ZF Investiți in România

Conferinţa ZF/CEC Bank Investiţi în România. Mediul antreprenorial din România a devenit mai performant şi capabil să răspundă nevoilor din piaţă. Bogdan Neacşu, CEC Bank: România a început să producă primii unicorni şi jucători regionali

15.04.2022, 00:07 Autor: Mircea Nica

♦ Ramona Ivan, CEC Bank: În cazurile în care s-a lucrat cu cineva alături, antreprenorii au reuşit să aibă un nucleu de personal. ♦ Marius Perşenea, IULIUS: Blocajul este cel mai mare rău care se poate întâmpla pe o piaţă ♦ Ovidiu Bucătaru, Grup Şerban: În contextul crizei din Ucraina, regăsim o cerere şi mai mare pentru produse prelucrate.

Mediul Antrepre­no­rial din România a devenit mai per­for­mant şi capabil să răspundă ne­voilor din piaţă a fost una dintre concluziile la care au ajuns antre­prenorii şi reprezentanţii mediului bancar prezenţi la Conferinţa ZF Investiţi în România, organizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank, la Iaşi.

„România a început să producă primii unicorni şi jucători regionali, iar acest lucru spune multe despre capacitatea noastră de a ne sustine propriile afaceri. Faţă de criza anterioară, în prezent nu experimen­tăm foarte multe cazuri de insolvenţă. Antreprenorii români s-au maturizat şi businessurile lor au devenit mult mai reziliente în ultima perioadă. Cred că este foarte important să observăm că mediul antreprenorial din România a devenit mai perfor­mant şi capabil să răspundă nevoilor din piaţă“, a spus Bogdan Neacşu, director general al CEC Bank.

Pentru a răspunde acestor nevoi, antreprenorii trebuie să aibă în vedere că proiectele pentru finanţare din fonduri euro­pene pot avea un succes mai mare dacă sunt dispuşi să construiască par­te­neriate, susţine Ramona Ivan, di­rector relaţii inter­naţio­nale în cadrul CEC Bank.

„Proiectele pentru fonduri euro­pene trebuie să fie ale antrepre­norilor, ale companiilor în care să se creadă. În afară de acest lucru, trebuie să existe şi un partener. Pe zona de fonduri europene lucrurile nu sunt atât de uşoare pe cât s-ar crede. În cazurile în care s-a lucrat cu cineva alături, antreprenorii au reuşit să aibă un nucleu de personal“, a adăugat Ramona Ivan.

În plus, Marius Perşenea, chief operating officer (COO), IULIUS este de părere că există o maturitate deja în piaţă şi cât timp există circulaţie în piaţă, mediul de afaceri încă poate spera la continuitate.

„În ultimii 10 -15 ani, forţa de muncă a devenit unul din driverele principale din România, adică este cea care defineşte decizia de dezvol­tare a companiilor, pe lângă infra­structură. Ca un agent economic susţin în continuare că atât timp cât există o piaţă, este bine. Am văzut în 2009-2010 cât de mult a contat această atitudine a jucătorului pe piaţă prin blocajul pe care l-a generat criza. Blocajul este cel mai mare rău care se poate întâmpla pe o piaţă“, explică Marius Perşenea.

De-a lungul timpului, mediul de afaceri a fost pus în faţa mai multor încercări sau crize sub diferite forme, acestea fiind momentele decisive pentru anumiţi jucători să crească său să stageneze. Ovidiu Bucătaru, chief financial officer (CFO) al Grup Şerban, este de părere că acest context al crizei din Ucraina crează premisele unui moment oportun. „În industria alimen­tară România trebuie reindustri­a­lizată. Şi înainte de criza actuală vorbeam de un deficit pe care România îl avea în ceea ce priveşte produsele agro­alimentare de 1,8 mld. euro, fiind un exportator net de pro­duse primare şi totodată foarte de­parte de o medie euro­peană. În media europeană vor­bim de un pro­dus de output pe hectar de peste 2.000 euro, iar România era la 1.400 de euro. Cu si­gu­ranţă trebuie să facem această reindustrializare.“

„În contextul crizei din Ucraina, regăsim o cerere şi mai mare pentru produse prelucrate. Acum ne trezim cu o piaţă consuma­toare imensă, cea a Uniunii Euro­pene, care nu mai are acces la fluxul respectiv. Aşadar, este un moment oportun“, a detaliat Ovidiu Bucătaru.

