ZF Gen Z

GEN Z Sondaje. Ce alegi atunci când vine vorba de lectură, hârtie sau tehnologie? Cărţile tradiţionale au o putere de 9 la 1 faţă de cărţile digitale sau audio

GEN Z Sondaje. Ce alegi atunci când vine vorba de...

Autor: Florentina Niţu

23.01.2025, 17:30 82

♦ În fiecare săptămână, ZF va derula pe platformele sale de social media câte un sondaj prin care încercăm să te cunoaştem mai bine astfel încât să fim relevanţi în conţinutul pe care îl facem pentru ZF Gen Z, pentru tine.

Mirosul hârtiei şi datul paginii sunt mai atrăgătoare pentru pasionaţii de citit decât ecranul Kindle-ului sau vocea poveştilor digitale, arată un sondaj ZF Gen Z: „Ce alegi atunci când vine vorba de lectură?“. Acesta s-a desfăşurat timp de o săptămână pe paginile Ziarului Financiar şi Business Magazin de LinkedIn, Instagram, TikTok şi Threads, iar din cele peste 1.500 de răspunsuri strânse, cartea fizică a luat peste 90% din voturi.

„Nicio voce nu se compară cu propria voce, propria intonaţie. Când sunt implicată în citire, imaginaţia şi emoţiile sunt mult mai puternice comparativ cu momentul auzirii altei voci“, a răspuns în comentariile de la acest sondaj un specialist în servicii clienţi. Un alt respondent, consultant în domeniul forestier, a spus că preferă cartea în format fizic, dar a ajuns să „citească“ 30% din cărţi în varianta audio, iar această variantă este în creştere, în cazul său.

„Este ceva aparte când deschizi o carte, dar din cauza faptului că în fiecare zi sunt la volan aproximativ 9 ore, ascult şi reascult audiobook-uri“, a spus altcineva.

Pe de altă parte, un inginer software preferă cărţile electronice, fiindcă nu are răbdare pentru cele audio şi vrea să scape de cărţile fizice care adună praf şi ocupă spaţiu. În schimb, un consilier pentru organizaţii, expert în strategii de creştere, vede cărţile fizice ca pe un refugiu ideal pentru deconectare de la tehnologie şi o cale de reconectare la învăţare şi relaxare.

Indiferent de preferinţele pentru formatul de lectură, piaţa cărţilor digitale din România reprezintă încă sub 10% din totalul cărţilor, însă se aşteaptă o creştere. Pe segmentul cărţilor audio, activează platforme precum Voxa, parte a grupului Litera, dar şi Audiotribe, care au o gamă variată de titluri, inclusiv în limba română. Pe partea de cărţi electronice, dispozitivele Kindle continuă să fie un jucător major pe piaţă.

În România, veniturile din piaţa cărţilor sunt estimate să ajungă la 267 milioane de dolari în 2025, potrivit Statista. Se preconizează că veniturile vor înregistra o rată anuală de scădere, de 4%, ceea ce va duce la un volum de piaţă estimat de 226 de milioane dolari până în 2029. În piaţa cărţilor din România, numărul de cititori este aşteptat să ajungă la 5,3 milioane de utilizatori până în 2029, iar interesul tot mai mare este pentru autorii locali şi teme autohtone.

România ocupă ultimul loc în UE la lectură, doar 29,5% dintre persoane au citit cărţi în ultimele 12 luni, conform Eurostat. În acelaşi timp, datele INS arată că 11 milioane de români nu au citit nicio carte în anul 2023. Totuşi, sunt şi companii din piaţa cărţii şi chiar edituri care văd o creştere a vânzărilor. În 2022, ultimul an pentru care există date disponibile, peste 50% din populaţia UE cu vârsta de 16 ani sau mai mult a raportat că a citit cărţi în ultimele 12 luni. Grupa de vârstă cea mai tânără, între 16 şi 29 de ani, a citit mai mult (60%) comparativ alte grupe de vârstă.

 

Comentarii:

„Aleg cartea în format fizic deseori şi Kindle extrem de rar“, director adjunct într-o companie de bricolaj.

♦ „Cititul depinde şi de locaţia în care mă aflu. În general, cartea în format fizic mă încântă mai mult. Parcă se creează o relaţie între mine şi acea carte“, brand manager într-o multinaţională.

♦ „Am citit o mulţime de cărţi fizice, câteva pe telefon şi câteva pe tabletă, am încercat şi audiobook. Nimic nu se compară cu a da pagina şi cu a-ţi auzi propriul glas recitând imaginaţiei ce să viseze“, manager de proiect pentru piese electrice.

♦ „Nu cred că voi renunţa, în viaţa asta, la cărţile în format fizic. Cititul clasic înseamnă mai mult decât consum de informaţie, este o experienţă în sine - senzorială, tactilă, olactivă şi, nu în ultimul rând, emoţională“, proprietarul unei companii de PR.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Newsletter ZF Gen Z

Înscrie-te la newsletterul ZF Gen Z și află tot ce te interesează, rapid și simplu, din pagina celor care schimbă lumea!


* câmpul email obligatoriu
Urmează ZF Power Summit 2025