ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Marian Cioceanu, Asociaţia Bio România: Avem o agenţie de marketing pentru produse alimentare din 2019, dar ea va fi funcţională de anul viitor

21.07.2021, 00:05 Autor: Florentina Niţu

Rolul agenţiei este de a creşte interesul pentru alimente „made in Ro“ şi de a promova produsele româneşti pe pieţe străine Până acum agenţia nu a funcţionat pentru că nu avea specialişti.

Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, o structură aflată în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, înfiinţată în 2019, îşi va începe activitatea abia anul viitor. Rolul ei: să promoveze consumul de alimente româneşti atât în ţară, cât şi în străinătate. 

„În 2019 s-a deschis Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, pentru că ne lipseşte promovarea alimentelor. Trebuie implicaţi obligatoriu toţi actorii în crearea de politici şi strategii pentru dezvoltarea acestor produse, trebuie o direcţie de constultanţă să vindem bio, dar şi tradiţional. Trebuia să-şi înceapă activitatea la 1 ia­nuarie 2020, dar s-au dat ordonanţe de urgenţă să se amâne. Dacă nu va funcţiona, România nu va ajunge, de exemplu, la 25% din terenuri cultivate ecologic până în 2030. Ultima amânare este 1 ia­nuarie 2022 şi ar trebui pregătită din această toamnă“, a spus Marian Cioceanu, preşedinte al Asociaţiei Bio România, în cadrul emisiunii ZF Agropower.

Agenţia îşi propune să încurajeze fabricarea de produse agroalimentare certificate conform unui sistem de calitate voluntară şi să asigure marketingul corespunzător acestor produse, atât la nivel naţional, cât şi peste hotare. Personalul Agenţiei va fi format din funcţionari publici şi personal contractual, iar finanţarea acesteia se va face din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR).

„Am avut recent o discuţie cu un secretar de stat de la MADR care se ocupă de agricultura ecologică şi am convenit să facem un grup de lucru împreună cu specialiştii din minister şi să elaborăm ca ţară, pentru prima dată, o strategie naţională pentru agricultura ecologică. Dacă Uniunea Europeană a impus ţinta ca 25% din agricultură să fie bio şi nu o respectăm, toţi vom fi penalizaţi, pentru că ne vor fi tăiate subvenţiile“, a menţionat Cioceanu.

În prezent, în România numărul operatorilor economici certificaţi ecologic la nivel naţional este de circa 10.000. Suprafaţă cultivată ecologic de anul trecut a fost de 470.000 de hectare, adică 3% din suprafaţa agricolă totală.

„Faptul că ne apropiem de 500.000 de hectare de teren cultivat ecologic înseamnă că aceşti fermieri nu aduc bani de acasă, ba chiar obţin profit. Dar, un mare minus este că exportăm materie primă bio, adică subvenţie dublă, şi importăm produse procesate bio, câteodată făcute cu materia noastră primă. Sectorul de procesare este foarte slab dezvoltat şi obiectivul nostru este să dezvoltăm procesarea în industria alimentară bio din România şi să diminuăm procentul de export al materiei prime“, a menţionat Marian Cioceanu.

El spune că procesarea este foarte importantă pentru sectorul bio, căci cererea este foarte mare şi potenţial de dezvoltare există, dar „ministerul Agriculturii cu toate conducerile din ultimii zece ani, nu a dat o anumită sumă ca sprijin unui procesator ce face produse bio“.

Astfel, el menţionează că în prezent, nu se găseşte carne ecologică în retail şi produse de panificaţie se găseşte doar în cantităţi mici. „Avem materie primă, dar fluxul se întrerupe la abator, la ambalare, la procesator.“

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny