ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Teodor Birţ, preşedinte, Asociaţa Administratorilor de Pieţe: Cu toate creşterile de costuri pe care le are, un producător de legume-fructe va veni mereu în piaţă

21.03.2022, 00:05 Autor: Florentina Niţu

În pofida creşterii preţului combustibiliului şi a energiei – folosită pentru a încălzi serele şi solariile şi a produce fructe şi legume în afara sezonului – producătorii mici şi mijlocii vor continua să vândă în pieţe, pentru că nu au capacitatea să schimbe modelul de business. Însă, producătorii mari

s-ar putea reprofila, alegând culturile rentabile în această perioadă, consideră Teodor Birţ, preşedinte al Asociaţei Administratorilor de Pieţe din România.

„Producătorii mici şi mijlocii care vând în pieţe sunt foarte afectaţi de aceste creşteri de preţ, pentru că de ceva timp cultivă produse de sezon în sere şi solarii, în special la roşii, în perioada rece. Este un atu important pentru noi, dar costurile de producţie pentru ca acest produs se poate să fie vandabil au crescut foarte mult“, a spus Teodor Birţ în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

Asociaţia Administratorilor de Pieţe din România are 35 de membri din cele mai mari municipii din România şi gestionează peste 250 de pieţe agroalimentare, având mai mult de 8.000 de mese şi tarabe şi peste 4.000 de spaţii comerciale, unde se comercializează produse de panificaţie, produse lactate sau preparate din carne.

Mai mult, el explică că fermierii din zona Moldovei au presiuni mai mari în ceea ce priveşte producţia, pentru că simt tensiunile din zona de graniţă şi problemele rezultate ca urmare a războiului din Ucraina. „Căutăm soluţii, pentru că principalul scop este să ajungă în piaţă, ea reprezentând lanţul scurt dintre producător şi consumator.“

Birţ a menţionat că la nivel de asociaţie încearcă să creeze condiţii mai bune pentru cei care vin să cumpere şi să vândă din piaţă şi să găsească soluţii pentru modernizarea pieţelor. În plus, el speră că refugiaţii ucraineni care vor rămâne în România vor putea deveni un consumator suplimentar pentru cei care vin să vândă în pieţe.

„Cu toate scumpirile legate de transport, de producţie şi alte cheltuieli pe care le are un producător de legume-fructe, sunt convins că vor veni piaţă. Preţurile vor fi probabil ridicate la începutul sezonului şi pe măsură ce vom înainta, având în vedere că produsele sunt perisabile, preţurile se vor regla“, a mai spus Birţ.

El consideră că producătorii de legume, precum roşii, ardei şi vinete vor produce în continuare, dar pot exista schimbări la producătorii mari, care pot să alegă domenii mai atractive în acest moment.  

În 2021, cele mai multe firme înfiinţate în domeniul agricol, în număr de 5.600, au codul CAEN „Cultivarea legumelor şi a pepenilor, a rădăcinoaselor şi tuberculilor“, potrivit calculelor ZF pe baza datelor Confidas.ro, platformă de analiză financiară a companiilor.

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny