ZF Deschiderea de astăzi

ZF Deschiderea de astăzi la Bursă. Horia Cardoş, Agroland: Pentru anul viitor ne propunem cel puţin zece noi deschideri de magazine. Majoritatea contractelor sunt deja semnate

11.12.2024, 00:06 Autor: Tibi Oprea

Compania se aşteaptă să încheie 2024 în limitele noului buget revizuit în jos.

Grupul antreprenorial românesc de retail, agricultură şi alimentaţie Agroland Business System (simbol bursier AG), care deţine cea mai mare reţea de magazine agricole din România, continuă investiţiile în zece noi magazine şi ţinteşte să atingă pragul de 250 de unităţi până la finele anului viitor.

„Pentru anul viitor ne propunem cel puţin 10 noi deschideri de magazine. Avem deja pentru majoritatea contractele semnate. Credem că am găsit formula câştigătoare pentru acest gen de retail de nişă“, a spus Horia Cardoş, CEO şi acţionar majoritar al grupului Agroland, în cadrul emisiunii ZF Deschiderea de astăzi.

Agroland este singurul retailer din România care deschide magazine pentru gradină şi animale. Este un concept adus din afară şi funcţionează foarte bine în ţările din vestul Europei. Există magazine care vând produse pentru animale de companie şi magazine care vând produse pentru grădinărit, dar mai greu le găseşti în acelaşi loc.

„Magazinele Agroland pentru grădină şi animale şi-au găsit locul pe piaţă. Ne propunem ca undeva la sfârşitul anului viitor, începutul lui 2026, să ajungem la 40 de magazine în acest format şi să continuăm deschiderile”, adaugă Horia Cardoş.

Investiţiile viitoare se îndreaptă şi către extinderea şi transformarea micilor magazine Agroland tradiţionale în magazine de format modern, cu suprafeţe în jur de 400m? şi care să servească profilul de clienţi pe care grupul l-a ţintit. Cum vor fi finanţate aceste investiţii?

„Dacă vorbim de finanţare, investiţiile de pe platforma de la Mihăileşti le finanţăm cu credite bancare şi cu surse proprii într-o mai mică măsură. Am avut recent o emisiune de obligaţiuni şi am ridicat în jur de 7 milioane de lei pe care îi folosim în principal pentru achiziţia de materii prime pentru fabricile noastre de furaje. Zona de retail se susţine, pentru că este un business destul de cash reach şi datorită faptului că investiţiile într-un magazin nu sunt foarte mari, pentru că mergem în general în centre comerciale, în parcuri comerciale, în spaţii închiriate. Investiţiile nu sunt foarte mari şi în general le realizăm din fonduri proprii”, explică CEO-ul Agroland.

 

Ce a mai spus Horia Cardoş în timpul emisiunii:

Am avut o serie de crize şi aici vorbim de pandemie, de începutul conflictului armat de la graniţă şi, continuând, criza energetică, iar acum criza politică. Se dovedeşte că avem un model de business destul de rezistent la aceste lovituri pe care mediul economic le primeşte în ultimii cinci ani. Peste acestea s-au suprapus şi problemele pe care le au agricultorii ca urmare a recoltelor slabe şi a preţurilor relativ mici. Pe de altă parte, de aceste preţuri mici beneficiem în cazul procesării cerealelor în fabricile noastre de furaje. Aceste furaje cu preţuri mai bune ajung în fermele noastre, unde producem ouă de consum cu costuri mai mici. 

Peste toate acestea, a apărut o criză la nivel european care se manifestă de câteva luni şi va mai ţine probabil primele şase luni din 2025, şi anume un deficit de ouă de consum, ceea ce ne face să producem, sper să nu ne audă foarte mulţi clienţi finali, cu un preţ foarte bun şi să le vindem cu preţuri mai mari decât anul trecut. Este o conjunctură, dar cumva şi business-urile noastre sunt proiectate în aşa fel încât să reziste unor şocuri. De exemplu, dacă preţul la cereale ar creşte foarte mult, ar beneficia divizia noastră de agribusiness şi am avea profituri mai mici pe zona de procesare şi producţie de hrană.

Dacă vorbim de vânzarea de inputuri şi tradingul de cereale, concurenţii noştri o duc destul de rău, pentru că în general clienţii o duc destul de rău. Echipa lui Radu Florin de la Agroland Agribusiness a reuşit să recupereze cea mai mare parte din sumele pe care le aveam de recuperat din piaţă şi suntem astăzi într-o poziţie mult mai bună decât cei mai mulţi dintre competitorii noştri din zona de de agribusiness. Probabil suntem în cei 5% care au reuşit să recupereze spre 90% din sumele restante de la fermieri şi suntem încrezători că vom recupera şi restul la începutul anului viitor.

Fermierii au avut un an foarte prost, cel puţin în zona Bărăganului, în zona Moldovei, dar şi clienţii noştri din zona Olteniei. Industria n-o duce foarte bine. Ne aşteptăm la dispariţia unor distribuitori, a unor companii, ne aşteptăm la consolidări, la ieşiri de pe piaţă din partea unor furnizori extern, dar din fericire avem o echipă experimentată şi sunt convins că vom profita de numeroase oportunităţi care se vor arăta în următoarele săptămâni şi luni.

Mai mult, pot să spun că apar săptămânal foarte mulţi clienţi noi care ne caută pentru că ştiu că avem marfă. Foarte mulţi dintre concurenţii noştri sunt blocaţi din acest punct de vedere pentru că nu au încasat şi n-au reuşit să-şi achite datoriile. Noi nu suntem în situaţia aceasta şi este o oportunitate foarte bună pentru a câştiga noi clienţi.