 

Bogdan Neacşu, director general al CEC Bank

► Sistemul bancar românesc este la cel mai solid nivel din ultimii 15 ani.

► Astăzi ne aflăm într-un moment în care CEC Bank experimentează o creştere a cotei de piaţă de peste 8%. Anul trecut am depăşit cifra de 50 mld. lei din perspectiva activelor bancare. Este un record în ultimii 20 de ani pentru CEC Bank şi pentru ce înseamnă concurenţa noastră şi maniera în care suntem prezenţi.

► România a început să producă primii unicorni şi jucători regionali, iar acest lucru spune multe despre capacitatea noatră de a ne susţine propriile afaceri. Faţă de criza anterioară, în prezent nu experimentăm foarte multe cazuri de insolvenţă. Antreprenorii români s-au maturizat şi businessurile lor au devenit mult mai reziliente în ultima perioadă.

 

Marius Perşenea, chief operating officer, IULIUS

► În a doua criză, cea de COVID, am iniţiat două proiecte majore. Primul este vorba de un nou brand în cadrul grupului, Family Market, şi al doilea este Palace Campus, cea mai mare clădire de birouri din România la ora actuală. Ambele concepte sunt aşteptate a fi finalizate în cursul acestui an.

► Acum este o efervescenţă în malluri. Înregistrăm în ultimele trei luni o creştere a traficului undeva între 15% şi 25%. Bineînţeles există explicaţii, printre care una din ele ţine de fluxul mare de persoane din ţară din ultimul timp, dar este vorba şi de natura umană.

► Credem că va veni o ajustare, dar important este să acţionăm cum am făcut-o şi în trecut. Noi am anunţat în ultimele săptămâni două proiecte majore, unul din ele în zona Moldovei, este vorba de extinderea mallului din Suceava şi un proiect mixed-use de jumătate de million de euro în Cluj-Napoca. 

 

Ramona Ivan, director relaţii internaţionale, CEC Bank

► Proiectele pentru fonduri europene trebuie să fie ale antreprenorilor, ale companiilor în care să se creadă. În afară de acest lucru, trebuie să existe şi un partener. Pe zona de fonduri europene lucrurile nu sunt atât de uşoare pe cât s-ar crede. În cazurile în care s-a lucrat cu cineva alături, antreprenorii au reuşit să aibă un nucleu de personal.

► Sunt companii mai mici care nu au această expertiză privind construirea unui proiect pentru accesarea fondurilor europene sau a programelor de finanţare. De asemenea, aceste companii, fiind mai mici, nu-şi permit să plătească. 

► Digitalizarea, după zona de economie verde, este următorul segment. Digitalizarea în agricultură înseamnă atragerea tinerilor care pleacă din ţară.

 

Ovidiu Bucătaru, chief financial officer, Grup Şerban Holding

► România nu a reuşit să depăşească în ultimi 30 de ani 3% investiţii în PIB. Accesând fondurile cu sprijinul băncilor putem ajunge o creştere a investiţiilor.

► Grup Şerban a reuşit timp de 2 ani de zile să avem un buget de aproximativ 30 mil. lei investiţii pe care le-am realizat uitându-ne pe ceea ce înseamnă aducerea de valoare adăugată.

► În ceea ce priveşte componenta creşterii ponderii coşului de consum, pentru că noi suntem producători de produse agroalimentare şi vedem pe zi ce trece creşterea exponenţială a preţului, acestea au ajuns de la simplu la dublu şi cresc cu două cifre săptămânal.

 

Cătălin Popovici, asociat, Clima Therm

► Noi ca şi constructori nu o ducem foarte bine. Ma refer că suntem în situaţia în care astăzi trebuie să suportăm preţuri de acum doi ani în contractele noastre.

► Un instalator câştigă 2.362 lei până la 5.000, 6.000, 7.000 lei net în funcţie de numărul de ore şi de productivitatea fiecăruia.

► Reindustrializarea pentru noi înseamnă de fapt că prima dată trebuie să fim parteneri.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank