ZF Consultanta

Procedura de modificare a documentelor în cazul PFA, întreprinderilor individuale şi familiale

Autor: Mircea Comana

22.07.2014, 18:23 20785

După trecerea generală în revistă a situaţiilor şi condiţiilor în care se poate modifica actul constitutiv al unei entităţi comerciale (vezi articolul), vom începe detalierea fiecărei forme juridice de organizare a afacerilor comerciale.

Persoana fizică autorizată (PFA), întreprinderea individuală (II) şi întreprinderea familială (IF)

Persoana fizică autorizată (ghid înfiinţare PFA) reprezintă cea mai uşoară modalitate prin care un antreprenor îşi poate deschide o afacere.

1. Definiţii:

* Persoana fizică autorizată (PFA) reprezintă persoana fizică autorizată să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege, folosind în principal forţa sa de muncă.

* Întreprinderea individuală (II) reprezintă întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de un întreprinzător persoană fizică.

* Întreprindere familială (IF) reprezintă întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de un întreprinzător persoană fizică împreună cu familia sa.

Reamintim că cel ce înfiinţează PFA poate alege obiectul de activitate din codul CAEN doar în cazul în care poate să-şi demonstreze pregătirea în acel domeniu, având nevoie de diplomă sau atestat justificator. În lipsa actelor doveditoare privind specializarea profesională nu se poate înfiinţa o PFA, aceasta fiind o diferenţă majoră faţă de infiinţarea celorlalte societăţi comerciale.

Descarcă documentele necesare modificărilor:

Cererea de înregistrare-modificare

Acordul asociaţiei de locatari

Declaraţie pe proprie răspundere

Declaraţia de încetare participare soţ - soţie

Declaraţia de participare soţ - soţie

2. Situaţiile de modificare a documentelor

Spre deosebire de celelalte entităţi comerciale, pentru înfiinţarea unei PFA şi pentru funcţionarea sa NU este necesar un act constitutiv. Cu toate acestea, pot interveni o serie de modificări care să schimbe datele şi elementele PFA, după înregistrarea la ONRC, de la schimbarea obiectului de activitate, la modificări legate de sediu, nume şi alte situaţii.

Pentru a opera o modificare, este necesară completarea unei cereri de înregistrare, bifată în dreptul modificării dorite (descarcă cererea).

a. modificări cu privire la documentele care atestă drepturile de folosinţă asupra sediului profesional/punctelor de lucru

Documentele care atestă drepturile de folosinţă asupra spaţiilor cu destinaţie de sediu social/profesional şi/sau de sedii secundare pot fi:

- extras de carte funciară, în termen de valabilitate la depunere, dar nu mai vechi de 30 de zile;

- contract de vânzare-cumpărare;

- contract de donaţie în formă autentică;

- certificat de moştenitor;

- act notarial de ieşire din indiviziune sau de delimitare a proprietăţii;

- hotărâre judecătorească definitivă privind proprietatea sau folosinţa/uzufructul;

- hotărârea judecătorească definitivă de ieşire din indiviziune;

- proces verbal de recepţie a construcţiei;

- act de adjudecare a imobilului vândut în cadrul executării silite;

- contract de schimb;

- contract de închiriere (înregistrat la Administraţia Finanţelor Publice, în cazul proprietarului/locatorului persoană fizică);

- contract de subînchiriere;

- contract de concesiune;

- contract de leasing imobiliar;

- contract de comodat;

- contract de uz;

- contract de uzufruct;

- certificat de rol fiscal/rol agricol în termen de valabilitate;

- orice alt act juridic care conferă dreptul de folosinţă, la alegerea solicitantului.

Ghid practic:

Înfiinţare PFA

Extrasul de carte funciară şi certificatul de rol fiscal/rol agricol se depun în original, celelalte documente urmând a fi depuse în copie certificată de parte sau în copie legalizată.

Pentru sediul profesional al PFA, II şi IF, actul care atestă dreptul de folosinţă trebuie prezentat în original sau copie legalizată.

