ZF Gen Z

GEN Z Lifestyle. Dry January? Generaţia Z a transformat o lună fără alcool într-un stil de viaţă

GEN Z Lifestyle. Dry January? Generaţia Z a transformat...

Autor: Florentina Niţu

09.01.2025, 18:30 325

Generaţia Z, adică cei născuţi între 1997 şi 2012, a început să reducă consumul de alcool sau chiar să renunţe definitiv la el, scrie Time Magazine, pe baza datelor de la Institutul Naţional pentru Abuzul de Alcool şi Alcoolism din SUA. 

Situaţia nu este izolată. Acest fenomen nu are loc doar în SUA, ci acest trend este global şi este asociat cu mişcarea „sober curious“. Trendul câştigă tot mai mult teren şi în Europa, cu mişcări importante în Marea Britanie şi chiar în Polonia (Varşovia), dar devine tot mai vizibil şi în România, în principal în Bucureşti.  Tinerii aleg să reducă sau să renunţe complet la consumul de alcool, fie pentru motive de sănătate, fie pentru a adopta un stil de viaţă mai conştient şi echilibrat. 

În 2024, un studiu efectuat de Heineken, unul dintre cei mai mari producători de bere din lume, a evidenţiat o reducere de 25% a consumului de alcool al generaţiei Z în ultimii patru ani. Apoi, generaţia Z din Uniunea Europeană prezintă o tendinţă generală de reducere a consumului de alcool, arată datele Uniunii Europene. 

În Marea Britanie, de exemplu, cercetătorii Mintel arată că 36% dintre tinerii adulţi cu vârste între 18 şi 25 de ani, au un stil de viaţă activ şi socializează cel mai des mergând la baruri şi pub-uri cu prietenii, dar comparând stilurile de viaţă între generaţii, se observă că generaţia Z respinge alcoolul mai mult decât alte generaţii. De exemplu, tinerii britanici de 20-24 de ani sunt aproape de două ori mai puţin predispuşi să cheltuiască bani pe băuturi alcoolice pentru acasă decât cei de peste 75 de ani. Acest lucru arată o schimbare semnificativă a generaţiei Z, care îşi îndreaptă atenţia spre socializarea fără alcool, atât acasă, cât şi în afara casei. 

Astfel, chiar dacă tinerii au acum mai multe opţiuni, îşi doresc un stil de viaţă mai sănătos şi prioritizează productivitatea şi dezvoltarea personală, reducând consumul de alcool. Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, alcoolul este asociat cu peste 200 de afecţiuni de sănătate, inclusiv cancer şi boli hepatice.

În plus, pe măsură ce consumul de alcool scade, brandurile răspund cu băuturi nealcoolice, iar cel mai recent exemplu din România este vinul fără alcool.

Revista Time Magazine consideră că totul a plecat de la „Ianuarie Fără Alcool” (Dry January). Decizia de a începe luna abţinându-se de la alcool datează din 1942, când guvernul finlandez a hotărât să reducă consumul de alcool pentru a economisi resurse în timpul efortului de război împotriva Uniunii Sovietice, după ce finlandezii s-au alăturat Germaniei în luptă. Forma modernă a acestei provocări a fost iniţiată de Alcohol Change UK, care a înregistrat marca Dry January.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Newsletter ZF Gen Z

Înscrie-te la newsletterul ZF Gen Z și află tot ce te interesează, rapid și simplu, din pagina celor care schimbă lumea!


* câmpul email obligatoriu