ZF Agrobusiness

ZF Agropower. Terra Pitoresca, un „Booking“ al fermelor din România, a adunat deja 30 de ferme pe platformă şi ţinteşte 500 de ferme la nivel naţional în primul an. „Am vizitat ferme în Franţa, Germania, Elveţia, Olanda şi Italia, m-am cazat în ele şi am zis că trebuie să se întâmple şi la noi, să atragem turişti.“

03.12.2024, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Terra Pitoresca, platforma creată de antreprenorul Marius Ogrezeanu, cu experienţă în recrutare pentru agricultură şi industria alimentară, a adunat deja 30 de ferme şi îşi propune să devină un „Booking“ al fermelor din România şi să atingă 500 de ferme în primul an de activitate.

„Am tot călătorit în Europa şi fiindcă activitatea noastră se desfăşoară în sectorul agroalimentar am vizitat ferme din Franţa, Germania, Elveţia, Olanda şi Italia şi chiar m-am cazat în ele. Atât de mare a fost impactul asupra mea, încât am zis că este ceva ce trebuie să se întâmple şi la noi. De ce să nu beneficieze şi producătorii noştri agoalimentari? De ce tinerii vizitatori să nu ajungă în ferme şi să cunoască povestea din spatele unui produs?“, a spus Marius Ogrezeanu, fondatorul Terra Pitoresca, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. El este şi fondatorul AgribusinessJob, agenţie de recrutare specializată pe sectorul agroalimentar. 

Povestea a început în urmă cu doi ani, iar acum a prins viaţă şi a devenit publică platforma Terra Pitoresca. Ogrezeanu re­cunoaşte că a fost mai dificil să construiască o platformă online decât îşi închipuia, dar încet-încet s-a conturat proiectul din mintea sa. Până acum a investit câteva zeci de mii de euro, dar crede că va mai investi cel puţin 20-30.000 de euro în această direcţie, fiindcă vrea să devine un „Booking“ al fermelor din România.

„În acest moment avem listate 30 de ferme, e un număr mic. Avem producători care sunt reticenţi şi ne aşteptam la lucrul acesta, dar cu un pic de răbdare, lucrurile se rezolvă. Ne-am propus ca într-un orizont de un an să ajungem la 500 de ferme la nivel naţional, astfel încât să fim reprezentativi şi să dăm fiecărui om din fiecare judeţ posibilitatea de a vizita ceva împrejurări“, a spus Marius Ogrezeanu. În acest moment, platforma este gratuită, însă pe viitor fiecare fermă va avea un anunţ permanent gratuit pentru a-şi lista unitatea şi dacă volumul de anunţuri creşte, va exista un cost per anunţ, dar acesta nu va depăşi 10% din venitul generat.

Ultima unitate de producţie care a fost listată pe platformă este fabrica de lactate şi brânzeturi maturate Tu!, deţinută de compania românească Fraher.

„Ne-au spus că au avut deja 250 de copii în vizită anul acesta şi au făcut degustare cu ei.“

Antreprenorul îşi doreşte să creeze o comunitate pentru cei care caută altceva în timpul liber – nu doar să meargă la mall, la munte sau la mare, ci ieşire autentică în natură.

„Vrem să le oferim oamenilor şansa să descopere viaţa simplă, dar complexă, de la sat: să vadă cum se fac brânzeturile, cum se culeg fructele. Practic, să aibă parte de o experienţă. Ne dorim să oferim această experienţă orăşenilor, pentru că cei din mediul rural deja se bucură de ea.“

El crede că, în acest mod, putem atrage mai mulţi oameni către mediul rural, ajutându-i să se conecteze cu originea lucrurilor – cu produsele, tradiţiile şi oamenii de acolo.

„De ce nu?“, spune antreprenorul, „am putea susţine dezvoltarea satului românesc. Pentru unii locuitori ar putea deveni chiar o oportunitate de business: să-şi facă o microfermă, o unitate de cazare sau o mică unitate de procesare. Astfel, am putea transforma satele noastre într-un model similar cu cel al Franţei sau Elveţiei. Poate vom opri trendul de a fugi de la sat la oraş, mai ales acum, când vedem că mulţi încep să facă drumul invers.“

Mai mult, antreprenorul a subliniat că un astfel de proiect sprijină direct economia locală, valorificând potenţialul satului românesc, care poate deveni o atracţie atât pentru turişti, cât şi pentru tinerii plecaţi în străinătate, care ar putea reveni acasă pentru a-şi deschide un mic business aici. „Ei sunt deja familiarizaţi cu conceptul de turism rural din ţările în care au trăit.“

Această iniţiativă poate susţine şi crearea unui lanţ scurt alimentar, a explicat antreprenorul, pentru că vizitatorii pot cumpăra direct de la prpducători. „Acest model, bazat pe lanţuri scurte, este exact ceea ce încurajează Uniunea Europeană. Pentru micii şi medii producători, poate deveni un canal de distribuţie viabil, iar pentru consumatori – în special pentru corporatişti – o soluţie de a mânca mai sănătos, având siguranţa trasabilităţii.“

Marius Ogrezeanu îşi propune să se implice şi în partea de educaţie. Astfel, şcolile şi grădiniţele să poată vizita ferme şi să participe la diverse activităţi. „Am început să implementăm acest concept cu un liceu din Bucureşti, la Domeniul Mortasifu din judeţul Buzău, unde un grup de liceeni a petrecut trei zile. Una dintre activităţi a fost un atelier verde, în cadrul căruia am avut 15 plante pe care elevii trebuiau să le recunoască după frunze şi, mai departe, să identifice mirodeniile doar după miros.“

În prezent, partea de turism viticol, care a început să se dezvolte în România în ultimii ani, urmează un trend ascendent. „Aici, platforma poate adăuga un plus de valoare. De exemplu, vorbi despre nunţile organizate în podgorii, care sunt un concept popular în Toscana, Provence şi alte regiuni viticole din Franţa şi Italia. Sau chiar nunţi în hambare, aşa cum sunt la americani. Pentru producători, aceste evenimente reprezintă o sursă suplimentară de venit. În plus, au ocazia să cunoască viitorii consumatori, ceea ce le oferă un avantaj în faţa concurenţei cu fermele mari, care dispun de bugete considerabile pentru investiţii şi promovare.“

 

Marius Ogrezeanu îşi propune să se implice şi în partea de educaţie. Astfel, şcolile şi grădiniţele să poată vizita ferme şi să participe la diverse activităţi.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar susținută de
Banca Transilvania și Penny