În anumite situaţii, dacă este cazul, se poate depune şi avizul privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, cu alte cuvinte, acordul asociaţiei de proprietari sau locatari prevăzut de Legea nr. 230/2007 (descarcă cererea).

b. modificări în obiectul de activitate al PFA

Pentru modificarea obiectului de activitate este necesară declaraţia-tip pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii (descarcă declaraţia-tip).

În cererea de înregistrare se poate face menţiunea modificării obiectului principal de activitate, dar şi a obiectelor secundare de activitate. Deoarece, aşa cum am arătat mai sus, PFA îşi poate desfăşura activitatea numai în domeniile în care a obţinut calificare şi competenţă profesionale, introducerea unor noi obiecte de activitate trebuie să ţină cont de această condiţie. Totodată, cererea de înregistrare/modificare trebuie să fie însoţită de diplome, certificate, atestate sau orice alte documente doveditoare privind calificarea în domeniul respectiv.

c. declaraţii legate de activitatea soţului/soţiei

Atât la înregistrare, cât şi la producerea unor modificări cu privire la desfăşurarea activităţii, ori dimpotrivă, încetarea activităţii soţului/soţiei, PFA trebuie să depună în acest sens declaraţii pe proprie răspundere. (Descarcă declaraţia de încetare participare soţ - soţie sau declaraţia de participare soţ - soţie)

Taxe

- 45 lei - taxele de registru;

- 27 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2006;

- 20 lei / persoană cazier fiscal, dacă este cazul;

 

- 72 lei pentru fiecare sediu autorizat pe baza declaraţiei pe proprie răspundere

d. alte situaţii de modificare a documentaţiei

Aici se au în vedere: actul modificator la acordul de constituire, declaraţii retragere, act identitate membru nou - pentru înlocuirea / intrarea unui nou membru, în situaţia IF.

 

Totodată, pentru orice modificări în patrimoniul de afectaţiune, alături de actul adiţional şi documentele doveditoare, trebuie depusă o declaraţie pe proprie răspundere, care poate fi făcută în formă autentică de notarul public, în formă atestată de avocat în condiţiile Legii nr. 51/1995, modificată, sau cu darea de dată certă prin serviciile de asistenţă din cadrul ORC.

3. Depunerea documentelor

Documentele se depun la ORC în raza căruia persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală sau întreprinderea familială îşi are stabilit sediul profesional, la ghişeu sau prin corespondenţă.

Soluţionarea cererii revine în competenţa directorului oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal care poate dispune prin rezoluţie motivată administrarea şi a altor acte doveditoare.

4. Taxe şi tarife percepute

Costurile pentru înregistrarea în registrul comerţului a modificărilor persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale sunt următoarele:

- 45 lei - taxele de registru;

- 27 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2006;

- 20 lei / persoană cazier fiscal, dacă este cazul;

- 72 lei pentru fiecare sediu autorizat pe baza declaraţiei pe proprie răspundere (45 lei taxa de registru, la care se adaugă 27 lei reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2006), dacă este cazul.

Taxa legală poate fi achitată în numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum şi cu mandat poştal, ordin de plată etc.

Dacă s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atestă înregistrarea în registrul comerţului, prin poştă, se percepe un tarif de 8 lei.

5. Alte informaţii

* Cont pentru încasări în valută:

Beneficiar: Oficiul Naţional al Registrului Comerţului

CIF: 14942091

Cod IBAN EUR: R035RNCB008201927871003

Banca Comercială Română Sucursala Unirea

Cod BIC/SWIFT: RNCBROBU


* Conturi IBAN 5032 ale oficiilor registrului comerţului:

