• Leu / EUR4.9050
  • Leu / GBP5.8089
  • Leu / USD4.7905
ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Marius Petrache, Marcoser: Potenţialul nostru este uriaş şi sperăm la o dublare a suprafeţei de solarii. „Avem nevoie de un program mai amplu de sprijin al producătorilor de legume.“

24.02.2022, 00:06 Autor: Florentina Niţu

România ar putea ajunge la o suprafaţă de aproape 10.000 de hectare acoperite cu solarii în câţiva ani, dacă statul ar gândi un program amplu de sprijin al producă­torilor de legume în spaţii protejate, consideră Marius Petrache, director general al Marcoser, care cultivă trei hectare în Matca, unul dintre cele mai mari bazine legumicole din ţară.

„Potenţialul nostru este uriaş în acest domeniu şi sperăm la o dublare a suprafeţei de solarii, însă va veni în urma unui program mai amplu de sprijin al producătorilor de legume, de care avem nevoie de la stat. Mă gândesc că datorită lui va apărea şi o nouă categorie de fermier, cel care va face investiţie chiar dacă el nu va lucra efectiv, ci îşi va angaja o echipă condusă de inginer, o verigă care astăzi ne lipseşte. De asemenea, pe zona de sere este loc foarte mult de creştere“, a spus Marius Petrache în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

Suprafaţa spaţiilor pro­tejate din România este de circa 4.500 de hectare, iar suprafaţa ocupată cu sere este de aproximativ 365 de hectare, conform datelor centralizate la nivelul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale din datele colectate de la Direcţiile pentru Agricultură Judeţene.

În perioada de iarnă, în sere se regăsesc culturi anticipate de legume, precum ceapă verde, salată, spanac, usturoi verde şi ridichi, dar şi castraveţi, potrivit sursei menţionate anterior. Cea mai mare parte se valorifică în pieţele agroalimentare, dar şi la poarta fermei sau pe platformele online.

În programul gândit de stat, Petrache consideră că ar trebui facută o diferenţiere între producţia de legume în câmp şi cea în spaţii protejate, fiind sprijinită, însă, fiecare categorie. De asemenea, crede că trebuie sprijinită atât vânzarea de legume către supermarket, cât şi direct către client. Apoi, el crede că trebuie stimulată procesarea legumelor. „Sprijinul ar trebui să vină din partea statului. Spuneam de o strategie pe termen lung de dezvoltare a acestui sector care produce o valoare adăugată foarte mare şi asta înseamnă că mare parte din ceea ce se produce de către legumicultori poate ajunge să fie consumat proaspăt şi cealaltă parte să ajungă la procesare. Dar statul trebuie să stimuleze şi producţia şi procesarea“, a menţionat Petrache.

Totodată, în această perioadă de scumpiri, el crede că autorităţile trebuie să sprijine într-un fel legumicultorii care cultivă în spaţii protejate, pentru că folosesc energie electrică, combustibili solizi şi gaz. De altfel, crede că ar trebui modificat TVA-ul inputurilor pe care le folosesc legumicultorii - îngrăşăminte, de exemplu – pentru că nu este egal cu TVA-ul de vânzare a legumelor, de 9%. „O reducere a TVA-ului pentru toate inpurile folosite de legumicultori ar fi în momentul de faţă un adevărat sprijin.“ 

În prezent, compania Marcoser are răsaduri în solarii pentru viitoarea cultură, care se va planta începând din această săptămână. În fermă, cultura de bază este cea de ardei tip California, ce se întinde pe 1,5 hectare, urmată de cea de tomate pe 1 hectare şi de castraveţi cornişon pe 0,5 hectare de castraveţi. Compania comercializează legumele în supermarketuri şi Petrache spune că şi-ar dori ca mai mulţi fermeri să livreze către acestea. „Dezideratul nostru este să facem un model prin care fermierii se poate să ne urmeze.“

„Cerinţa din partea celor de la supermarket este să avem reziduuri de pesticide de trei ori mai puţine decât limita maximă permisă şi prin tehnologiile pe care le folosim noi avem zero reziduri la cultura de ardei, cultura noastră de bază“, a explicat Petrache.

În 2020, Marcoser a avut o cifră de afaceri de 54,5 milioane de lei, faţă de 41 de milioane în anul anterior şi un profit net de 21,3 milioane de lei, arată datele publice.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania