ZF Deschiderea de astăzi

ZF Deschiderea de astăzi. Grupul Sphera mai deschide cinci restaurante în următoarele luni. Valentin Budeş, CFO: Provocările legate de inflaţie şi energie rămân pentru restul anului

01.09.2022, 07:22 Autori: Eduard Ivanovici , Tibi Oprea

Sphera Franchise Group (SFG), admi­nistra­tor în regim de franciză al restau­rantelor KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România, Italia şi Republica Moldova, pre­găteşte deschiderea a cinci restau­rante noi până la finalul anului, patru KFC şi un Taco Bell.

„Păstrăm planul de dezvoltare, aşteptările pentru S2/2022 sunt de încă patru restaurante noi KFC şi un Taco Bell. Ne aşteptăm să avem un KFC în T3, trei în T4, iar Taco Bell tot în T4“, spune Valentin Budeş, di­rector financiar al Sphera Franchise Group.

Cum va finanÅ£a compania aceste deschideri? „InvestiÅ£iile noastre sunt un mix de resurse financiare proprii ÅŸi fi­nanÅ£are bancară. ÃŽn perioada aceasta am securizat un nivel al lichi­di­tăţii care să creeze un confort sufi­cient. De asemenea, avem linii de finanÅ£are care se pregătesc să genereze extra-cash.“ Sphera a  ra­por­tat pentru S1/2022 o pierdere de 8,7 mil. lei (excluzând impactul adop­tării IFRS 16), faţă de rezultatul net de 5,2 mil. lei din S1/2021.

Vânzările grupului s-au ridicat la 606 mil. lei, echivalentul unei creşteri de 36% faţă de S1/2021. În acelaşi interval, Sphera a înregistrat un EBITDA de 21,1 mil. lei, în scădere cu 29% faţă de perioada similară a anului anterior, arată raportul financiar semestrial.

La nivelul celui de-al doilea trimestru, Sphera Group a raportat vânzări, de 327,4 mil. lei, în creştere cu 40% faţă de T2/2021, brandurile KFC, Pizza Hut şi Taco Bell înregistrând vânzări record, pe toate pieţele în care activează, ca urmare a ridicării restricţiilor pentru COVID-19. Per ansamblu, Sphera Group a încheiat T2/2022 cu un rezultat pozitiv, înregistrând o EBITDA de 17,5 mil. lei, în creştere cu 1% an/an şi un profit net de 2,2 mil. lei, minus 54% an/an.

„Din punct de vedere al tranzacţiilor şi vânzărilor, lucrurile sunt încurajatoare. Dacă vorbim despre perspective, mai degrabă am vorbi despre al doilea semestru ca un tot. Am emis o nouă estimare pentru 2022, respectiv un nivel al profitabilităţii în jurul valorii de 70-80 de milioane de lei EBITDA. Vorbim despre încă 50-60 de milioane de lei EBITDA în ultimele două trimestre ale anului“, comentează Valentin Budeş.

Sphera Franchise Group are 499 mil. lei capitalizare, iar cei mai mari acţionari sunt Tatika Investments (28,6%), Computerland Romania (20,53%) şi Wellkept Group (16,45%). Acţiunile SFG se tranzacţionează în scădere cu 14,3% de la începutul anului, pe fondul unor tranzacţii de 34,3 mil. lei, conform datelor BVB.

 

Ce a mai declarat Valentin Budeş în cadrul emisiunii:

Rezultate financiare:

Aş atrage atenţia asupra trimestrului 2, când am reuşit să înregistrăm un nivel record al vânzărilor. Vorbim astfel despre cele mai mari vânzări din istoria grupului nostru la nivel trimestrial, fiind vorba despre 327 de milioane de lei, o creştere de 40%. Acest lucru este valabil pentru toate cele trei branduri, care au înregistrat vânzări record în fiecare dintre pieţele în care activează, în principal datorită evoluţiei de după ridicarea restricţiilor privind coronavirusul în T1.

Dacă ne uităm la EBITDA, vedem un progres incontestabil, de la 3 milioane în T1 la 17 milioane de lei la T2, cât şi o trecere de la pierderea de 11 milioane de lei în T1 la un profit de 2,2 milioane de lei în T2. În concluzie, traiectoria este una foarte bună, în ciuda tuturor provocărilor din primul semestru. Abia ce am reuşit să terminăm navigarea prin contextului negativ de anul trecut, legat de Covid, care s-a extins până în T1 de anul acesta. Am intrat într-un nou set de provocări privind lanţurile de aprovizionare şi evoluţia devastatoare a inflaţiei.

Trendul este în continuare unul pozitiv. Mai mult decât atât, aşteptările analiştilor au fost depăşite pentru că lumea era conştientă de situaţia dificilă prin care trece piaţa. T1 a fost un cumul de factori negativi: restricţii pe aproape toată perioada în toate ţările în care activăm, la care se adaugă efectele inflaţiei. De asemenea, din punct de vedere al sezonalităţii, T1 este un trimestru destul de greu.

Ca pondere în portofoliul nostru geografic, România reprezintă 87%, urmată de Italia cu 12% şi Republica Moldova cu 1-1,5% din vânzări. KFC este în continuare motorul grupului nostru, 85% din totalul vânzărilor, urmat de Pizza Hut, cu o pondere de 10%, şi cel mai tânăr brand, Taco Bell, cu 5%. Toate au înregistrat creşteri de două cifre.

Provocări:

Principalul factor perturbator al anului 2022 este legat de inflaţie şi energie. Am avut şi T1 care a venit cu extra-restricţii privind situaţia Covid-19. În schimb, provocările legate de inflaţie şi energie au rămas şi vor rămâne pentru restul anului, ceea ce ne-a pus în situaţia să revizuim rezultatele din buget.

Pentru a oferi mai multă claritate asupra magnitudinii rezultate în cadrul inflaţiei, vorbim despre creşteri semnificative. De exemplu, carnea de pui are o creştere de 52% de la începutul anului, iar uleiul are plus 53%. Legumele au înregistrat o creştere de peste 60%, mozzarella peste 30%, carnea de vită şi făina au peste 25%, salamul pepperoni are peste 20%.

A fost o presiune fantastică pe costuri, dar pe care am reuşit să o absorbim şi să o compensăm prin diverse măsuri, inclusiv prin creşterile de preţ. Totuşi, este o rămăşită care vine să recalibreze în minus bugetul aprobat, de la o valoare EBITDA de peste 90 de milioane de lei la 70-80 de milioane pentru 2022.

Prognoze:

Vedem un platou din punct de vedere al inflaţiei pentru T3 şi o scădere uşoară începând cu T4. În această direcţie am inclus estimările recent publicate. Un element foarte important sunt restricţiile legate de Covid. Ne aşteptăm să nu existe restricţii semnificative în perioada rămasă a anului.

 


Devino investitor la bursă. Este simplu să investești la Bursa de Valori București. Peste 20 de brokeri îți stau la dispoziție pentru a-ți deschide un cont de tranzacționare. Este primul pas pentru a cumpăra sau vinde acțiuni ale companiilor listate la bursă. Află mai multe pe www.bvb.ro/devinoinvestitor.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
BVB Banca Transilvania Evergent