ORC

CUI

5032 - Disponibil din sume colectate pentru bugetul de stat

pe atributul fiscal al ORCT

IBAN

Trezoreria

ALBA

23672850

RO87TREZ0025032XXX006768

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ALBA IULIA

ARAD

23658227

RO70TREZ0215032XXX022774

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ARAD

ARGES

23716379

RO84TREZ0465032XXX013891

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL PITESTI

BACAU

14946344

RO18TREZ0615032XXX013664

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BACAU

BIHOR

23665070

RO46TREZ0765032XXX014946

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ORADEA

BISTRITA NASAUD

23642417

RO18TREZ1015032XXX008662

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BISTRITA

BOTOSANI

23683697

RO84TREZ1165032XXX007611

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BOTOSANI

BRAILA

23665259

RO29TREZ1515032XXX008953

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULBRAILA

BRASOV

23665496

RO75TREZ1315032XXX015864

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULBRASOV

BUZAU

23650355

RO20TREZ1665032XXX011192

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULBUZAU

CALARASI

23686685

RO78TREZ2015032XXX005359

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CALARASI

CARAS SEVERIN

23649393

RO62TREZ1815032XXX005723

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL RESITA

CLUJ

23664210

RO18TREZ2165032XXX030535

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CLUJ NAPOCA

CONSTANTA

23673170

RO22TREZ2315032XXX023616

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CONSTANTA

COVASNA

23665020

RO71TREZ2565032XXX006537

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SF GHEORGHE

DAMBOVITA

23690660

RO70TREZ2715032XXX008632

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TARGOVISTE

DOLJ

23704102

RO65TREZ2915032XXX017182

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL CRAIOVA

GALATI

23674249

RO61TREZ3065032XXX013996

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL GALATI

GIURGIU

23691282

RO60TREZ3215032XXX008719

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL GIURGIU

GORJ

23637666

RO02TREZ3365032XXX008445

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TG JIU

HARGHITA

23650282

RO22TREZ3515032XXX004827

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL MIERCUREA CIUC

HUNEDOARA

23647597

RO42TREZ3665032XXX009551

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL DEVA

IALOMITA

23642042

RO16TREZ3915032XXX006432

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SLOBOZIA

IASI

23682020

RO03TREZ4065032XXX020577

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL IASI

MARAMURES

23812104

RO63TREZ4365032XXX013369

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL BAIA MARE

MEHEDINTI

23672299

RO11TREZ4615032XXX006159

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL DROBETA TR SEVERIN

MURES

23683123

RO56TREZ4765032XXX014895

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULTG MURES

NEAMT

23676762

RO44TREZ4915032XXX014472

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIULPIATRA NEAMT

OLT

23671447

RO52TREZ5065032XXX009227

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SLATINA

PRAHOVA

23692172

RO12TREZ5215032XXX013576

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL PLOIESTI

SALAJ

23664342

RO90TREZ5615032XXX007849

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ZALAU

SATU-MARE

23815062

RO20TREZ5465032XXX010039

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SATU MARE

SIBIU

23674443

RO65TREZ5765032XXX018815

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SIBIU

SUCEAVA

23673839

RO76TREZ5915032XXX007599

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL SUCEAVA

TELEORMAN

23730241

RO93TREZ6065032XXX007236

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL ALEXANDRIA

TIMIS

23690198

RO89TREZ6215032XXX019376

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TIMISOARA

TULCEA

23647368

RO22TREZ6415032XXX006926

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL TULCEA

VALCEA

23642212

RO03TREZ6715032XXX010646

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL RAMNICU VALCEA

VASLUI

23650860

RO03TREZ6565032XXX005174

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL VASLUI

VRANCEA

23658006

RO27TREZ6915032XXX008586

TREZORERIE OPERATIVA MUNICIPIUL FOCSANI

BUCURESTI

33303396

RO52TREZ7035032XXX016316

TREZORERIE SECTOR 3

ILFOV

33303418

RO31TREZ7035032XXX016306

TREZORERIE SECTOR 3

ONRC

14942091

RO72TREZ7035032XXX011591

TREZORERIE SECTOR 3

Sursa: Oficiul Naţional al Registrului Comerţului - ONRC

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO