ZF Investiți in România

Investiţi în România! Andreea Comşa, Premier Estate Management: Anul pandemiei a schimbat mentalitatea celor care doreau o locuinţă, dar nu i-a făcut pe oameni mai bogaţi

28.02.2021, 11:49 Autor: Alex Ciutacu

Dezvoltatorii ar putea anunţa mai multe proiecte de case în următoarea perioadă ♦ Premier Real Estate a intermediat circa 500 de vânzări în 2020, în contextul în care preţul mediu per apartament depăşeşte 100.000 de euro. 

Dorinţa de a achiziţiona spaţii de locuit mai mari reprezintă un trend înregistrat cel puţin la nivel declarativ de piaţa rezidenţială în 2020, însă este important de reţinut că cei care doreau să cumpere un apartament nu au devenit peste noapte mai înstăriţi, a explicat Andreea Comşa, managing director, Premier Estate Management, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Este important de menţionat faptul că anul acesta de pandemie a schimbat mentalitatea celor care doreau o locuinţă, dar nu i-a făcut pe oameni mai bogaţi. Dacă înainte îşi permiteau două camere, nu au schimbat planul direct pe trei sau patru camere pentru că nu au de unde să îşi permită“. 

Cu toate acestea, consultantul imobiliar a observat că sunt clienţi care au ales să facă un compromis în ceea ce priveşte zona în care se situează imobilul, pentru a-şi permite locuinţe mai spaţioase.

„Preferă să nu mai stea în zone ultracentrale şi să achiziţioneze o locuinţă în zone periferice ale Bucureştiului. Un compromis care părea mare înainte, dar oamenii s-au obişnuit acum, o mare parte dintre ei lucrează de acasă, şi-au organizat altfel programul. Când lucrurile vor reveni cu totul la normal, probabil vor resimţi mai mult timpul în trafic, dar acest an care s-a încheiat a adus o schimbare de mentalitate care va avea impact în piaţă pe termen lung“. 

În acelaşi timp, nevoia de spaţiu a generat o creştere semnificativă a cererii şi pentru segmentul de case. 

„Cel mai important trend a fost interesul pentru case, care a crescut cu 20-30%, depinde ce studii citim, dar este un procent foarte mare ţinând cont că vorbim de un an de zile de când s-a produs această schimbare“. 

De cealaltă parte a mesei, dez­volta­to­rii ar putea începe să anunţe în pe­rioada următoare tot mai multe proiecte pe segmentul de case, pe fondul tren­du­lui sesizat în piaţă.  „Din momentul în care se schimbă un trend sau apare unul nou şi până când poate fi anunţat un pro­iect discutăm de o perioadă de cel puţin un an, de la achiziţionarea terenului până se obţin toate avizele şi până la autorizaţiile finale de construire. Cred că pe case vor fi anunţate tot mai multe proiecte şi terenurile pentru case devin din ce în ce mai interesante, cu siguranţă şi acesta este un trend care se vede“. 

Andreea Comşa este de părere că viitoarele cartiere de case ar putea fi dezvoltate în zonele adiacente Bucureştiului, iar prezenţa utilităţilor necesare într-o anumită zonă reprezintă un factor important atât în decizia de proiect, cât şi în preţurile finale. 

„În cartierele mărginaşe, poate nu neapărat cartiere care ţin încă de Bucureşti şi de sectoarele Bucureştiului, ci chiar la periferie. Dacă ne referim la zona de nord vorbim de Tunari, chiar şi Pipera, vorbim şi de alte zone, sudul ştim că s-a dezvoltat pe partea de case încă de ceva timp, mai vorbim şi de zona Frumuşani care va avea proiecte noi foarte frumoase. Deci toate zonele periferice pot oferi proiecte pentru case, cheia este să aibă utilităţi. La un proiect de case costul major ţine de utilităţi, dacă are deja utilităţi vorbim de o mare economisire în planul de business, dacă nu are va afecta foarte mult preţul final al casei“. 

Invitata a explicat că dezvoltatorii nu au regândit încă foarte mult proiectele pentru a se orienta către apartamente de trei camere, mai ales în contextul în care TVA-ul de 5% nu se aplică încă până la pragul echivalent cu 140.000 de euro. 

„Dezvoltatorii ar fi schimbat mai mult planurile să schimbe planurile dacă TVA-ul de 5% s-ar fi aplicat din acest an. Acest element ar fi determinat o schimbare majoră în planurile dezvoltatorilor. Dacă vorbim doar de mentalitatea oamenilor care îşi doresc un apartament mai mare, dezvoltatorii încearcă să îşi adapteze puţin proiectele, dar nu foarte mult pentru că majoritatea se adresează celor care cumpără cu TVA de 5%. Dezvoltatorii degeaba măresc suprafeţele dacă nu va mai avea cine să cumpere pentru că vor fi nevoiţi să plătească 19% şi clienţii nu îşi permit, chiar dacă îşi doresc mai mult spaţiu“. 

Compania condusă de Andreea Comşa a intermediat anul trecut circa 500 de vânzări, în contextul în care media de preţ este de peste 100.000 de euro. Printre proiectele din portofoliul Premier Estate Management se numără Pallady Towers, AFI City, 102 The Address, Vita Bella Residence sau Atlas Residence Aviaţiei.

În privinţa preţurilor, anul 2020 nu a adus schimbări majore, iar pentru 2021 nu există premise în acest moment pentru creşteri semnificative. 

„Preţurile în 2020 s-au stabilizat şi pe alocuri au crescut puţin. Poate au crescut şi din inerţie că se livrează mai multe proiecte şi proiectele noi devin mai scumpe pe măsură ce ajung mai aproape de finalizare. Eu nu estimez creşteri majore şi în niciun caz creşteri spectaculoase. Anul 2020 a fost un an stabil, putea fi un an care să ne afecteze pe toţi, deci stabilitatea a fost bună, dar nu aş marşa pe un trend că vor continua să crească anul acesta. Poate până în 5%, mă refer în general. Vor fi zone unde vor creşte mai mult, altele mai puţin, la alte proiecte poate va fi regândită politica de preţ“. 

Mai mult de jumătate dintre proiectele intermediate de Premier Real Estate în 2020 au presupus finanţarea achiziţiei prin credit bancar, iar Andreea Comşa este de părere că într-o piaţă sănătoasă este normal ca ponderea celor care accesează prin credite să fie dominantă. 

„În momentul în care majoritatea cumpără cash este ceva nesustenabil. Asta se întâmpla acum mai mulţi ani, oamenii care nu aveau ce să cumpere, unde să îşi plaseze banii, au mai vândut apartamente vechi şi au luat poate cu cash. Dar de câţiva ani, cea mai mare parte cumpără cu credite ipotecare şi deschiderea băncilor de a oferi finanţare şi credite clienţilor este cea care determină un trend pozitiv în piaţă“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank