştere. Dacă intră în aplicare o strategie naţională pe termen lung, atunci vom putea cultiva 25% din suprafaţa agricolă în sistem ecologic până în 2030. Dar ca să crească cererea şi producţia, promovarea este cheia“, a spus Liliana Ciobanu.

În prezent, sunt circa 10.000 de producători certificaţi ecologic în România, maximele atinse fiind de 15.000 de producători în anii 2012 şi 2015, datorită subvenţiilor foarte mari acordate pentru suprafeţele certificate ecologic. După ce au scă­zut subvenţiile, mulţi dintre pro­du­cători au renunţat pentru că este mai scump şi mai dificil să produci astfel, chiar dacă profitul este mai mare decât în agricultura convenţională.

„Certificarea în sine este un proces riguros, pentru că trebuie să te supui unor controale. Este un proces în care fermierul se supune contro­lului în ficare an. Certificarea are o parte administrativă, pentru că fermierii au obligativitatea ca anual să-şi declare suprafaţa cultivată eco­lo­gic la direcţiile agricole judeţene, după care trec prin partea de control administrativ a organismului de control şi apoi au un control la faţa locului în fermă. Procesul în sine durează între o lună sau două luni în fiecare an pentru a primi certificat“, a explicat şefa Ecocert, companie prezentă din 2004 în România.

De altfel, ea spune că fermierii, în primul an de certificare, vor să facă din inerţie activităţi din agricultura convenţională şi nu sunt obişnuiţi cu activitatea din agricultura ecologică. Totuşi, ea menţionează că în ultimii ani fermierii au învăţat tot mai multe despre agricultura ecologică, despre cum ar trebui să îşi gestioneze toată activitatea şi în acelaşi timp sunt mai orientaţi către piaţă.

„Piaţa îi ajută, pentru că în ultimii ani cererea pentru produsele ecolgice este în creştere, iar interesul tuturor este să ajungă la consumatorul final“, explică ea. În retail, preţul rafturile cu produse ecologice au devenit tot mai mari în ultimii 2-3 ani, deşi produsele sunt uneori de 3-5 ori mai scumpe decât cele tradiţionale.

„Numărul fermierilor certificaţi ecologic a crescut în ultimii ani şi suprafeţele au crescut, mediul este dinamic şi cred că planul de acţiune pentru agricultura ecologică din România nu ar trebui să implice doar subvenţiile de care vorbim de ani de zile. Cred că ar trebui să promovăm produsele recoltate din agricultura ecologică şi să le spunem copiilor că ar fi recomandat să consume astfel de produse. Apoi, consumatorul ar înţelege beneficiile şi certificare ar arăta că într-adevăr sunt controlate şi cred că astfel cererea ar creşte, cererea crescând suprafeţele ar creşte şi astfel cu toţii am avea de câştigat“, a explicat Liliana Ciobanu.

Ea menţionează că toţi actorii din sectorul agriculturii ecologice trebuie să se strângă la o masă rotundă şi să discute ce are fiecare de făcut pentru a ajunge să stimuleze la maximum şi să promoveze agricultura ecologică.

Ecocert a avut o cifră de afaceri de circa 6 milioane de lei anul trecut şi un profit de 0,1 milioane de lei, conform datelor publice.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Profi