Dezvoltarea reţelei de retail şi a echipei de agribusiness a venit în principal în ultimii cinci ani. Tot în ultimii cinci ani am intrat în zona de producţie de food, cu fermele de la Mihăileşti, unde producem aproximativ 70-80-90 de milioane de ouă de consum pe an, plus cele două fabrici de furaje, cea nouă de lângă Craiova, unde producem furaje convenţionale şi cea de la Caransebeş, pe care am retehnologizat-o şi am reuşit să o certificăm pentru producţia de furaje bio, fiind singurii din România care facem asta la acest moment.

Am avut cereri în creştere şi de la retailerii români cu care lucrăm şi de la clienţii noştri străini, pentru că noi de doi ani vindem ouă şi pe pieţele din vest şi vedem o cerere ridicată care probabil se va menţine în următorii doi-trei ani. Are loc o retehnologizare la nivelul întregii Europe, nu numai Europa de Vest, ci şi în ţările din fostul bloc comunist.

Avantajul Agroland în acest caz este că nu avem producţie pe baterii. Această tehnologie va fi abandonată şi în timp aceste ferme vor trebui să să fie retehnologizate. Evident pe termen mediu nu vor putea să producă şi asta va face să avem un deficit de ouă la nivel european şi, în consecinţă, un preţ foarte bun pe care fermierii pot să-l încaseze.

Ouăle din categoria Cod 2, aşa cum le producem noi astăzi, vor reprezenta şi reprezintă deja pentru majoritatea retailerilor singura variantă de comercializare în afară de cele free range, care evident sunt mai scumpe. Deja sunt retaileri în România care au renunţat la Cod 3 şi pentru anul viitor mai ştim cel puţin doi dintre marii retaileri care vor renunţa să mai comercializeze Cod 3.

La vânzări, din punct de vedere al valorii s-a văzut o încetinire. Dacă vorbim însă de hrană pentru animale, datorită faptului că preţul pe tonă a scăzut, chiar dacă am vândut un volum cu 25%-30% mai mare, acesta nu s-a văzut şi în vânzări, pentru că preţurile au fost undeva cu 20% mai mici în acest an. Noi suntem destul de liniştiţi din acest punct de vedere, pentru că ne dorim să vindem şi prin aceste volume dorim să creştem cota de piaţă. Sigur, la un moment dat aceste preţuri îşi vor reveni, nu ştiu dacă anul viitor, să vedem cum evoluează şi cursul, dobânzile, inflaţia. Ne aşteptăm ca anul viitor cumva să fie o corelaţie între creşterea volumelor şi creşterea vânzărilor din punct de vedere al valorii în lei.

În platforma de la Mihăileşti am investit cam 3,5 milioane de lei în ultima jumate de an în extinderea capacităţii de producţie, în mărirea numărului de păsări în producţie, dar şi în schimbarea completă a echipamentelor. În zona de împachetare şi sortare sunt nişte echipamente destul de costisitoare şi datorită faptului că ne mărim capacitatea de producţie o să avem nevoie de capacitate mărită de sortare şi împachetare.

Credem că vom încheia anul în limitele noului buget propus. Aşa cum am zis, o parte din scăderea bugetului pentru primele nouă luni nu s-a manifestat, dar pe partea de retail se manifestă în acest sfârşit de an. A fost un trimestru destul de dificil pe partea de retail pentru toţi retailerii, din păcate pentru că veniturile populaţiei au suferit nişte şocuri în ultima perioadă, probabil şi ceea ce se întâmplă în zona politică determină oamenii să nu cheltuie foarte mult şi atunci am preferat să fim mai pesimişti în ceea ce priveşte atât încasările, cât şi profiturile. Am făcut şi în noiembrie, facem şi în decembrie numeroase promoţii ca să creştem traficul în magazine, să creştem vânzările, dar asta se face cu o diminuare a marjelor pe care ne-o asumăm.

Văd acţiunile incredibil de jos, mai ales pentru că ştiu exact ce facem. Cred că valoarea grupului nostru este în cu totul altă zonă faţă de ce vedem acum. Sigur, toate companiile au fost lovite de evenimentele din ultimele săptămâni, dar eu sper pentru acţionarii noştri să reuşim cât de repede să remontăm. Suntem complet nemulţumiţi, dar sigur, piaţa este piaţă şi percepţia contează de multe ori mai mult decât realităţile.

Anul 2025 sunt convins că le va arăta investitorilor şi pieţei în general că Agroland este un grup solid care este capabil să obţină venituri şi profituri şi în perioade complicate şi, mai mult, sunt convins că vom oferi suprize plăcute în privinţa dezvoltării pe care o prevedem pentru anul viitor, atât în ceea ce priveşte producţia de ouă, cât şi în ceea ce priveşte divizia de retail, partea de procesare şi, evident, divizia de agribusiness. Cei care reuşesc să achiziţioneze acţiuni în această perioadă sunt convins că vor fi foarte mulţumiţi în lunile care vin.


BVB Research Hub, https://bvbresearch.ro/ este platforma creată și susținută de Bursa de Valori București (BVB) unde investitorii pot accesa rapoarte de analiză fundamentală despre companiile listate la BVB, materiale informative și educaționale despre piețele de capital și date ESG.

Aceste rapoarte ajută la o înțelegere mai amănunțită a aspectelor cheie care influențează evoluția companiilor listate la BVB și îi ghidează pe investitori să ia decizii informate despre viitoarele lor investiții.

Accesează BVB Research Hub și descoperă informații utile și actualizate despre piața de capital din România și dinamica economică a principalelor companii locale!
O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
BVB Banca Transilvania Evergent