• Leu / EUR4.9410
  • Leu / GBP5.6488
  • Leu / USD5.0408
ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Paul Majeri, fondator al fermei Gazon Luna din Cluj: „Am început afacerea cu 5 hectare, am ajuns la aproape 100 de hectare şi planul este să ajungem la câteva sute până în 2030. Însă depinde cum merge economia“

02.08.2022, 00:05 Autor: Mădălina Panaete

Paul Majeri, fondator al fermei Gazon Luna din Cluj, spune că anul acesta este unul bun pentru businessul cu gazon datorită faptului că sunt multe proiecte în derulare, iar mulţi oameni şi-au terminat casele şi vor să-şi amenajeze grădinile.

„Cultura de gazon creşte şi în România şi se pune tot mai mult accent pe spaţiile verzi. Credem că în 10-20 de ani ne vom alinia ca ţară la ce se întâmplă în vest şi vom pune şi noi accent nu numai pe spaţiile verzi din curţile private, ci şi din spaţiile publice sau terenurile de fotbal. Un maestru german care lucrează în domeniu spunea că pe timp de criză spaţiile verzi trebuie să crească pentru că asta înseamnă că mentalitatea e bună. Oamenii au mai mult timp şi se ocupă de spaţiile verzi. Sperăm că o să fie şi la noi la fel, dacă nu la criza asta, la următoarea criză“, a spus antreprenorul în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania. El a observat că în ultimii ani a crescut foarte mult piaţa, tot mai mulţi români punând accent pe aspectul grădinilor.

„Sunt oameni care au grădini cu 1.000 sau chiar 2.000 de metri pătraţi de gazon. Dacă acum zece ani, lumea lăsa 1.000 de euro pentru a-şi amenaja grădina, acum lasă mult mai mult pentru că şi-au dat seama că dacă vrei să ai un lucru bine făcut costă mai mult. Sunt oameni care investesc zeci de mii de euro în spaţiile verzi“.

Paul Majeri a intrat în domeniul gazonului în urmă cu circa un deceniu, alături de un prieten. Ideea i-a venit fermierului în 1999 când a văzut un documentar cu o fermă de profil din Canada, ţară despre care Paul Majeri spune că este printre primele ţări care a început producţia proprie de gazon.

„Ideea s-a accentuat prin 2004 când am fost plecat cu programul Work and Travel în America şi am văzut ce înseamnă la ei gazonul şi dezvoltarea spaţiilor verzi. Iar terminând Facultatea de Silvicultură şi Horticultură împreună cu un coleg tot inginer silvic am pus în 2007-2008 bazele businessului în Bistriţa, iar apoi ne-am mutat în 2011-2012 la Cluj“, a

Antreprenorul afirmă că nu există un minim de suprafaţă de teren cu care să începi un business în domeniu, că sunt ferme de 5 hectare şi de 500 de hectare, cele mai mari fiind în Texas.

„Pregătirea solului este foarte asemănătoare cu tehnologia culturilor mari din agricultura convenţională: arat, discuit, frezat, semănat. Problema apare după ce e pusă sămânţa în sol pentru că trebuie mult mai multă atenţie, o mentenanţă mult mai profundă şi aici se pun cu adevărat cunoştinţele în practică“.

Pe de altă parte, fermierul spune că cultura gazonului este un domeniu costisitor şi că, deşi utilajele sunt asemănătoare cu cele din agricultura convenţionale, sunt mult mai scumpe, chiar şi dublu sau triplu. În plus, nu există mulţi producători de ultilaje.

Cât despre numărul de ferme din domeniu în România, Paul Majeri crede că sunt până în zece producători de gazon, însă afirmă că nu există date statistice despre suprafeţe şi număr de producători. El adaugă că în România se vinde gazon sport şi în sud se vinde în special gazon rustic, cu un fir mai lat pentru că au început să crească temperaturile destul de mult.

La clientul final gazonul ajunge undeva la 4 euro/mp, însă dacă se include şi montajul, pregătirea solului, irigarea preţul ajunge la 12 euro/mp.

„Câdt îţi înfiinţezi o fermă de gazon, îţi alegi un loc unde sursa de apă să fie din belşug. Noi nu avem probleme pentru că dispunem de irigaţii cam pe toate parcelele. Într-adevăr când avem o perioadă de 2-3 săptămăni cu soare puternic este mai greu pentru că eficienţa irigaţiilor nu este aceeaşi fară ploaie“.

Antreprenorul spune că seceta afectează şi cultura de gazon pentru că costurile cu electricitatea şi combustibilul au crescut, iar în perioadele secetoase irigarea se face mai des. În plus, a crescut şi costurile cu îngrăşămintele pentru că fermieri sunt mulţi, iar cantitatea este limitată.

„E o situaţie neplăcută în agricultura din România acum. Inputurile sunt scumpe, sămânţa este scumpă, totul e scump. Dar e o problemă la nivelul întregii europe. Cu minim 30 la sută a crescut preţul de producţie anul acesta. Poate nu era chiar aşa mult, dar seceta a pus o amprentă de 5%, pe lângă creşterea preţurilor la erbicide, pesticide etc. Irigarea în sine este foarte costisitoare, chiar dacă ai ferma lângă apă pentru că apa ajunge la bazin prin nişte sisteme şi costurile au crescut“.

Însă, deşi sunt puţini producători de gazon, Paul Majeri afirmă că oamenii se feresc de a produce, ci preferă intermedierea.

„Cred că nu sunt multe ferme pentru că şi costurile sunt foarte mari. Ai provocarea cu terenurile agricole, preţurile au crescut destul de mult, toată lumea vrea teren agricol. Iar în domeniul gazonului eşti obligat să ai suprafeţe compacte. Clima este iar este o provocare“.

O fermă acoperă 100-150 km în jurul ei, mai ales în timpul verii, după cum spune antreprenorul. În perioadele mai răcoroase ferma poate livra şi la distanţe mai mari.

„Costul de transport este mare şi de aceea clienţii preferă să cumpere de la ferme din apropiere. În plus, în perioada aceasta caniculară nu ne asumăm distanţe lungi pentru că gazonul în 24 de ore după ce este recoltat trebuie montat şi udat. Şi clienţii nu au cunoştinţele necesare, nu fac lucrurile la timp deşi noi le spunem că trebuie să se grăbească şi e bine să-ţi cumperi gazon din apropiere. Gazonul se plantează în orice perioadă a anului, cu excepţia perioadelor când pământul este îngheţat şi a nins. Vindem şi la Constanţa dacă e o perioadă a anului răcoroasă“.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania