ZF Gen Z

Gen Z Trends. Dovedeşte-mi ce poţi să faci în plus faţă de IA şi te angajez. Concurenţa este nemiloasă

Gen Z Trends. Dovedeşte-mi ce poţi să faci în plus...

Autor: Roxana Petrescu

05.06.2025, 09:30 2464

 Inteligenţa artificială schimbă dramatic piaţa muncii, iar primii care sunt afectaţi sunt chiar tinerii la început de carieră.

Lumea va fi a celor care înţeleg datele şi au abilitatea de a lucra cu ele, iar aceştia vor trece înaintea specialiştilor din anumite domenii, spune Peter Hinssen, antreprenor în serie, consultant şi autor axat pe domeniul tehnologiei şi inovaţiilor. Declaraţia a fost făcută în cadrul intervenţiei sale din cea de-a doua zi a Eurelectric Power Summit, unul dintre cele mai puternice evenimente dedicate sectorului energetic, care s-a ţinut în perioada 3-4 iunie la Bruxelles.

„Vom vedea oamenii care înţeleg datele care vor trece înaintea specialiştilor. Dovedeşte-mi ce poţi să faci în plus faţă de IA ca să te angajez. Concurenţa este nemiloasă“, a mai spus Hinssen. Iar această concurenţă îi afectează mai ales pe cei care sunt acum la început de carieră.

Deja, o parte dintre angajatori preferă să integreze un robot IA decât să mai recruteze un tânăr, arată un material publicat de Forbes.

„Potrivit unui studiu internaţional de afaceri, aproximativ 40% dintre manageri ar prefera să angajeze roboţi cu inteligenţă artificială în locul unui absolvent din generaţia Z. Studiul împărtăşit în Newsweek spune că 98% dintre liderii de resurse umane (HR) se luptau să găsească talente, dar 89% evitau să angajeze absolvenţi recenţi. Este AI cea mai nouă ameninţare la adresa locurilor de muncă ale gen Z? Pentru 37% dintre managerii din acest studiu, răspunsul este «da», roboţii devin prima opţiune, nu gen Z“, se arată în analiza Forbes.

Mai departe, potrivit Deloitte 2024 Gen Z şi Millennial Survey, care a inclus peste 22.800 de respondenţi din 44 de ţări, incertitudinea este încă emoţia principală atât pentru gen Z, cât şi pentru mileniali atunci când vine vorba de IA generativă. Şi pe bună dreptate.

„Mulţi dintre angajaţii tineri intervievaţi nu utilizează încă IA generativă la locul de muncă: 27% dintre cei din gen Z şi 34% dintre mileniali spun că nu utilizează niciodată AI generativă la locul de muncă, în timp ce alţi 42% dintre cei din gen Z şi 38% dintre mileniali spun că o fac rar sau uneori. Însă, în rândul celor aproximativ 25% care utilizează inteligenţa artificială la locul de muncă tot timpul sau în cea mai mare parte a timpului, există atât un sentiment mai puternic de optimism, cât şi o recunoaştere mai puternică a riscurilor“, se arată în studiul Deloitte.

Alături de piaţa muncii, piaţa energiei va trece prin transformări majore în contextul ascensiunii inteligenţei artificiale, cred specialiştii din sector.

„A folosi un search cu IA consumă de zece ori mai multă energie decât un search pe Google, pentru a genera imagini cu IA ai nevoie de

100 de ori mai multă energie faţă de acea căutare, iar pentru un video ai nevoie de 1.000 de ori mai multă energie. Iar oamenilor le place acest lucru, vor consuma, dar îi va costa“, a mai avertizat Peter Hinssen.

 

Ce spune Peter Hinssen, antreprenor în serie, consultant şi autor, axat pe domeniul tehnologiei şi inovaţiilor, la Eurelectric Power Summit – unul dintre cele mai puternice evenimente dedicate sectorului energetic:

► Vom vedea oamenii care înţeleg datele care vor trece înaintea specialiştilor. Dovedeşte-mi ce poţi să faci în plus faţă de IA ca să te angajez. Concurenţa este nemiloasă.

► A folosi un search cu IA consumă de zece ori mai multă energie decât un search pe Google, pentru a genera imagini cu IA ai nevoie de 100 de ori mai multă energie faţă de acea căutare, iar pentru un video ai nevoie de 1.000 de ori mai multă energie. Iar oamenilor le place acest lucru, vor consuma, dar îi va costa.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Newsletter ZF Gen Z

Înscrie-te la newsletterul ZF Gen Z și află tot ce te interesează, rapid și simplu, din pagina celor care schimbă lumea!


* câmpul email obligatoriu