ZF English

Unora le plac banii facuti pe vapor

05.12.2001, 00:00 110



O fosta jurnalista aradeana lucreaza acum pe un vapor in Asia de Sud-Est. De dragul aventurii si al dolarilor, face naveta prin marile tropicale pe o nava de croaziera cu 1.400 de angajati.

Pentru o buna parte dintre tinerii romani, un contract de lucru in strainatate este scopul cel mai important in viata. De obicei, criteriile de selectie sunt extrem de dure. De aceea, sa ajungi crupier pe un cazinou plutitor nu e o bagatela.



Bucuresti-Paris-Singapore

La 24 de ani, Adnana Blaj are experienta si de ziarist, si de crupier. In 1998 a fost printre putinii reporteri care au trecut de examenele de selectie si preselectie la studioul local Pro TV Arad. Dupa doi ani de lucru in televiziune, si-a propus sa vada lumea.

A contactat o agentie de intermedieri in Brasov care asigura locuri de munca in cazinourile de pe vapoare si in trei luni a avut in mana actele de plecare.

Pentru altii, perioada de asteptare a depasit chiar trei ani. Trebuia sa fi implinit 20 de ani, sa stie limba engleza, sa aiba un aspect fizic placut si experienta in domeniu.

Cum nu indeplinea ultima conditie, Adnana a fost inclusa intr-un program de calificare de o luna, chiar pe vasul unde urma sa se imbarce. Plecarea din Romania a avut loc in noiembrie 2000, pe calea aerului, alaturi de alte zece fete si patru baieti, pe ruta Bucuresti-Paris-Singapore.



Romanii de pe "Star Virgo"

Ajunsi in Singapore si apoi in Malaezia, cei 15 romani au fost repartizati pe "Star Virgo", cel mai mare vas de pasageri din zona Asiei de Sud-Est.

"Chiar la sosire, unul dintre baieti si-a uitat o plasa cu pantofi pe coridor. Vasul e foarte mare si, dupa trei zile, a gasit plasa in acelasi loc. Acolo nimeni nu pune mana sa ia ce nu-i al lui, pentru ca furturile sunt aspru pedepsite. Am fost socata sa aflu ca pedeapsa cu moartea nu a fost abrogata si ca anual au loc cateva executii", povesteste Adnana.

Intre timp, romanca s-a adaptat stilului de viata asiatic. "Mancarea e foarte sanatoasa. Din cauza climei calde, se mananca multe fructe si peste. Cat am fost acolo, nu m-am apropiat de carnea de porc. Bauturile alcoolice n-au cautare in fata sucurilor si am reusit sa ma las si de fumat".

In cazinoul de pe vas lucreaza 30 de romani, majoritatea fiind crupieri cu experienta. S-au calificat in cazinourile din tara si au plecat cand acestea s-au inchis.

Cei mai multi angajati sunt filipinezi, chinezi si indieni. Tot personalul, inclusiv marinarii, este format din 1.400 de oameni, iar numarul turistilor poate ajunge la 2.800 de locuri.



Viata de crupier

Pe uscat sunt interzise jocurile de noroc, asa ca impatimitii joaca doar pe vapor, in apele internationale. Crupierii de pe "Star Virgo" lucreaza in ture, de zi sau de noapte, care alterneaza la doua saptamani. Intr-o noapte obisnuita se munceste timp de 9-10 ore, dar in week-end e mai aglomerat.

"De vineri seara, de la ora 21.00, pana duminica dimineata la 9.00 se joaca fara intrerupere. Sunt clienti care nu se mai ridica de pe scaun in timpul asta. Pentru crupieri, care dau cartile si trebuie sa socoteasca mult, se da o pauza de cate 20 de minute la o ora si jumatate. Pentru chelneri e mai greu", spune crupiera.

Traseul este mereu acelasi: Singapore - Malaezia - Thailanda, dus-intors. Inainte cu o ora de a ajunge in port, jocul se opreste.

"Daca duminica se pleaca la ora 16.00 din Singapore, luni la pranz suntem in Malaezia, stam trei ore, apoi plecam in Thailanda, unde ajungem dimineata. Avem liber o zi si ne intoarcem. Cand sunt in tura de zi, lucrez efectiv cam 2-3 ore. Timpul trece repede", explica aradeanca.



Bacsis democratic

Veniturile angajatilor cazinoului difera. Ei castiga in functie de experienta, loc de munca si chiar nationalitate, chinezii fiind cei mai favorizati. Cel mai mult castiga cele patru dansatoare din Rusia: cate 1.500 de dolari lunar. Crupierii iau intre 250 si 800 de dolari lunar, iar chelnerii si ospatarii ceva mai putin.

Chelnerii sunt insa singurii care pot primi bacsisuri, care se impart intre toti la iesirea din tura.

"Compania mea, spre deosebire de cele americane, nu permite ciubucurile. Clientii vechi stiu sa nu dea nimic crupierilor, iar pe cei care insista suntem obligati sa-i refuzam. Noi avem cazarea si masa gratuite si nu suntem obligati sa cheltuim nimic din castig. Nici nu este timp pentru cheltuieli. Nu se poate plange nimeni. La un an de lucru am primit o luna de concediu, muncim legal cu toate taxele si asigurarile platite, iar daca apare acasa un deces sau o internare in familie, se dau zile libere".



Profesionistii jocurilor de noroc

Dintre sutele de meserii de pe un vapor de croaziera, cea de crupier este o ocupatie dificila, profesionistii cartilor de joc avand nevoie de multa pregatire. Crupierii trebuie sa cunoasca toate jocurile de carti si sa tina mereu pasul cu inventiile trisorilor.

Ca in orice meserie in care se lucreaza cu oamenii, e nevoie de niste notiuni de psihologie si, bineinteles, de abilitati de comunicare deosebite.

In Occident, persoanele care doresc sa ajunga crupieri au sansa de a urma cursurile unor scoli specializate, la sfarsitul carora primesc o diploma care le va fi de mare ajutor la angajare.

"Am vazut cum poate sa decada un om. Chiar am urmarit la inceput o doamna plina de bijuterii si de bani. Juca pe mize de zeci de mii de dolari. Inainte de a veni acasa, era la masa de pocher pe mize de doi dolari, buhaita de bautura", isi aminteste Adnana Blaj.



Risipitorii marilor

Majoritatea clientilor de pe vapor sunt asiatici. Ei provin din China, India, Indonezia si Malaezia. "Se spune ca acolo unde sunt chinezi sunt si jocuri de noroc. Mai joaca ei si acasa, dar nu le permite legea", zice Adnana.

Cei mai risipitori sunt indonezienii, despre care se vorbeste ca obtin bani din droguri. Clientii prefera jocurile de carti, in special baccara, unde se poate miza pe sume mari.

Daca la blackjack se pot juca o data cel mult 100 de dolari, la baccara miza poate urca pana la 150.000 de dolari. Cei cu bani mai putini se duc la mesele de ruleta sau de pocher.

In timpul liber, romanii de pe vapor fac plaja sau se distreaza in barul de pe vas.

"Facem cate o discoteca la bord si dansam, de obicei cand avem timp putin la dispozitie. In rest, facem plaja unde ne oprim. Nu stiu cat mai stau pe vapor. Probabil pana strang destui bani sa pot pleca din Romania. Ar fi de preferat Statele Unite sau Europa de Vest. In Asia ma cam deranjeaza umezeala", comenteaza Adnana.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO