ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Producătorii agricoli din Republica Moldova: „Este uşor să faci cunoştinţă cu un buyer, dar să intri într-o reţea de magazine, să ai continuitate pe rafturile ei şi să te extinzi în altă ţară este mult mai dificil“

04.02.2025, 00:07 Autor: Florentina Niţu

România este cel mai important partener comercial al Republicii Moldova, cu cea mai mare pondere din totalul exporturilor.

Producătorii agricoli şi din industria alimen­tară din Republica Moldova au accelerat exporturile către România în 2022, odată cu izbucnirea războiului dintre Ucraina şi Rusia, care a pus presiune pe pieţele tradiţionale. România, aflată aproape, este o piaţă cu potenţial, iar producătorii moldoveni au intrat fie direct în retail, prin relaţiile cu comer­cianţii prezenţi peste Prut, fie indirect, prin distribuitori.

„Am început să intrăm mai activ în piaţa României odată cu semnarea acordului de liber schimb cu Uniunea Europeană, iar odată cu războiul de la noi, de la frontiera cu Rusia, acest lucru s-a accentuat, pentru că mulţi producători de fructe din Moldova văd în România un potenţial de enorm de colaborare. (...) În statistici observăm o creştere, o dinamică pozitivă, în exporturile către România“, a spus Iurie Fală, director executiv al Asociaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de Fructe Moldova-Fruct, care reprezintă peste 280 de producători şi exportatori de fructe din Republica Moldova. El a fost prezent în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. El a subliniat că relaţia producătorilor moldoveni cu piaţa românească are mai multe avantaje. În primul rând, ambele ţări vorbesc aceeaşi limbă, ceea ce facilitează înţelegerea, tradiţiile şi preferinţele consumatorilor sunt similare, apoi în sectorul fructelor din Moldova s-a investit pentru a se atinge standarde de calitate ridicate, impuse de legislaţia UE şi a României.

Un alt avantaj este proximi­tatea faţă de România, care face livrările mai rapide, în comparaţie cu Polonia, care exportă şi ea mere. Mai mult, schimbările climatice şi noile condiţionalităţi legislative pun accent pe lanţurile scurte de aprovizionare şi, în sens invers, Moldova importă din România multe fructe moi, cum ar fi afinele.

„Este uşor faci cunoştinţă cu un buyer, dar să intri într-o reţea de magazine, să ai continuitate pe rafturile ei şi să te extinzi în altă ţară este mult mai dificil. În cadrul asociaţiei, suntem foarte deschişi pentru toate lucrurile noi, pentru inovaţii, ca să creştem performanţa producţiei, să ridicăm calitatea fructelor, să o prezentăm aşa cum o doresc consumatorii şi acest lucru aduce succese“, a explicat Iurie Fală.

De asemenea, Victor Nistorică, administratorul Brutariei Bardar, crede că, atunci când intri în retail, trebuie să ştii să te adaptezi pentru a te menţine. El consideră că este important să depui eforturi constante, făcând promoţii regulat şi studiind comportamentul consumatorilor. „Am discutat cu cumpărătorii şi am aflat că ar dori un ambalaj diferit. De exemplu, am început cu un pachet de şase plăcinte, dar am observat că ar fi mai bine să fie patru. Am înţeles ce gusturi şi preferinţe au, iar Poale-n brâu care este renumită cu brânză la noi, clienţii din România ne-au cerut să fie cu dovleac sau vişine. Am realizat că în România se consumă mai mult plăcinte dulci decât în Moldova.“

Acesta susţine că supermarketurile i-au tratat de la egal la egal şi au dorit un produs din Republica Moldova, au avut încredere în ei. „Sper că le-am îndeplinit aşteptările, iar acum discutăm despre extinderea sortimentaţiei, creşterea numărului de magazine şi chiar creşterea complexităţii promoţiilor.“

Nadejda Corneţel, director executiv BeSweet, o fabrică de fursecuri din Chişinău, deschisă în 2015, spune că într-un an au reuşit să ajungă cu produseleîn România. Deşi au întâmpinat provocări, ea subliniază că adaptarea a fost cheia. Principalul obstacol a fost competiţia pe piaţa de retail tradiţională, unde preţurile distribuitorilor şi adaosurile făceau produsele mai scumpe decât cele ale concurenţei, în special ale celei din Ucraina. Astfel, au renunţat la rafturile magazinelor tradiţionale şi au ales să se concentreze pe pieţele unde puteau concura şi unde preţurile erau competitive, intrând în retailul modern.

„Eu cred că am câştigat clienţii prin gust, fiindcă am venit cu un produs care avea gustul unui biscuit, unui fursec, produs parcă la mama sau la bunica acasă. Un gust care îţi aminteşte de casă, de copilărie, iar produsele din Republica Moldova au obţinut o reputaţie foarte bună, din câte observăm , în România. Produsele noastre sunt asociate cu ingrediente calitative, naturale şi cu oameni apropiaţi. Şi, în plus, avem produse distincte care au prins foarte bine pe piaţa din România, cum ar fi nucuşoarele cu cremă de lapte condensat“, a spus Nadejda Corneţel.

Circa 70% din exporturile Republicii Moldova sunt destinate pieţei Uniunii Europene, România fiind cel mai mare partener comercial, cu cea mai mare pondere din totalul exporturilor. În anul 2023, 35% din exporturile Republici Moldova au mers pe piaţa românească, o pondere foarte mare, pentru că următoarea ţară în care exportă este Ucraina, cu 14%, potrivit datelor oferite de Agenţia de Investiţii a Republicii Moldova.

Iurie Fală, director executiv al Asociaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de Fructe Moldova-Fruct: Noi reprezentăm peste 280 de producători şi exportatori de fructe din Republica Moldova. Am început să intrăm mai activ în piaţa României odată cu semnarea acordului de liber schimb cu Uniunea Europeană, iar odată cu războiul de la noi de la frontiera cu Rusia acest lucru s-a accentuat.

Nadejda Corneţel, director executiv, BeSweet: Conduc o fabrică de biscuiţi în Republica Moldova, în Chişinău. Ne-am lansat în 2015 şi după un an am reuşit să ajungem cu biscuiţii noştri în România, cunoscuţi drept fursecuri aici. De atunci, în fiecare an, încercăm să dezvoltăm relaţii noi ca să ajungă la cât mai mulţi consumatori.

Victor Nistorică, administrator, Brutăria Bardar: Burtăria Bardar este o afacere de 25 de ani. În prima fază a fost focusată pe produse tradiţionale fabricate în Republica Moldova, iar de vreo cinci ani ne-am mutat pe semifabricate congelate pe care le vindem în cam toate lanţurile mari de magazine şi de doi ani am trecut Prutul. Prima mică colaborare din România a fost cu un o platformă online.

Nicanor Negru, director, Regina Naturii: Suntem prezenţi în Republica Moldova cu produsele noastre aproape în tot retailul, în reţelele de supermarketuri, iar recent, de doi ani, suntem prezenţi în două reţele din România şi dorim să ne extindem prezenţa în mai multe lanţuri de magazine din România şi nu doar.

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny