♦ Este în scădere interesul consumatorilor pentru produsele care se promovează a fi sustenabile? Cifrele arată ca da, iar motivul este cât se poate de simplu. Deşi sunt prietenoase cu mediul, au devenit nesustenabile cu veniturile fiecăruia, afectate de inflaţia în creştere.
Interesul consumatorilor pe teme legate de ESG (environmental, social, and governance) este în declin, fenomen văzut în cazul tuturor generaţiilor, iar ceea ce e foarte interseant este că acest fenomen este mai prezent în cazul generaţiilor tinere, care practic sunt la începutul ciclului de acumulare financiară, dar care erau cele mai interesate de subiectul sustenabilităţii. Gen X, adică cei cu vârste cuprinse între 44 şi 59 de ani, sau Boomerii, 60-69 de ani, par a fi atraşi în continuare de subiect, arată datele unui studiu realizat de McKinsey & Company.
„În ultimii ani, consumatorii tineri din studiul nostru spuneau că sustenabilitatea era un factor important la o decizie de cumpărare. Şi nu era doar un discurs: în SUA, vânzările de produse care susţineau că sunt sustenabile le depăşeau în unele cazuri pe cele de produse care nu aveau astfel de calităţi“, arată consultanţii de la McKinsey & Company.
De ce se întâmplă acest lucru?
În timp ce consumatorii tineri spun că le pasă de subiectul sustenabilităţii, din păcate nu-şi permit să investească în această categorie de produse din cauza inflaţiei şi a reducerii puterii de cumpărare.
Paradoxal, deşi aspiraţional se îndreaptă spre zona de ESG, în realitate banii se duc mult spre platforme precum Shein sau Temu.
La orice simplă căutare de produse în mediul online, Temu şi Shein apar printre opţiunile care se afişează constant consumatorilor. Niciuna dintre cele două platforme originare din China nu are vreo personalitate juridică în România. Totuşi, piaţa locală este invadată de produse comandate de pe aceste platforme. Astfel, unu din zece colete din maşinile curierilor conţine obiecte comandate de pe Temu sau Shein.
De la haine, încălţăminte, decoraţiuni, papetărie, bricolaj, veselă, diferite dispozitive şi multe alte obiecte pot fi găsite pe aceste platforme. Marketingul agresiv al platformelor chinezeşti îi determină pe consumatori să considere că au nevoie de produsele promovate, mai ales că preţurile sunt mai mici faţă de ceea ce poate fi găsit pe piaţa locală. Lunar, circa 1 milion de colete cu produse de pe Temu sau Shein ajung la clienţii români doar prin FAN Courier, ceea ce reprezintă circa 10-15% din totalul volumelor livrate. Deşi volumul coletelor pare mare, valoarea acestora este mică, de circa 20-30 euro pe colet.