Raluca Ignat, profesor universitar doctor şi director al Departamentului de Economie Agroalimentară şi a Mediului din cadrul ASE Bucureşti, crede că pentru a putea îmbunătăţi balanţa comercială din agrobusiness, România ar trebui să crească competitivitatea din domeniu şi să se axeze pe creşterea valorii adăugate din domeniu.
Recent, Academia de Studii Economice din Bucureşti, retailerul Penny şi producătorul de alimente Cris-Tim au anunţat rezultatele studiului privind evaluarea impactului economic, social şi de mediu al sectorului creşterii suinelor în România, derulat in cadrul proiectului 3RO.
Iar Raluca Ignat a vorbit în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny, despre concluziile studiului, despre provocările şi oportunităţile din sectorul creşterii porcilor, un domeniu care în ultimii opt ani a fost puternic afectat de pesta porcină africană.
„Există câteva piedici cu care se confruntă fermele din România. Pe de-o parte, poate şi toate aceste condiţii sanitar-veterinare pe care trebuie să le îndeplinească se transformă în elemente de cost. Iar pe de altă parte sunt şi foarte multe condiţii externe fermelor, care de asemenea generează constrângeri şi împiedică evoluţia acestei competivivităţi“, a spus Raluca Ignat în cadrul ZF Agropower.
Ea a punctat faptul că standardele impuse de retaileri cu privire la calitate sunt constrângeri cărora fermierii trebuie să le facă faţă şi pentru că fermierii nu au investit în educaţie, brand sau nu s-au asociat, le este greu să facă faţă competiţiei din punct de vedere al preţului şi nu au reuşit mulţi dintre ei să listeze produsele în marile reţele de magazine.
„Pe de-o parte, managerii fermelor trebuie să stimuleze foarte bine comunicarea cu retailerii şi cu autorităţile publice pentru a găsi soluţii care să susţină şi mai bine această activitate. Pe de altă parte, suntem într-o lume de business deschisă. Fiecare dintre dintre dumnealor au şi această presiune de a găsi singuri şi de a-şi dezvolta filiere pentru comerţul extern. Cred că o mai bună planificare strategică ar fi de asemenea o soluţie pentru ferme şi aici intervine de asemenea pregătirea de business a fiecărei ferme în parte“, a completat Raluca Ignat.
Una dintre concluziile studiului realizat de ASE, Penny şi Cris-Tim este că fermierii trebuie să se orienteze mai mult către investiţii în marketingul produselor de la fermă, implementarea unor politici care să încurajeze crearea unor brand-uri puternice şi mai departe susţinerea achiziţiilor de produse locale în faţa retailerului. În general, marii retaileri au nevoie de siguranţa produsului agroalimentar, de o constanţă în livrări la aceleaşi condiţii de calitate.
De asemenea, şi asocierea ar putea fi o modalitate de creştere a fermelor locale. Însă, şi investiţia în educaţie şi creşterea gradului de profesionalizare a fermierilor este foarte importantă.
„Activitatea aceasta (de creştere a porcinelor n-red.) este puternic supusă unor limitări şi restricţii permanente şi într-o continuă schimbare. Şi atunci dumnealor (fermierii n-red.) probabil că fac faţă cu greu acestor constrângeri într-o continuă şi permanentă schimbare. Este destul de greu să se orienteze şi către construcţia unui brand, însă o atitudine proactică s-ar putea ca pe termen lung să le asigure o sustenabilitate şi o competitivitate mai mare“, a punctat Raluca Ignat.
Penny a lansat în 2020 proiectul TripluRO (3RO), care reuneşte produse cu ingredientul principal din România, procesate şi ambalate în ţară. Acest proiect sprijină produsele autohtone şi promovează lanţurile scurte de aprovizionare. Studiul referitor la sectorul creşterii porcinelor nu este singurul realizat în parteneriat cu ASE Bucureşti.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE