ZF Gen Z

GEN Z Trends. Adio călătoriilor-maraton dictate de sentimentul FOMO sau turismului „de răzbunare“ pentru timpul pierdut în pandemie! Bine ai venit JOMO sau care este abordarea care schimbă vacanţele

Autor: Roxana Petrescu

19.06.2025, 00:07 3197

 Lista interminabilă de obiective pe care trebuie să le bifezi în vacanţă pare că se înlocuieşte cu o listă de experienţe posibile, unde nimic nu este obligatoriu şi totul se întâmplă în ritmul tău şi al locului pe care alegi să îl vizitezi. Aceasta ar fi una dintre tendinţele care remodelează ideea de vacanţă, tendinţă alimentată de gen Z.

Călătorii tineri încep să se îndepărteze de acea abordare specifică generaţiilor mai mature caracterizată de FOMO (fear of missing out – teama de a pierde ceva) şi pun în loc un tip de călătorie mai relaxată, mai autentică, spun specialiştii intervievaţi într-un material publicat recent de Newsweek.

„Călătorii din generaţia Z deschid calea îndepărtării de mentalitatea FOMO atunci când vine vorba de destinaţiile de călătorie“, a declarat pentru Newsweek Matthew Fox, CEO al LateRooms.com, platformă online de rezervări pentru spaţii de cazare. „În schimb, ei îmbrăţişează o abordare de tipul JOMO (joy of missing out - bucuria de a rata ceva) a călătoriilor. Ei nu sunt interesaţi de marile destinaţii de pe bucket-list, precum Santorini şi Bali“, a spus el.

Schimbarea este de înţeles, mai ales în contextul în care destinaţiile clasice au devenit aproape impracticabile din cauza turismului de masă.

„Am fost în primăvara aceasta la Roma, după ani buni de când nu mai vizitasem oraşul, şi mi s-a părut mai aglomerată ca niciodată. La Fontana di Trevi se stătea la coadă pentru a face o fotografie, toate zonele cunoscute erau invadate de turişti, nu îmi amintesc să fi intrat în vreo atracţie fără să stau la coadă. Dar chiar şi aşa, nu am putut să ies din acea logică de a vedea totul, deşi nu eram la prima vizită în Roma. Terminam ziua cu cel puţin 15 kilometri făcuţi, iar alături de mine mai era şi mama pensionară“, spune Andreea, 42 de ani. „Încerc să renunţ la această abordare pentru că ajung să mă întorc din vacanţă mai obosită decât am plecat“, admite ea.

Gen Z deja a trecut la alt obicei, la slow-travel, şi a mai renunţat la o tendinţă, aceea a călătoriilor de răzbunare, prin care să recupereze timpul pierdut din perioada pandemiei.

„Îmi fac o listă de obiective, dar e orientativă. Nu-mi place să îmi programez viaţa pe ore nici în afara vacanţei, darămite în timpul ei. Înainte mergeam mult pe jos şi voiam sa explorez şi să ajung în multe locuri. Acum, dacă am chef să dorm până la prânz sau să stau o zi în hotel şi să mă relaxez, asta fac. Plus că în multe locuri turistice e aglomerat şi nu-mi plac mulţimile, deci nu simt să mai bifez“, spune Diana, 27 de ani.

Apoi, partea de buget este extrem de importantă.

„Mă uit şi la buget. De exemplu, Franţa şi Elveţia au fost scumpe (mâncare şi transport) şi am limitat plecările în alte locuri din jur. Referitor la lucruri autentice, am vizitat Basel, deşi nu e prea cunoscut, doar pentru că voiam să văd Rinul, că mi-a plăcut mereu cum sună la orele de geografie. Şi am stat jumătate de oră, cel puţin, pe marginea Rinului să ascult apa şi doi muzicieni de pe margine, care cantau jazz. A fost o experienţă faină“, descrie Diana în câteva cuvinte cea mai recentă călătorie a sa.

Practic, este vizibilă o reducere a interesului pentru destinaţiile Instagramabile, sau cel puţin aşa susţin specialiştii consulaţi de Newsweek.

„Pentru o vreme, a fost vorba doar despre găsirea locului perfect pentru a face o fotografie pentru Instagram, dar acum are loc o schimbare reală“, a declarat pentru Newsweek Echo Wang, CEO şi cofondator al

Cool Travel Vibes, platformă de planificare a călătoriilor. „Generaţiei Z începe să îi pese mai puţin de acele destinaţii turistice populare şi aglomerate şi mai mult de experienţele reale, cu picioarele pe pământ“, a remarcat Wang.

Mai departe, călătorii gen Z sunt conştienţi de impactul turismului excesiv. „Adesea ei înşişi victime ale unei crize a locuinţelor la ei acasă, călătorii din generaţia Z sunt conştienţi de impactul turismului excesiv asupra localnicilor şi de presiunea pe care acesta o poate pune asupra locuinţelor şi infrastructurii“, a observat Fox. „Aceştia sunt mai predispuşi să evite locurile care au fost foarte vizitate şi, în schimb, doresc să îşi petreacă timpul şi banii în destinaţii mai puţin cunoscute şi mai relaxate“, a spus el.

Totodată, călătoriile sunt văzute de mulţi tineri ca fiind noua aplicaţie de dating, astfel că şi alegerea destinaţiilor, a căzărilor sau a barurilor pe care le vizitează ia în calcul posibilitatea de a se conecta cu alte persoane.

Apetitul în scădere al tinerilor pentru cluburi este deja cunoscut, astfel că şi aceasta este o tendinţă care modelează noul mod de a călători.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Newsletter ZF Gen Z

Înscrie-te la newsletterul ZF Gen Z și află tot ce te interesează, rapid și simplu, din pagina celor care schimbă lumea!


* câmpul email obligatoriu