ZF Investiți in România

Investiţi în România! Alex Domşa, Decathlon: Când mergem spre un oraş, ne uităm inclusiv la industriile din acea zonă, dar şi la sporturile practicate acolo

17.05.2021, 00:08 Autor: Bogdan Alecu

♦ Decahlon mizează pe continuarea extinderii la nivel naţional inclusiv în oraşe de sub 100.000 de locuitori, iar restul vor fi acoperite fie cu ajutorul Auchan, fie prin retailul online.

Pandemia a permis dezvoltarea retailului de echipamente spor­tive atât online în lockdown, cât şi după, iar dacă atunci cel mai bine vândute erau echipa­mentele de fitness pentru casă, acum cele mai căutate sunt bicicletele.

„În pandemie s-a conştientizat importanţa sportului. Asta s-a văzut în acţiuni şi în obiceiurile oamenilor de cum­părare. Decathlon pregătise deja dinainte însă platforma online şi am fost cu un pas înainte. În această perioadă s-au achiziţionat în special echipamente pentru sportul acasă. În prima fază au scăzut bicicletele, dar au crescut echipamentele pentru fitness, de la greutăţi la benzi pentru alergat. Acum nu mai sunt pe stoc biciclete sau haltere. Există o dificultate la nivel mondial cu echi­pamentele pe care noi le aducem şi le asamblăm şi există piese critice din angrenaj pe care dacă nu le ai, degeaba le ai pe restul“, a explicat  Alex Domşa, directorul de expansiune al Decathlon România.

Decathlon a decis să se extindă inclusiv cu ajutorul Auchan, ambele fiind deţinute de familia Mulliez din Franţa.

Retailerul de echipamente sportive Decathlon, liderul pieţei de profil din România, va deschide 15 shopping cornere (zone amenajate) în hipermarketurile Auchan din ţară în acest an.

„Am mers către Auchan deoarece am realizat că nu vom putea fi prezenţi în toate aglomeraţiile urbane. O bună parte din oraşe trebuie să le abordăm cumva diferit. Noi astfel testăm reacţiile clienţilor noştri şi învăţăm dintr-un model nou de business şi ne pregătim pentru acest pas. În plus, este şi un model de proximitate, care joacă un rol important“, a explicat Alex Domşa.

În plus, grupul controlat de familia Mulliez a lansat anul acesta compania Nhood care se va ocupa de dezvoltarea comună a proiectelor pentru diviziile grupului, astfel încât ar putea exista sinergii între Auchan, Decathlon şi Leroy Merlin.

„Auchan, Decahlon şi Leroy Merlin şi-au gestionat independent expansiunea, deşi sunt cazuri de sinergie cum vedem spre exemplu la Craiova, în cadrul Electro­putere, mai suntem împreună la Bacău, la Târgu-Mureş sau ceva similar avem în zona Pallady din Bucureşti. Odată cu

Nhood sunt mai multe posibilităţi care vin cu un alt orizont financiar şi vin cu alte propuneri. Faptul că avem o discuţie deschisă cu cei de la Leroy Merlin şi Auchan ne ajută să ştim unde sunt puncte comune, a spus directorul de expansiune.

Decathlon are acum 28 de magazine în România şi acoperă oraşele mari.

„Acum în construcţie nu avem, dar avem un portofoliu de oraşe unde vrem să fim prezenţi cu magazine fizice precum Baia Mare, Galaţi, Arad, Alba Iulia, Râmnicu Vâlcea şi alte zone din Bucureşti. În Bucureşti avem cinci magazine, dar putem ajunge fără probleme la şapte. Am reuşit să coborâm şi spre oraşe de 70.000 de locuitori, dar cu zonă de captare de până la 120.000 precum Focşani, Bistriţa. suntem cu magazine mai mici, dar cu magazine fizice“, a spus Alex Domşa.

Atunci când compania deschide un magazin nou într-un oraş, ia în calcul mai multe aspecte, de la salarii la industrie.

„Când mergem într-un oraş ne uitam la puterea de cumpărare, la evoluţia populaţiei şi la migrare, care are loc dinspre oraşele mici spre cele mari sau către alte ţări. Sunt importanţi parametrii industriali, dacă există mai multe ramuri ale industriei. Spre exemplu cum a fost Oltchim la Râmnicu Vâlcea sau combinatul siderurgic de la Galaţi. Când oraşul este dependent de o singură industrie, iar aceasta riscă să fie închisă, potenţialul oraşului este reanalizat. Dezvoltarea sportului este extrem de im­portantă“, a spus directorul de expansiune.

În Bucureşti deja traficul din centrele co­mer­ciale creşte, vânzările sunt bune de la înce­putul anului, peste aşteptările iniţiale. Totul depinde de mixul pe care îl va face re­tailerul, între online şi offline, iar în cazul Decathlon vânzările merg pe ambele canale.

„Retailerii au închiriat suprafeţe mai mari din centrele logistice, iar anul trecut au re­pre­zen­tat mai bine de jumătate din piaţă şi acest trend va continua. Sunt retaileri care cresc mult pe online şi au nevoie de noi spaţii. Alţii au început de când cu pandemia vân­ză­ril­e online, dar pentru început livrează din ma­ga­zine sau din ţările de origine – Anglia, Franţa, Turcia, Polonia, dar vor avea nevoie de un depozit sau de o extindere pe plan local.“

 

„Comerţul online este un mare susţinător al investiţiilor logistice. De aceea noi am mizat pe omnichannel în discuţia cu retailerii, atât pentru spaţii de retail cât şi pentru logistică“, a spus Carmen Ravon, Head of Advisory & Transaction, Retail, în cadrul CBRE România.

La nivel de piaţă s-au schimbat multe. Clientul a călătorit mai puţin, nu a mai ieşit la cinema şi a căutat să iasă la shopping. A crescut cererea pentru concepte integrate.

„În România mai este loc de cel puţin cinci noi malluri, dintre care unul în Bucureşti, la Craiova, Cluj şi Iaşi, poate şi Timişoara. La Craiova oraşul are nevoie de încă un mall, toate datele indică acest aspect. La Bucureşti este luat în calcul proiectul de la Romexpo, dar sunt acum discuţiile legate de teren. Retailerii au avut vânzări mai mari în alte oraşe decât Bucureşti la nivel de magazin fizic. În ţară s-a cumpărat mai mult din magazin în timp ce în Bucureşti s-a comandat mai mult online“, a subliniat Carmen Ravon.

 

Alex Domşa, directorul de expansiune al Decathlon România: Sunt importanţi parametrii industriali, dacă există mai multe ramuri ale industriei. Spre exemplu cum a fost Oltchim la Râmnicu Vâlcea sau combinatul siderurgic de la Galaţi. Când oraşul este dependent de o singură industrie iar aceasta riscă să fie închisă, potenţialul oraşului este reanalizat.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank