♦ „Ceea ce se întâmplă acum s-a mai întâmplat în 2022 – o perioadă de impact acut, care durează o vreme“ ♦ Societatea are în vedere noi investiţii privind operatorul portuar Decirom, achiziţionat anul trecut, cât şi extinderea terminalului de cereale Canopus.
Dacă în 2023, companiile cu activitate la Marea Neagră şi pe Dunăre, operatori portuari şi transportatori de marfă, erau unele dintre vedetele BVB, cu randamente de 100%-200%, perspectivele au fost deteriorate anul acesta de fluxurile de marfă venite dinspre Ucraina – principalul factor care a stat la baza creşterilor de anul trecut.
Gabriel Ţecheră, director guvernanţă corporativă şi relaţii investitorii la Transport Trade Services (simbol bursier TTS), mai notează în acest sens tarifele la care sunt forţate să lucreze companiile, cât şi investiţiile demarate anul trecut.
„Sunt mulţi care lucrează la tarife sub cost, deci probabil că, dacă îşi acoperă taxele de canal, port, motorină şi mai reuşesc să plătească ceva din credit, sunt fericiţi. La asta se adaugă povara financiară a investiţiilor făcute în 2023, care trebuie şi ele rambursate. S-a ajuns în piaţă la situaţia în care nimeni nu mai aleargă după profit, cum este normal, ci toată lumea aleargă după cash“, spune el. Reprezentantul transportatorului dunărean de mărfuri, inclus în structura indicelui de referinţă BET, a fost invitat la ediţia de miercuri, 4 septembrie a ZF Deschiderea de Astăzi. Emisiunea poate fi urmărită de luni până vineri, de la 09:30, pe zf.ro şi paginile de YouTube şi Facebook ale Ziarului Financiar. Podcastul este transmis pe platforma Spotify.
„Ori asta este nesustenabil pe termen lung, nici măcar pe termen mediu. La un moment dat, piaţa va trebui să reacţioneze şi în sens invers pentru că nu poţi să mergi sub costuri o perioadă lungă; intri într-o situaţie fără ieşire.“
„Noi (TTS – n.r.) avem un model de business integrat, cu operare, transport şi expediţie, deci avem servicii cu valoare adăugată mare, ceea ce ne pune într-o poziţie favorabilă faţă de competiţie“, continuă Gabriel Ţecheră.
Acţiunile TTS au fost în 2023 performerului indicelui BET, cu un avans de 135,6%, faţă de 32% pe benchmark-ul pieţei locale de capital. Dinamica acţiunilor de anul acesta constă într-o scădere de 26,4%, pe un rulaj de circa 280 de milioane de lei şi o evaluare bursieră de 1,2 miliarde de lei. După publicarea situaţiilor semestriale, cotaţia s-a depreciat cu 12,8%, ţinând cont de preţul de tranzacţionare din după-amiaza de ieri.
„Reacţiile investitorilor nu ne-au luat prin surprindere, am avut şi o discuţie la ultima şedinţă de board pe tema aceasta. Ceea ce se întâmplă acum s-a mai întâmplat în 2022 – o perioadă de impact acut, care durează o vreme. Dacă vrei să-i dăm un nume mai frumos, este «undershooting» (subperformanţă faţă de estimări – n.r.)“, adaugă reprezentantul TTS.
Compania a avut în S1/2024 o EBITDA (câştigurile înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) de 48,1 milioane de lei, în scădere cu 40,2% faţă de aceeaşi perioadă e anul trecut. în acest interval, investiţiile au ajuns la 79,1 milioane de lei, dintre care 56,9 milioane în flotă şi 17,8 milioane în operare portuară.
Pe de altă parte, TTS a înregistrat în prima jumătate a anului o cifră de afaceri de 298,7 milioane de lei, în coborâre cu 32,1% prin raport cu intervalul similar al anului precedent, în timp ce profitul net s-a redus cu 35,6% an/an, la 47,7 milioane de lei.
„În timp ce, în 2023, acceleraţia a fost la maxim (privind investiţiile – n.r.), în 2024 am luat un pic piciorul de pe acceleraţie, cum face orice gospodar când se confruntă cu situaţii precum piaţa de astăzi. Am mutat accentul pe operare portuară în Constanţa, iar aici avem investiţii în derulare în Decirom, care vine tot mai important în grup, dar şi în extinderea terminalului de cereale Canopus, fără să neglijăm flota.“
Alte afirmaţii din timpul emisiunii:
Efectele cele mai puternice s-au regăsit în piaţa spot, în care noi nu suntem activi, tocmai din cauza acestei supracapacităţi. Practic, piaţa spot aproape a secat în ceea ce priveşte cerealele din Ucraina. Mai puţin afectaţi am fost noi, fiind pe alt model de business, cu contracte pe termen lung.
Dar scăderea din piaţa spot a radiat, evident că lucrurile nu sunt izolate, fiind şi noi influenţaţi de scăderea aceasta. În Constanţa, tarifele au revenit la normal, nu ca în piaţa spot de transport. Legat de Constanţa, dacă ne aducem aminte, în august anul trecut erau cozi de 10 km de camioane care nu aveau loc să debuşeze, nu era loc de depozitare. Anul acesta, autostrada a fost liberă.
Marfă pe piaţa spot dinspre Ucraina nu prea există. în schimb, flota excedentară este foarte multă, iar TTS a fost mai puţin afectat în mod direct, având un contract care funcţionează, chiar dacă nu la volumele de anul trecut. însă suntem şi noi afectaţi indirect prin tarife.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE