♦ Nu există generaţie care să fi intrat mai devreme în ringul de tranzacţionare ca gen Z, o treime dintre tineri făcând pasul spre piaţa de capital chiar înainte de primul job ♦ Dintr-un sector dominat de investitori de talie mare, această mişcare a dus la democratizarea pieţei de capital, iar tehnologia a oferit suportul potrivit ♦ Peste 50% dintre tinerii gen Z care sunt acum pe Bursă au avut modelul părinţilor care la rândul lor erau activi pe piaţa de capital. Cei 7 ani de acasă înseamnă astfel şi educaţie financiară solidă ♦ Partea bună dacă eşti gen Z şi deja eşti investitor este că ai o perioadă mai mare în care poţi câştiga ♦ Dar există şi o parte mai întunecată, care vine din impulsivitatea în a lua decizii dublată de tentaţia de a asculta de finfluenceri, pentru care uneori nu interesul tău primează.
„Timp de decenii, activitatea în pieţele de capital a fost în mare parte derulată prin intermediul guvernului sau fondurilor de pensii, dar astăzi se vede o schimbare fundamentală pe măsură ce indivizii îşi asumă responsabilitatea deciziilor lor financiare şi viitorul lor. Această transformare reflectă nu doar o tendinţă temporară, ci o evoluţie susţinută determinată de forţe demografice, economice şi tehnologice“, se arată în studiul 2024 Global Retail Investor Outlook, realizat de World Economic Forum în colaborare cu Boston Consulting Group şi Robinhood Markets.
Investitorii sunt un grup din ce în ce mai eterogen din punctul de vedere al generaţiilor şi geografic; ei sunt dornici să înveţe despre pieţe, se implică mai devreme decât generaţiile anterioare şi sunt mai deschişi la produse noi şi la utilizarea tehnologiei pentru a învăţa şi a investi.
„Orizontul de timp mai lung le poate permite să facă faţă fluctuaţiilor pieţei şi să beneficieze de puterea de capitalizare.“
Studiul realizat pe un eşantion de 13.000 de respondenţi din 13 state arată că 30% din gen Z sunt deja activi pe piaţa de capital înainte de primul job, adică la începutul perioadei de adult. Rata este mai mare decât în orice altă generaţie.
„Am un portofoliu de investiţii la bursă, în România şi în străinătate, pe care l-am făcut la 18 ani. A fost ideea mea, am luat o parte din banii primiţi la majorat. Mi-am propus să nu scot niciun ban decât atunci când voi vrea să fac o investiţie importantă, cum ar fi o afacere sau un apartament“, spune Andu Nacu, student la ASE, Cibernetică, invitat la ZF Ce faci cu banii tăi?, susţinută de Banca Transilvania şi parte din proiectul FIT – Finanţe pe înţelesul tuturor, programul de educaţie al Băncii Transilvania.
De altfel, apetitul pentru investiţii pe pieţe de capital străine este şi una dintre concluziile studiului World Economic Forum.
Astfel, 45% dintre investitorii gen Z şi Millennials investesc pe pieţe internaţionale faţă de 35% gen X şi Baby Boomers.
„Am început să investesc în pandemie, când aveam 16 ani, de pe contul mamei mele. Atunci când am făcut 18 ani, mi-am deschis propriul cont de pe care investesc şi acum. În pandemie, ai mei îmi spuneau să citesc în loc să stau pe calculator, aşa că m-am dus la Cărtureşti şi m-a atras secţiunea de economie şi finanţe şi m-am întors cu două-trei cărţi. Le-am citit, am urmărit filme şi documentare care mi-au trezit o curiozitate despre acest domeniu“, spune Darius Ruzsa, student la ASE, Finanţe-Bănci.
De altfel, datele studiului World Economic Forum arată că 50% dintre investitorii gen Z şi Millennials au avut părinţi care au investit la rândul lor pe piaţa de capital, faţă de 34% gen X şi 22% Baby Boomers.
Practic, cei 7 ani de acasă înseamnă şi o educaţie financiară sănătoasă. Mai departe, exact această educaţie financiară în familie te poate ţine departe de „capcanele“ pieţei de capital, uneori promovate de finfluenceri.
„Întâi am respectat principiile experţilor financiari, în sensul de a avea mai întâi un aşternut de trei sau şase salarii economisite“, explică Dragoş Bărbulescu, alumn Econosofia, o asociaţie studenţească.
Această prudenţă în alegerea surselor de informare în legătură cu banii tăi te poate pune la adăpost de decizii neinspirate. Un fenomen la care trebuie să fii atent este cel al finfluencerilor.
„Social media a făcut ca învăţarea subiectelor financiare să fie mai atractivă şi mai accesibilă pentru noii investitori de retail şi neprofesionişti prin intermediul unor videoclipuri scurte şi distractive care utilizează metode creative, cum ar fi memele şi metaforele, pentru a explica conceptele financiare. Deşi această tendinţă a adus un acces sporit la educaţie şi consultanţă financiară pentru multe persoane, calitatea poate fi inconsistentă, superficială şi susceptibilă la fraudă şi dezinformare“, atrage atenţia World Economic Forum.
Tentaţia de a asculta de sfaturile venite de pe TikTok este cu atât mai mare cu cât chiar vârsta ta vine la pachet cu o doză de impulsivitate.
„Generaţia Z începe să aibă o prezenţă tot mai activă pe pieţele de capital, aducând un stil de tranzacţionare rapid, digitalizat şi influenţat puternic de reţele sociale şi comunităţi online. Sunt nativi digitali, preferă platformele mobile şi intuitive, sunt atraşi de investiţii speculative şi de pieţe dinamice, în special SUA. Putem observa că de regulă aceştia sunt foarte bine informaţi despre evenimentele recente, fiind mereu conectaţi cu ce se întâmplă. Totuşi, lipsa de experienţă îi face vulnerabili la decizii impulsive şi la fenomene precum FOMO (fear of missing out, în acest caz teama de a nu pierde un val de creşteri la bursă) sau meme stocks (acţiuni populare la un moment dat, dar care nu au fundamente economice solide)“, avertizează Radu Cojoc, broker Goldring.
Practic, sunt foarte multe lucruri bune legate de accesul pe piaţa de capital de o vârstă fragedă. Singurul lucru la care trebuie să fii atent este să-ţi temperezi impulsivitatea cu informaţii din surse sigure.