♦ Piaţa de ulei vegetal este dominată de giganţi internaţionali precum Expur, Bunge, cărora li se alătură producători locali precum Ardealul şi Prutul ♦ Pe piaţă şi-au făcut însă loc şi producători de ulei presat la rece, care mizează pe creşterea atenţiei românilor către produse mai sănătoase, dar şi artizanale.
Producătorii de ulei presat la rece, o nişă în dezvoltare pe care au pariat cu precădere antreprenorii locali, se confruntă cu dificultăţi în a-şi desface produsele, considerând că România trebuie să-şi protejeze mai bine brandurile locale, mai ales că în cele mai multe cazuri materia primă vine de la femieri locali. Aceasta este una dintre concluziile ediţiei din această săptămână a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania.
„Piaţa de desfacere este o foarte mare provocare. (...) Un coleg îmi spunea că cei din Elveţia, practic unde vrea să exporte, îşi protejează foarte bine brandurile locale. Mi-aş dori foarte mult să văd şi acest lucru la noi şi eu cred că se va întâmpla sper cât mai curând, ca să protejăm brandurile locale, dar mai ales produsele locale“, a spus în cadrul emisiunii ZF Agropower Genoveva Cojocaru, fondatoarea Zorian Export, producătorul brandului de ulei Zorian. Ea adaugă că o altă provocare este să explice ce este uleiul presat la rece şi de ce este el mai scump.
Însă, atât ea, cât şi Felicia Tulai, fondatoarea TAF Presoil SRL, producătorul uleiului Luna Solai, explică faptul că uleiul presat la rece este realizat din seminţe de la fermieri din zonă, astfel că atunci când un consumator consumă un astfel de produs nu susţine doar producătorul, ci şi fermierii şi familiile lor.
„Un produs local înseamnă ca da, este de lângă mine, este mai proaspăt, îl ajut pe producător să-şi menţină business-ul. Producătorul îşi menţine angajaţii, angajaţii, familia şi tot aşa mai departe. şi ghici ce? Eu sunt mai sănătos. în primul rând, consum produsul imediat făcut şi atunci îmi menţin o sănătate mult mai bună“, a subliniat Genoveva Cojocaru. Zorian realizează atât ulei din seminţe din floarea soarelui, cât şi din alte tipuri de seminţe precu in, de cânepă, de armurariu.
La rândul ei, Felicia Tulai, fondatoarea TAF Presoil SRL, producătorul uleiului Luna Solai,spune că şentru realizarea uleiului lucrează cu fermieri din zonă.
„În ceea ce priveşte seminţele de floarea soarelui, aici lucrăm majoritar cu mici fermieri care lucrează 10-30 de hectare de teren pentru că ei nu au posibilitatea, pe de o parte, să vândă materia primă pe care o obţin la camion şi pe de altă parte sunt obişnuiţi deja de mai bine de 10 ani care sunt standardele noastre atunci când achiziţionăm materia primă, adică floarea soarelui şi în momentul în care recoltează, o aduc direct la noi, aşa cum deja ştiu de atâţia ani“, a spus Felicia Tulai.
Luna Solai are în portofoliu atât ulei din seminţe de floarea soarelui presat la rece, dar şi ulei din nucă, de in, de cânepă, de dovleac.
Piaţa de ulei vegetal este dominată de jucători internaţionali precum Expur sau Bunge, dar şi producătorii mai mici şi-au făcut loc pe aceasră piaţă mizând pe ulei presat la rece, o variantă mai sănătoasă a uleiului rafinat.
Cele mai vândute branduri de ulei în retail sunt Untdelemn de la Bunica (Expur), Unisol (Bunge), Floriol (Bunge), Raza Soarelui (Bunge), Unirea (Bunge). De altfel, Bunge deţine şi cea mai mare cotă de piaţă, fiind urmat de Expur, Argus, Prutul şi Costa D’Oro, conform ultimelor date de la compania de cercetare de piaţă Euromonitor.
Americanii de la Bunge sunt, totodată, cei mai mari procesatori de seminţe oleaginoase din România, cu fabricile din Lehliu (judeţul Călăraşi) şi Buzău, urmaţi de francezii de la Expur, cu fabrica din Slobozia, Prutul, cu fabrica din Galaţi şi Ardealul, cu fabrica din Carei (judeţul Satu Mare).
Aceşti producători susţin cea mai mare parte din producţia anuală de ulei comestibil a României, de peste 300.000 de tone, conform ultimelor date INS.
Genoveva Cojocaru, fondatoare, Zorian Export (ulei Zorian): Un coleg îmi spunea că cei din Elveţia, practic unde vrea să exporte, îşi protejează foarte bine brandurile locale. Mi-aş dori foarte mult să văd şi acest lucru la noi şi eu cred că se va întâmpla sper cât mai curând.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE