♦ Caretta a înregistrat afaceri de circa 12 mil. euro în 2023, iar pentru 2024 ţinteşte peste 15% ♦ În 2008, Pruszynski cumpăra fabricile VikingProfil de la Radu Mircescu şi Marius Ghenea.
Producătorul de acoperişuri din ţiglă metalică Carretta din Iaşi a cumpărat o fabrică de acoperişuri din Craiova de la grupul polonez Viking Pruszynski, marcând o tranzacţie importantă prin care o companie românească preia o fabrică de la o companie multinaţională.
„Anul acesta am achiziţionat o fabrică de acoperişuri de la un concurent din piaţă şi a fost o decizie strategică pentru că aveam costuri foarte mari în zona de sud şi sud-vest. Achiziţia acestei fabrici mă ajută foarte mult pe partea de logistică şi termene de livrare pentru parteneri şi pentru clientul final“, a explicat Ciprian Marcu, fondator şi CEO, Caretta, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
Concurentul despre care vorbeşte Ciprian Marcu este grupul polonez Viking Pruszynski, iar fabrica achiziţionată va mări capacitatea de producţie Caretta pe ţiglă metalică cu 40%. Compania ieşeană a preluat în acelaşi timp circa 15 angajaţi şi un portofoliu de parteneri din zonele de sud şi sud-vest ale ţării.
„Am preluat, au fost mai multe modificări de făcut, a fost o altă organizare. Noi suntem foarte avansaţi pe zona de digitalizare şi am fost nevoiţi să dezvoltăm şi acolo pentru că la acest moment alegem dacă trimitem comenzile la Craiova sau Iaşi, totul fiind digital“.
Povestea fabricii de la Craiova este cu atât mai interesantă cu cât ea a plecat în urmă cu mai bine de 15 ani tot de la antreprenori români. În 2008, producătorul polonez de ţiglă metalică Blachy Pruszynski a cumpărat producătorul românesc VikingProfil de la Radu Mircescu şi Marius Ghenea, adică o fabrică la Craiova şi una la Filipeştii de Pădure, judeţul Prahova.
Acum, antreprenorul Ciprian Marcu a cumpărat una dintre fabricile Viking Pruszynski, plus depozitul adiacent, ceea ce sugerează că antreprenorii români şi capitalul românesc au un cuvânt de spus în producţie.
„Sunt şi companii româneşti care cresc şi care îşi doresc să se extindă şi cea mai uşoară variantă de a creşte este să cumperi pe cineva care este dispus să vândă. (...) E mai uşor să cumperi, observ asta în străinătate, dar la noi încă nu e gândirea asta, cu toate că este un beneficiu să cumperi un business pe care astăzi l-ai luat şi de mâine începe să producă“.
Povestea Caretta
În 1997, Ciprian Marcu avea 18 ani şi a plecat împreună cu câţiva prieteni la muncă în Grecia. A lucrat la cules de măsline, în construcţii, în acoperişuri, în alimentaţie publică, învârtindu-se constant între două-trei locuri de muncă pentru a strânge bani şi pentru a se întoarce în ţară să deschidă o afacere.
În Grecia a cunoscut-o şi pe soţia lui, Carmen Frăţilă, astăzi directorul financiar al Caretta. Cei doi s-au întors în România în 2006 şi au cumpărat un teren la periferia Iaşiului unde au deschis un depozit de materiale de construcţii.
În primele luni vânzările mergeau greu şi erau zile în care singura vânzare era câte un sac de ciment. În acea perioadă antreprenorul a sesizat o cerere pentru ţiglă metalică şi a mers în Grecia, unde cunoştea mai mulţi oameni, pentru a găsi un furnizor. În 2007, compania comercializa deja doar ţiglă metalică.
Numele brandului a fost inspirat din numele unei ţestoase şi a fost aşezat prima dată pe produse importate din Grecia, însă în 2008 Caretta a construit o hală de producţie şi a instalat prima linie pentru producţie proprie de ţiglă metalică. Investiţia iniţială a fost finanţată prin credite bancare.
În anii următori, Caretta a adăugat rând pe rând diferite linii de producţie la Iaşi, inclusiv pentru produse noi, precum sisteme pluviale. În total, compania a investit 5 milioane de euro în producţie la Iaşi, iar astăzi, pe lângă ţiglă metalică, produce garduri metalice şi diferite sisteme pentru hale industriale.
„Avem acum în jur de 400 de parteneri de distribuţie activi, cu diverse cifre, mai mici sau mai mari. Până în 2018-2019 aveam destul de puţini parteneri şi vindeam mai mult online, dar în ultimii ani am reuşit să creştem numărul de parteneri“.
Caretta nu exportă încă, întrucât ţinteşte să acopere mai bine piaţa din România, însă pe viitor se uită şi spre pieţe externe, precum Europa sau chiar SUA.
„Există o piaţă destul de mare pe Europa, dar există şi pe America. În America au reuşit producătorii polonezi să intre că sunt mai avansaţi pe producţie metalică, ei produc şi linii şi echipamente. Este interesant că sunt antreprenori români care fac un pas spre export şi reuşesc. Eu chiar mă bucur şi concurenţa mă ajută şi e importantă că observ şi pot să merg şi eu mai departe“.
Pentru anul 2024, Caretta mai are în plan investiţii de 180.000 de euro pentru încă o linie de producţie la fabrica din Craiova. Compania Caretta a înregistrat în 2023 o cifră de afaceri de circa 12 milioane de euro, în scădere cu 9% faţă de 2022, iar pentru 2024 ţinteşte o creştere de minim 15%. La Iaşi lucrează 120 de persoane, în timp ce la Craiova lucrează aproximativ 15 oameni.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE