Industria alimentară şi a băuturilor reprezintă cel mai mare sector de producţie al Uniunii Europene, astfel depozitarea deşeurilor şi managementul subproduselor din acest sector pun mari probleme atât în domeniul protecţiei mediului, cât şi în cel al dezvoltării durabile. România s-a aliniat la cerinţele UE şi producătorii, dar şi retailerii au iniţiative de colectare a deşeurilor de ambalaje, unele mergând spre reciclare.
„În perioada 2021 – 2025, industria FMCG se va confrunta cu o serie de modificări ale soluţiilor de ambalare utilizate. Indiferent că vorbim de inovaţie sau de îmbunătăţirea substanţială a actualelor soluţii de ambalare, în procesul de proiectare a ambalajelor companiile va trebui să ia în considerare o serie de condiţionări printre care: prevenţia, minimizarea, reutilizarea, repararea şi gradul de reciclabilitate al ambalajului“, spune Marius Brînzea, director de strategie al companiei Reciclad’OR.
El consideră că ecotaxarea dar şi alte reglementări ale UE sau naţionale vor avea un impact major în reproiectarea ambalajelor şi în revizuirea managementului ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje. Spre exemplu, producătorul de apă Dorna reciclează fiecare sticlă şi menţionează pe etichetă rPET sau recycled PET şi a redus cu 5.000 de tone producţia de plastic nou.
La nivel global, dar şi local, companiile care activează în FMCG au devenit din ce în ce mai conştiente de importanţa protecţiei mediului, iar ambalajul a devenit parte integrantă în relaţia dintre brand şi consumator. Retailerul francez Carrefour România a iniţiat programul de economie circulară Punem Preţ pe Plastic, iar oricine vine cu un PET în magazinele în care se colectează poate cumpăra fructe şi legume de la producători locali.
Programul-pilot Plata cu PET-ul, desfăşurat anul trecut la Bucureşti, în Carrefour Băneasa, timp de aproape trei săptămâni, a însemnat colectarea a peste 7,5 tone de PET-uri, potrivit reprezentanţilor companiei.
„Preocuparea faţă de mediu îl face pe consumator să se apropie şi mai mult de brandul respectiv. De la îndemnuri spre reciclare la promovarea ambalajelor obţinute din deşeuri de ambalaje reciclate, de la comunicarea reducerii amprentei de carbon la utilizarea materialelor regenerabile, de la plastic free la compostabilitate, companiile din FMCG folosesc o serie de mesaje mai detaliate şi mai vizibile pe ambalaje“, susţine Marius Brînzea.
În prezent, în România, subliniază el, procesul de colectare separată nu este accesibil oricui, deşi, cel puţin în Bucureşti, primăriile de sector au luat măsuri pentru colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor municipale.
Totuşi, comportamentul cetăţeanului în relaţia cu deşeul de ambalaj postconsum reprezintă unul din factorii critici de reuşită ai procesului de colectare separată. Cetăţeanul se confruntă cu diverse probleme: nu ştie cum să colecteze separat; nu are spaţiu suficient acasă pentru depozitarea deşeurilor de ambalaje; nu are acces la infrastructura de colectare separată adecvată; nu are încredere în procesul de colectare ori este comod, întăreşte Marius Brînzea.
„Pentru a creşte performanţa în colectarea separată, autorităţile statului va trebui să întreprindă o serie de măsuri dintre care aş menţiona: analizarea performanţei curente a diferitelor sisteme de colectare separată funcţionale la nivel naţional; inventarierea gradului real de implementare a colectării separate la nivel naţional; (...) adoptarea unui cadru juridic coerent şi unitar menit să crească gradul de predictibilitate şi credibilitate a activităţii de colectare a ambalajelor; facilitarea condiţiilor pentru o permanentă educare şi informare a cetăţeanului“, explică Marius Brînzea.
În România, cel mai mult se aruncă la gunoi mâncare gătită, fructe, legume şi carne, pentru că 21% estimează greşit cantităţile de produse de care au nevoie şi 14% exagerează când fac cumpărături de alimente, arată datele de la Ministerul Agriculturii.
Risipa alimentară din România a scăzut puternic în 2020, ca urmare a pandemiei de COVID-19: risipa medie pe gospodărie, din oraşe, a fost anul acesta de 6,5%.
Risipa de alimente, la fel ca cea de deşeuri de ambalaje, este o problemă mondială care a căpătat o importanţă din ce în ce mai mare pe agenda publică şi politică din ultimii ani, deoarece în jur de o treime din alimentele produse pentru consumul uman sunt irosite sau pierdute, ceea ce generează importante costuri economice şi de mediu, conform datelor statistice.
În România, în condiţiile în care peste 4,5 milioane de români au dificultăţi în procurarea hranei zilnice, se aruncă în fiecare an 2,55 milioane de tone de mâncare, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Sănătate Publică. Cea mai mare risipă de hrană se înregistrează în mediul urban, unde peste 95% din resturile din municipii ajung la groapa de gunoi, făcând astfel imposibilă valorificarea deşeurilor de orice fel, atât alimentare, cât şi nealimentare.
Un român aruncă zilnic peste 350 de grame de mâncare, ajungând să risipească anual 129 de kilograme de alimente, în medie, iar ţinta autorităţilor este să reducă această cantitate la jumătate până în 2030.
Anul acesta, risipa alimentară din România a scăzut puternic în 2020, ca urmare a pandemiei de COVID-19. Astfel, risipa medie pe gospodărie, din oraşe, a fost anul acesta de 6,5% în 2020, faţă de 10,43% în 2016, conform datelor de la Ministerul Agriculturii. La produsele de panificaţie, scăderea a fost de 63,8% faţă de anul 2016.
Tendinţa de diminuare a comportamentului risipitor al consumatorului se explică prin faptul că oamenii au stat mai mult acasă, cel puţin în perioada stării de urgenţă, şi au coordonat mai bine procurarea, pregătirea şi consumul de alimente. De altfel, consumul mai mare de acasă şi comenzile online de mâncare i-au determinat pe producători să facă ambalaje mai sigure şi mai prietenoase cu mediul.
„Conştientizând faptul că era «the business as usual» se apropie de sfârşit, o serie de companii multinaţionale care activează pe piaţa naţională au implementat deja strategii complexe privind asigurarea unei tranziţii către economia circulară. Sunt însă multe companii care nu anticipează riscurile majore ale tranziţiei către economia circulară asupra actualelor modele de afaceri“, precizează Marius Brînzea.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE