♦ Marian Porumb a pariat pe DOT, un restaurant de mic dejun şi brunch, care a devenit unul dintre cele mai „instagramabile“ locuri din Cluj.
Marian Porumb lucrează în HoReCa încă din liceu, iar după ce în 2011 a devenit cel mai bun barman din România, cinci ani mai târziu a câştigat şi titlul mondial. A continuat ca angajat până când a devenit obositor să lucreze seara, aşa că în 2019 şi-a deschis propriul business - DOT (District of Toast), un restaurant de mic dejun şi brunch, cu o atenţie deosebită pentru produsele autohtone - de la ţuică până la diverse brânzeturi specifice, reinterpretări moderne ale preparatelor tradiţionale româneşti.
„Cred că cea mai bună promovare vine de la clienţii noştri. Când cineva pleacă încântat şi ne recomandă mai departe, este cea mai valoroasă reclamă. Pe lângă asta, punem un accent mare pe Instagram, urmat de Facebook şi TikTok. Lucrăm cu o echipă mică, dar foarte pricepută, care se ocupă de content, iar rezultatele se văd“, povesteşte Marian, care a venit în DOT inclusiv cu experienţa vastă acumulată în ospitalitate, în timp ce partenerul său Claudiu este cel care administrează financiar compania. La început DOT (District of Toast) avea în meniu preparate precum Ouăle clujentine, Plăcinta ţărănească a la DOT, Omleta cu Năsal, ciocolată de casă cu prune şi ţuică sau toast cu icre vegane din amaranth. Însă la circa un an de la deschidere pandemia i-a luat prin surprindere, aşa că au fost nevoiţi să se adapteze rapid. Astfel, au investit într-o platformă proprie, dotdelivery.ro, unde oferă diverse mâncăruri şi spreaduri în borcan, dar şi câteva băuturi tradiţionale româneşti, preparate chiar de ei.
Produsele livrate în Cluj-Napoca includ de exemplu pulled beef la borcan, ouă murate de prepeliţă, cremă de parmezan cu nucă, brânză de caju, chimichurri (sos pentru fripturi, omlete n.-red.), dar şi pesto din verdeţuri locale.
„Ne-am axat pe preparate simple, dar care necesită mult timp pentru a fi gătite acasă, şi am avut succes“, mai povesteşte Marian.
El menţionează că la nivel naţional DOT livrează şi băuturi tradiţionale, dar şi cocktailul lor celebru deja, o băutură cu ţuică Zetea, condimente, soc şi bere de ghimbir.
„Fiecare produs era unic, semnătura noastră. Pandemia a şters cu buretele succesul iniţial, dar ne-am adaptat rapid pentru a rămâne pe piaţă“, mai spune antreprenorul, care adaugă că nici 2024 nu a fost lipsit de provocări.
Clienţii DOT sunt, spune Marian, sunt iubitorii de brunch şi mic dejun all-day, tineri din generaţiile Millennials şi Gen Z, care caută locuri „instagramabile“, dar şi pasionaţi de gastronomie şi produse tradiţionale reinterpretate.
Mai departe, cei doi tineri îşi doresc să lanseze un produs nou: fresh de lămâie pentru limonadă, destinat exclusiv clienţilor HoReCa, la un preţ competitiv, dar explorează şi parteneriate cu marketplace-uri pentru lichiorurile lor tradiţionale şi colaborări cu alte business-uri complementare.
„Unul dintre obiectivele mele personale este să deschid un DOT la Bucureşti sau Budapesta. Consider că mai avem de învăţat şi de perfecţionat stilul nostru de lucru, dar cred că în trei ani vom fi pregătiţi să facem acest pas“, a punctat Marian Porumb.