ZF Deschiderea de astăzi

Emisiunea ZF Deschiderea de Astăzi. Gabriel Ţecheră, TTS: Am deschis două noi rute care sunt deja operaţionale. Asistăm la o remutare a lanţurilor logistice pe fondul războiului. Ce se întâmpla în Odesa se va întâmpla acum în Constanţa

06.05.2022, 07:21 Autor: Eduard Ivanovici

♦ Nivelul Dunării şi piaţa cerealelor, principalele riscuri în contextul actual ♦ Oamenii nu mai vând cereale pentru că anticipează o creştere a preţurilor, spune reprezentantul TTS.

Războiul de la graniţa de nord a României poate oferi o serie favorabilă de conjuncturi, în pofida efectelor negative resimţite până acum de pieţele financiare, Constanţa preluând în ultimul timp rolul portului Odesa, aflat la o distanţă de 300 km în linie dreaptă.

„Într-un fel a fost «business as usual» (în T1/2022 – n.r.), dar evident că războiul din Ucraina a avut efecte importante. Concret, asistăm la o remutare a lanţurilor logistice, care, din punctul nostru de vedere, poate reprezenta oportunităţi“, a spus Gabriel Ţecheră, directorul diviziei de guvernanţă corporativă şi relaţii cu investitorii din cadrul Transport Trade Services (simbol bursier TTS).

Gabriel Ţecheră spune că transpor­tatorul fluvial este în continuare proactiv, iar în contextul acestei reaşezări a lanţurilor logistice, a deschis două noi rute de transport.

„Suntem proactivi în continuare. Am deschis două noi rute care sunt deja operaţionale, ce se întâmplă mai departe este foarte greu de anticipat. Vom ieşi cu rezultatele pentru primul trimestru pe 16 mai. Efortul nostru este să fim cât mai aproape de 2021“, afirmă el.

Compania este cel mai mare transportator de mărfuri de Dunăre, înregistrând un profit net de 32,6 milioane de lei în exerciţiul financiar 2021, dintre care 17,8 milioane de lei vor merge către dividendele atribuite acţionarilor, cu 10% peste dividendele din anul anterior.

„Porturile de la Marea Neagră nu mai pot fi utilizate, deci tot ce merge de la Odesa încolo, motiv pentru care Ucraina importă şi exportă numai prin porturile dunărene Ismail şi Reni şi pe cale ferată. Asta înseamnă că importurile şi exporturile Ucrainei vor trece prin portul Constanţa. Ceea ce se întâmpla în Odesa se va întâmpla în Constanţa, iar mai departe suntem noi. Din acest punct de vedere, evident că situaţia este foarte turbulentă. (...) Avantajul nostru strategic este că suntem la baza lanţului logistic, înaintea noastră mai sunt doar cărbunele şi minereul de fier, după noi urmează tot restul lanţului logistic“, adaugă reprezentantul TTS.

Intrate la tranzacţionare la bursă în vara anului trecut, acţiunile TTS s-au depreciat cu aproape 20% în ultimele şase luni, la tranzacţii de peste 60 de milioane de lei. Astfel, valoarea de piaţă a emitentului inclus în indicele BET ajunge la aproximativ 570 de milioane de lei.

„Principalele riscuri sunt pe cereale şi pe apa Dunării. În general, în T3 apar probleme cu apa. (Criza transporturilor – n.r.) nu ne-a afectat absolut deloc. În 2021 au fost probleme serioase pe transportul maritim, dar nu şi la noi (...) Primul trimestru din 2021 a fost extrem de turbulent. Pe piaţa cerealelor este o nebunie mult mai mare pentru că acolo suntem afectaţi indirect de preţul din piaţă. Oamenii nu mai vând pentru că aşteaptă să crească preţul“, adaugă Gabriel Ţecheră.

 

Alte declaraţii din timpul emisiunii:

► Despre combustibil:

Cea mai rea influenţă este pe combustibil, fiind costul principal. Am luat însă măsuri. Istoric vorbind, avem clauze de hedging cu clienţii importanţi pe termen lung. Deci tarifele sunt legate de un indice, iar anul acesta, fluctuaţiile fiind foarte mari, am redus perioada pentru că există un delay şi nu poţi face instant hedging-ul. Am redus timpul între data de referinţă şi data la care se recalculează tariful.

 Despre investiţii:

Avem o strategie de investiţii bine aşezată şi funcţionează de ani de zile. Pot oferi o referinţă în 2021. La nivel de grup, investiţiile au fost undeva la 100 de milioane de lei. Jumătate reprezintă investiţii de mentenanţă. Fiind de dimensiuni mari, ele se capitalizează şi vizează menţinerea flotei la standarde operaţionale, iar asta facem an de an. Aici vom fi afectaţi, însă regândim lucrurile ca să meargă într-un ritm cât mai constant. Nu ne plângem de capital, băncile sunt lângă noi, deci mai este loc de leverage. Specificul nostru este mai apropiat de o firmă de utilităţi.

 


Devino investitor la bursă. Este simplu să investești la Bursa de Valori București. Peste 20 de brokeri îți stau la dispoziție pentru a-ți deschide un cont de tranzacționare. Este primul pas pentru a cumpăra sau vinde acțiuni ale companiilor listate la bursă. Află mai multe pe www.bvb.ro/devinoinvestitor.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
BVB Banca Transilvania Evergent