♦ Pentru angajatori, integrarea Gen Z în echipe este o provocare, dar sunt şi multe greşeli care se fac în acest proces şi care pot fi evitate ♦ Unele sunt legate exact de formarea echipelor, se arată într-un podcast găzduit de Financial Times, intitulat „Cu ce greşesc managerii când vine vorba de Gen Z“.
„Greşeala pe care o fac mulţi manageri este că ei încă mai cred că lumea este ca acum 20 de ani. Ceea ce trebuie însă să înţeleagă este faptul că mereu cultura organizaţională se adaptează pe tineri, niciodată invers. Diferenţele dintre generaţii nu trebuie să genereze conflicte, ci oportunităţi de creştere“, se arată în discuţia privind greşelile de management în raport cu Gen Z găzduită de FT.
Cum arată un out of office Gen Z?
Una dintre temele abordate în podcastul FT este chiar modul în care arată un mesaj out of office lăsat de un Gen Z. Uneori, mesajul de out of office poate suna în felul următor: Te rog să mă contactezi pe WA (WhatsApp), dar în mesaj nu este inclus şi numărul de telefon. Este greşit sau nu?
„Este până la urmă o chestie de etichetă corporate foarte bună care arată că respectiva persoană poate fi contactată de clienţi sau de persoane cunoscute, care au deci numărul de telefon şi cu care există o legătură.
Noi am fost crescuţi cu munca în weekend şi cu orele multe din timpul săptămânii.
Organizaţiile trebuie să fie mai flexibile pentru a le permite angajaţilor să îşi organizeze timpul sustenabil“, spune Chloe Combi, invitata podcastului FT. Chloe Combi este scriitoare, speaker internaţional, dar mai ales este cercetătoare axată pe Gen Z şi Gen A (alpha), cu mai bine de 20.000 de interviuri la nivel global purtate cu tineri.
Cum se combină generaţiile astfel încât echipele să lucreze bine împreună?
Una dintre cele mai frecvente greşeli de management este tendinţa de a-i grupa pe tineri cu tineri, cum este cazul alăturării Gen Z (născuţi între 1997 şi 2012) cu Millennials (1981-1996).
„Să pui Gen Z cu un milenial este catastrofal. Mai bine îi pui în contact cu generaţiile mai în vârstă, cum sunt Gen X (născuţi între 1965 şi 1980), care au multe asemenări cu Gen Z, singura diferenţă majoră fiind accesul la tehnologie. Este o sinergie foarte bună. Milenialii nu se combină bine cu Gen Z, dar pot colabora mai bine cu Boomers (1946-1964). Dacă sari o generaţie s-ar putea să ai un rezultat mai bun decât dacă pui toţi tinerii la un loc.“
Însăşi ideea împărţirii în funcţie de generaţii merită să fie analizată mai bine în contextul în care mai toată lumea îşi doreşte la final lucruri asemănătoare: joburi bine plătite, echilibrate cu viaţa de familie şi altele.
Provocarea: Vreau un salariu la fel precum colegul, dar nu vreau să muncesc cât el
Una dintre cele mai mari preocupări pentru angajatori este partea de remunerare în contextul în care perspectiva Gen Z asupra carierei este diferită faţă de cea a altor generaţii. Soluţia corectă este ca de fiecare dată oferta salarială să acopere costul vieţii.
„Vor să aibă aceleaşi remuneraţii, dar fără a depune acelaşi efort, iar angajaţii mai în vârstă urăsc acest lucru. Este o problemă de management delicată. Suntem la un moment în care organizaţiile trebuie să se gândească cum să aibă grijă de tineri într-un fel în care nu au trebuit să o facă pentru generaţiile mai în vârstă.“
De altfel, perspectiva asupra carierei este în continuă schimbare, lucru care mai departe impactează anumite industrii, cum este de exemplu auditul. Practic, tinerii nu mai văd un loc de muncă precum o carieră, ci ca pe un job oarecare ce poate fi uşor părăsit la prima ofertă mai bună. Această lipsă de continuitate duce la goluri în cunoaştere, o altă provocare pentru angajatori.