ZF Industria alimentară

Asul din mânecă! Industria alimentară se poate dubla

17 dec 2020 Autor: Florentina Niţu

Anul 2020 a fost de departe cel mai provocator pentru in­dus­tria alimentară şi a bău­tu­rilor. Cu toate acestea unii ju­cători au văzut criza sani­tară ca pe o oportunitate de a investi în dezvoltare, pentru a fi în formă maximă postpandemie şi cred că industria alimen­ta­ră, estimată la 50 mld. lei, se poate dubla în câţiva ani.

Pandemia de COVID-19 a influenţat ac­tivităţile de producţie prin restricţiile de dis­tanţare socială impuse, dar şi prin mă­surile de protecţie a angajaţilor din fabrici, însă motoarele maşinilor au fost turate la cu­rent continuu. De altfel, a schimbat obi­ce­iurile de consum ale românilor şi a îm­pins companiile să dezvolte sau să intre pe noi canale de vânzare, odată cu închiderea HoReCa, de la magazine online la magazine „to go“.

Platformele online cu legume şi fructe au explodat în acest an, din nevoia de a vinde producţia, pe de o parte, şi de a con­suma produse agro-alimentare româ­neşti, pe de altă parte, consumatorii devenind mai atenţi la sănătate. De altfel, comenzile Bolt Eats, Food Panda, Glovo şi Tazz by eMAG au crescut în această perioadă. 

Ioana Boromiz, director de marketing în cadrul Boromir, cea mai mare afacere românească de morărit şi panificaţie, spune că „atunci când lumea se schimbă, ne schimbăm o dată cu ea“, compania pe care o reprezintă deschizând un magazin online în starea de urgenţă pentru a suplini vânzările din HoReCa.

Anul 2020 a însemnat pentru unele companii o pauză de la a face inves­tiţii, pentru altele accele­-rarea investiţiilor. De altfel, a însemnat reducerea de per­sonal pentru eficienti­zarea costurilor sau noi angajaţi pentru creşterea capa­ci­tăţii de producţie şi im­plicit a profitabilităţii.

Speranţele jucăto­rilor din industria de profil mai sunt ca în următorul an consumul să-şi revinăşi pre­ţu­rile să fluctueze mai puţin.

Ce i-a lipsit indus­triei alimentare şi a bău­turilor în 2020 este lipsa de dialog cu autorităţile, spun jucătorii din acest sector, care se aşteaptă ca în 2021 să vadă mai multă deschidere către comunicare, astfel încât deciziile statului să fie luate în consultare cu privatul.

Anul 2019 a adus creşteri pentru majoritatea jucătorilor medii şi mari din industria alimentară şi a băuturilor, însă 2020 a fost, mai degrabă, un an de menţinere pentru multe companii ori chiar de scădere. Ce va aduce anul 2021, după un an plin de incertitudini?

Parteneri: