ZF Investiți in România

Investiţi în România! Alan Clark, director general, cidrul Clarks: Nu există distribuitori pentru producătorii mici în România. Marii distribuitori din zona alimentară nu prea sunt interesaţi

18.11.2020, 12:20 Autor: Alex Ciutacu

Compania produce anual 60.000 de litri de cidru din peste 120 de tone de mere, pe care le procesează în comuna Lereşti, judeţul Argeş, şi pe care le cumpără de la micii fermieri din împrejurimi.

Micii producători români din sectorul alimentar nu sunt luaţi în seamă de multe ori de marii distribuitori cu activitate în piaţa locală, ceea ce adânceşte provo­carea cu care se confruntă produ­că­torii autohtoni cu facilităţi de pro­cesare, a explicat Alan Clark, di­rector general şi fondator al com-paniei Clark’s Cider, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Dacă eşti producător mic este greu să găseşti distribuitori. Există în România mari distri­buitori pe zona alimentară, dar nu prea sunt interesaţi de produ­cătorii mici. Nu prea există aici distribuitori pentru noi“, a declarat Alan Clark, scoţianul stabilit în România care a lansat în urmă cu cinci ani unul dintre primele branduri autohtone de cidru.

Producătorul a fost afectat de restricţiile impuse sectorului HoReCa, în contextul în care în 2019 circa 35% din producţie s-au îndreptat către jucătorii din această industrie, care înre­gis­trează astăzi din perspectiva furnizorului de cidru un minus de 20%.

„Acum trei ani am intrat şi în retail şi asta ne-a ajutat, chiar dacă livrările sunt mai mici decât anul trecut şi acolo. Anul trecut 55-60% din producţie ajungeau în retail, iar anul acesta va avea o pondere mai mare, dar vânzările totale sunt mai mici faţă de 2019“.

Cidrul Clarks a ajuns până acum pe rafturile Kaufland, Auchan şi Lidl de câteva ori pe an, însă pe rafturile celorlalţi retaileri nu a reuşit încă să intre.

Invitatul a subliniat că marea majoritate a cidrului care ajunge pe raft în piaţa locală nu este produs în România.

„Retailerii nu dau prea multe explicaţii. Am mai auzit explicaţii precum «nu are profilul de produse pe care îl căutăm acum». Unii sunt mai deschişi când vine vorba despre produse artizanale româneşti, alţii sunt mai puţini deschişi. Cred că este vorba mai degrabă de politica fiecărui retailer. Marea majoritate a cidrului de la raft, circa 80% vine din afara României“.

Compania produce annual 100.000 de sticle, adică 60.000 de litri de cidru, din peste 120 de tone de mere, pe care le procesează în comuna Lereşti, judeţul Argeş, şi pe care le cumpără de la micii fermieri din împrejurimi.

„Luăm în principal mere doar din judeţul Argeş, în general nu ne ducem mai mult de 20-40 km de fabrică. Argeş este o zonă cu mulţi producători de mere şi într-un an normal găsim tot ce ne trebuie aproape de Câmpulung. (…) Sunt mai multe mere decât ce putem noi procesa, mulţi au rămas cu merele anul trecut pentru că nu există atât de multă capacitate de procesare în suc, cidru sau orice altceva“.

Alan Clark s-a stabilit în România în 2001, iar în primul deceniu producea 100 de litri de cidru pe an pentru consumul propriu, întrucât nu se găsea încă pe piaţa din România. În 2013 a pornit căutarea locului de producţie, iar în 2015 a fost lansat cidrul Clarks. Până astăzi, scoţianul a investit peste 700.000 de euro în cidrăria din Argeş.

El a spus că principalele provocări la intrarea în producţie a fost lipsa de competenţe tehnice în România în ceea ce priveşte producţia de cidru, o problemă pe care a soluţionat-o cu ajutorul unei firme de consultanţă. În acelaşi timp, echipamentele de producţie au fost achiziţionate din alte ţări europene, precum Austria, Slovacia şi Croaţia.

Compania vrea să îşi majoreze capacitatea de producţie şi să iasă la export spre Marea Britanie, planuri care au fost amânate în contextul actual. „În acest moment este vorba de supravieţuire, nu de investiţii“.

Clark’s Cider a avut anul trecut afaceri de peste 450.000 de lei, iar anul acesta se apropie de circa 60% din rezultatul din 2019. Producătorul lucrează cu 4 angajaţi, dar acest număr creşte în intervalul aprilie-noiembrie, în perioada de îmbuteliere.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Clark’s Cider în România: 

♦ Lipsa de comenzi

♦ Birocraţia este o problemă şi pentru noi.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank