♦ Artesana procesează astăzi 12-15.000 de litri de lapte pe zi, iar noua fabrică va aduce o capacitate suplimentară de 40.000 de litri pe zi ♦ Producătorul tatonează exporturile spre ţările arabe l Tranzacţia prin care ROCA a preluat 20% din companie se ridică la 1 mil. euro.
Producătorul de lactate Artesana continuă investiţia de aproape 5 mil. euro pentru a construi a doua fabrică din Tecuci, Galaţi, iar noua facilitate ar urma să aducă o capacitate de procesare suplimentară de circa 40.000 de litri de lapte pe zi, a explicat Daniel Donici, managing partner al Artesana, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„Am spus la un moment dat că ne dorim până la finalul anului 2020 să facem investiţia, dar nu era un plan realist. Acum am avansat destul de mult, cam într-o lună vrem să începem construcţia. Este un proiect foarte complex, nu ne aşteptam să dureze atât de mult, dar nici nu mai dorim să facem greşelile de la început, când am acceptat din partea furnizorului echipamente pe care nu le-am folosit niciodată. (...) Planul este să fie finalizată până la finalul anului, să avem totul finalizat în noiembrie. Investiţia a crescut spre 4,5-5 milioane de euro“.
Familia Donici a vândut la finalul anului trecut o participaţie de 20% din companie către fondul de private equity ROCA, ceea ce ajută producătorul să obţină o parte din finanţarea necesară pentru dezvoltare. Restul de 80% din companie a rămas la Daniel şi Alina Donici, cei care au construit businessul.
„Plarforma ROCA a venit alături de noi şi ne va ajuta să ducem la bun sfârşit planurile pe care le avem, ne gândim şi la bănci pentru că nu putem susţine doar din aceşti bani toată investiţia. (...) Tranzacţia a fost de 1 mil. euro care se poate converti în capital social pe măsură ce se realizează anumiţi indicatori“.
Artesana procesează astăzi 12-15 mii de litri de lapte pe zi, şase sau chiar şapte zile pe săptămână, iar materia primă este furnizată de micii fermieri din judeţul Galaţi, respectiv judeţul Vrancea.
„În noua fabrică vorbim de 40.000 de litri pe zi, o capacitate pe care o vom utiliza pentru partea de acidofile, întrucât vrem să păstrăm producţia de brânzeturi în vechea fabrică“.
În ceea ce priveşte cererea, producătorul se aşteaptă ca aceasta să se menţină în continuare, ceea ce va oferi piaţă de desfacere pentru noua fabrică. „Avem în continuare canale de distribuţie pe care nu le exploatăm deloc, primim cereri de export şi feedbackul este foarte bun pe produsele oferite ca mostre. Am refuzat şi refuzăm în continuare proiecte din partea retailerilor pe articole mai inovatoare pe care dorim să le facem dar nu avem capacitate pentru a putea răspunde pozitiv. Este potenţial de creştere pe mai multe paliere“.
Prezente până acum în Auchan, Carrefour, Kaufland, Cora, Mega Image, Selgros şi o parte din magazinele Profi, produsele Artesana şi-au făcut loc anul trecut şi în lanţul de magazine Lidl.
„Suntem în discuţii şi cu alte două lanţuri în care nu suntem încă. Nu avem aşa o presiune să listăm foarte repede produsele, în schimb ne pregătim pentru momentul în care vom avea proiectul gata“.
De asemenea, producătorul ia în calcul în viitor şi planuri pentru a dezvolta o serie de magazine proprii.
„Le luăm pe rând, trebuie să rezolvăm capacitatea şi ne gândim şi la această posibilitate pentru că ne poate oferi şansa de a vinde gama noastră completă într-un mod mai direct, discutând cu clientul, informându-l despre ceea ce facem, să aducem exact povestea produsului“.
Totodată, Artesana a observat în piaţă o tendinţă a antreprenorilor de a dezvolta mici băcănii locale, în care sunt incluse astfel de produse ale companiilor locale.
„Un fenomen interesant pe care îl observăm este că primim multe cereri de la noi magazine, băcănii specializate care se deschid. Incredibil de mulţi antreprenori care vor să meargă pe partea aceasta. Probabil există şi cerere că mă gândesc că nu deschide nimeni o băcănie fără un studiu minim de piaţă înainte“.
Artesana cochetează şi cu vânzarea la export, iar Daniel Donici spune că cele mai concrete mutări au fost înspre ţările arabe, unde lactatele din Tecuci, Galaţi, au fost primite bine. „Am primit cereri foarte concrete şi am trimis mostre şi au fost primite bine în ţările arabe. Brânzeturile proaspete şi cele maturate. Avem cereri din Dubai pentru brânza cu trufe, ar fi interesant să mergem în Dubai să mâncăm brânză cu trufe din România“.
Cu toate acestea, producătorul nu este sprijinit la ieşirea la export nici de ambasadorii români, nici de alte ramuri din sectorul public. Mai mult, ultima dată când Artesana a căutat sprijinul ambasadorilor, acesta nu a venit în mod real.
„Noi am fost acum 7 ani în Germania, iar ambasadorul de atunci a venit la noi în ultima zi şi ne-a întrebat cu ce ne poate ajuta“.
„Pe noi ne-ar fi ajutat să vină în prima zi, nu în ultima când nu mai avea cu ce să ne ajute“.
În 2020 datele arătau că piaţa lactatelor se îndrepta spre pragul de 5 miliarde de lei şi dincolo de el. Cu toate acestea, piaţa este controlată de câţiva jucători mari, multinaţionale, care realizează circa 60% din cifra de afaceri. Aceştia sunt Lactalis, Danone, Olympus, Hochland şi FrieslandCampina.
Artesana a obţinut în 2020 o cifră de afaceri de 3,7 milioane de euro, în creştere cu 28% faţă de 2019. Compania are astăzi aproape 70 de angajaţi, iar odată cu noul proiect echipa se va mări cu cel puţin 25 de persoane.
Anul 2020 a adus o întoarcere a consumatorilor către producătorii locali, iar aceată tendinţă se păstrează în piaţă, în opinia lui Daniel Donici.
„Pentru noi s-a simţit şi în creşterea cifrei de afaceri, deci cred că există o întoarcere către producătorul local, vedem asta şi în ce ne scriu clienţii, schimbările care s-au petrecut i-au făcut să fie mai atenţi la ceea ce consumă. Mulţi se gândesc să sprijine economia locală, producătorii locali pentru că acest lucru generează un efect în lanţ mai departe“.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE