ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Pe masa de Paşti vom avea roşii şi castraveţi româneşti care se coc acum în cele 4.500 de solarii şi sere din ţară

22.02.2022, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Legumicultorii încep să pună roşii şi castraveţi în solarii şi în sere sau deja au plantat şi flori, în anumite zone ale ţării, astfel că în luna aprilie, de Paşti, vom putea pune pe masă legume româneşti, a fost una dintre concluziile ediţiei din 21 februarie a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

„În momentul de faţă, în solarii avem răsaduri, pentru că plantatul în Matca începe în această perioadă. Săptămâna aceasta vom planta tomate, dar şi castraveţi cornişon. În ţară, în bazinele legumicole din sud, deja am văzut că au tomatele cu flori şi chiar fructe. Producţia depinde de zonă foarte mult, că acolo e mai cald. Cu siguranţă vom avea toată paleta de legume până în primăvară“, a spus Marius Petrache directorul general al Marcoser, cea mai mare companie ce cultivă legume în Matca şi cereale, dar distribuie şi inputuri agricole.

Matca este unul din cele mai mari bazine de legume produse în solari din ţară. În ferma lui Marius Petrache, cultura de bază este cea de ardei tip California, ce se întinde pe 1,5 hectare. De asemenea, mai cultivă un hectar de tomate şi 0,5 hectare de castraveţi cornişon. Suprafaţa spaţiilor protejate din România este de circa 4.500 de hectare, iar suprafaţa ocupată cu sere este de aproximativ 365 de hectare, conform datelor centralizate la nivelul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale din datele colectate de la Direcţiile pentru Agricultură Judeţene.

„Cutia de legume pe care o livrăm de 1 martie direct clienţilor conţine cartofi, morcovi, păstârnac, legume care au rămas de anul trecut depozit şi microplante, o fâşie nouă pe care o dezvoltăm în fermă şi legume de sezon: spanac, rucola, ceapă verde, usturoi verde, salată verde. Oamenii nu îşi mai doresc acum vinete sau ardei, ci au învăţat să consume legume de sezon“, a spus Viorel Tămaş, inginer horticol în cadrul Colina Farms, o fermă de legume organice cultivate în spaţii protejate (solarii) din judeţul Cluj, care comer­cializează producţia exclusiv către clientul final. O cutie cu legume costă 80 de lei. Tămaş explică că în judeţul Cluj noaptea încă sunt temperaturi negative şi în solarii, tomatele se pun începând cu 1 aprilie, căci acum, să plantezi mai devreme este prea scump să încălzeşti. Totuşi, el menţionează că a reuşit să extindă sezonul de producţie al legumelor cu două luni, cu ajutorul foliilor profesionale.

„Ca să îmi prelungesc sezonul de culturi am folosit cu folie dublă cu pernă de aer la solariile pe care le avem şi, în plus, perimetral, unde am îngropat excesul de folie în pământ, am pus polistiren la o adâncime de 40-50 cm în pământ am izolat termic, dar ne şi protejează şi împotriva melcilor şi nu mai intră în solar să mănânce salata“, a menţionat acesta.

Colina Farms are peste 15 solarii şi Tămaş a afirmat că în fiecare an încearcă să mai pun câteva, pentru acest an fiind în plan să mai construiască în jur de 5.000 de mp de solarii. Totodată, produce în câmp cartofii, morcovii, ţelina şi lucrează 5 hectare. 

„Eu văd necesitatea de a creşte suprafeţele şi de a creşte echipele care muncesc în acest domeniu.“ „Folile profesionale sunt cea mai la îndemână metodă de a prelungi sezonul, însă este nevoie de investiţii în sere hidroponice, pe deoparte, şi de educarea consumatorului, pe de altă parte, să caute produsele de sezon“, a completat Marius Petrache.

„În perioada aceasta, când mă întreabă cineva care este cea mai bună tomată, îi zic că cea mai bună tomată este cea murată. Poate că ar trebui să ne uităm la înţelepciunea bătrânilor care consumau murături iarna.“

De asemenea, Tămaş adaugă că vede murăturile ca un plus adus în business producătorilor şi consideră că iniţiativa privind promovarea consumului lor ar trebui să pornească de la fermieri. „Noi, în vară tomatele le-am transformat în bulion, facem peste 2.000 de litri de bulion în fiecare an, varza şi castraveţii i-am murat şi oamenii le cumpărăt. Castraveţi, dacă aş mai fi avut încă 2 tone muraţi, i-aş fi vândut fără probleme. Am încercat să fiu proactiv şi să le spun oamenilor că un castravete cumpărat din supermarket nu este la fel de sănătos ca castravete care care a crescut în perioada lui de vegetaţie şi s-a dezvoltat normal şi oamenii au priceput asta, lucru dovedit de faptul că am vândut tot ce aveam“, a precizat el.

Vânzare direct către client vs. vânzare în retail

Viorel Tămaş menţionează că vânzarea directă rămâne modalitatea sa preferată şi subliniază că Cluj-Napoca este un oraş cu o capacitate financiară bună şi cu oameni educaţi să consume produse de calitate, ecologice, care sunt puţin mai scumpe decât cele convenţionale.

„Problema cea mai mare la noi la agricultorii este că marfă e perisabilă şi nu ai unde să o vinzi sau o vinzi la preţuri la care nu merită şi nu poate scoate nici investiţiile. Văd nevoia de a fi 50 de ferme ca a noastră în jurul Clujului şi eu visez să găsim oameni care să-şi dorească să facă asta şi eu le ofer consultanţă“, a spus el.

Pe de altă parte, Petrache vrea să fie un model pentru producătorii din Matca care-şi doresc să ducă producţia în supermarketuri. „Noi avem 3 hectare de solarii cu diverse culturi şi vindem în supermarket şi ne-am dorit de la început să fim un exemplu ca şi ceilalţi fermieri să facă paşi în direcţia apropierii de supermarketuri. Dezideratul nostru este să facem un model prin care fermierii se poate să ne urmeze“, a menţionat Petrache.

Producţia de legume din 2020 a fost de 2,3 milioane de tone, fără cartofi, potrivit datelor de la Eurostat.

Marius Petrache, director general, Marcoser: Noile tehnologii au prelungit perioada de cultură şi în perioada aceasta în sudul ţării avem tomate, unde e mai cald, ceea ce ne dă speranţa că de Paşti vom avea pe mesele noastre tomate româneşti cu gust specific şi fromă specifică. La Matca, de asemenea, oamenii muncesc şi în ultimii ani a devenit o normalitate să avem castravete cornişon în aprilie.

Viorel Tămaş, inginer horticol, Colina Farms: Noi am diversificat foarte mult, pentru că livrăm acasă la oameni cutia cu legume şi nu putem să în plictisim. Anul trecut am dezvoltat partea de microplante, dar mai facem în solarii şi rucola, valeriană, varză kale, mangold, fenicul, radicchio, physalis sau bame. Acum aş vrea să-mi fac o suprafaţă mai serioasă de sparanghel, vreau să îmi fac 3.000-4000 mp, pentru că se cere foarte mult.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny