ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Bogdan Florea, Volkswagen: Programul Rabla trebuie actualizat. Nu mai putem subvenţiona maşini poluante în timp ce alte ţări anunţă deja sfârşitul lor

11.06.2021, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Piaţa auto se va schimba radical în perioada imediat următoare, pornind de la creşterea ponderii maşinilor electrice la comerţul online şi apariţia inclusiv a unor abonamente la maşini, este de părere directorul mărcii Volkswagen.

Centrele auto şi felul în care sunt comercializate maşinile se vor schimba în perioada imediat următoare, în condi­ţiile în care aceştia vor miza pe simplitate, inclusiv pentru a reduce costurile.

„Noi vindem maşini electrice din 2013, iar dealerii au avut timp să se pregătească pentru trecerea la automobilul electric. În viitorul model de business da, maşina electrică nu va mai avea nevoie de un schimb de ulei pe an, dar în cazul nostru va putea fi upgradată, cum ar fi cu un set de faruri mai performante“, explică Bogdan Florea, brand manager VW autoturisme în cadrul Porsche România.

Spre exemplu, dacă în cazul Volkswagen centrele auto erau construite în cazul unor investiţii de milioane de euro, cu service, showroom cu mai multe maşini şi depozit de piese de schimb, noul showroom al Tesla este format dintr-o maşină amplasată într-un mall şi un desktop. În plus, următorul pas îl reprezintă comerţul online, prin care maşina ar putea fi livrată acasă.

„Ne place sau nu, lumea se îndreaptă către lucrurile simple iar ponderea comerţului online va creşte. Va fi nevoie în continuare de showroomuri, ca oamenii să vadă maşinile. Probabil nu vom mai vedea investiţii în centre de 1.000 sau 2.000 mp dar maşina tot nu este un storcător de fructe pe care să îl cumperi fără să îl testezi. În următoarele 12 luni vom testa şi noi comerţul online cu maşini, pornind de la comandă la livrare acasă. Săptămâna viitoare vom avea un produs dezvoltat ală­turi de colegii de la Porsche Finance, un produs pe bază de abonament la maşină pe 3 luni, 6, 9 sau 12 luni, iar totul are loc online, de la finanţare la semnare contract, mai puţin livrare care are loc tot la distribuitor“, a explicat Bogdan Florea.

El susţine că felul în care sunt subvenţionate maşinile noi trebuie să se schimbe în România, iar programul Rabla, care funcţionează după aproape acelaşi model din 2005 încoace, trebuie actualizat.

„Programul Rabla Clasic încă funcţionează în România în condiţiile în care nu mai este de actualitate iar tot mai multe ţări europene se pregătesc sau au legiferat deja interzicerea graduală a circulaţiei maşinilor cu motor termic. Dacă programul va continua în formula actuală nu vom face decât să stimulăm mai departe achiziţia de maşini cu motoare termice. Pe diverse pieţe deja sunt în plan prin programul Accelerate ca vânzările de maşini electrice să ajungă la 70% până în 2025“, a explicat Bogdan Florea.

Mai mult, şi în cazul programului Rabla Plus ajutorul de aproape 10.000 de euro este considerat a fi unul prea mare, în condiţiile în care maşinile devin tot mai accesibile iar subvenţionarea a 50% din preţul unei maşini reprezintă un procent mult prea mare şi unul care distorsionează piaţa.

„Acest prag de 45.000 de lei nu este unul sustenabil pe termen lung. Tehnologia devine mai accesibilă, iar dacă aplicăm modelul german, unde statul vine cu o susţinere de 6.000 de euro şi la care producătorii vin cu încă 50% susţinere din această valoare şi se ajunge la 9.000 de euro. Dacă şi la noi s-ar implementa un program similar atunci mai multe maşini ar beneficia de susţinere“, a explicat directorul mărcii.

Anul acesta prin Rabla Plus pot fi achi­ziţionate 6.600 de maşini electrice cu o subvenţie de 10.000 de euro, faţă de aproa­pe 3.000 de maşini în 2020, iar va­loarea tichetului Rabla a crescut de la 6.500 la 7.500 de lei pentru a fi readus la nivelul de 1.500 de euro, pe fondul devalorizării leului.

Pe de altă parte, în cazul vânzărilor de flote, numărul de subvenţii acordate unei singure firme este limitat, astfel încât este blocată piaţa exact unde sunt volumele mai mari, firmele reprezentând 70% din piaţa auto locală, timp în care din cauza sub­venţiei mari este afectată valoarea de revânzare a maşinilor electrice.

„Achiziţiile de maşini electrice prin programul Rabla Plus se realizează

printr-un ajutor de minimis care limitează platonul la 200.000 de euro plafonul care poate fi accesat într-un interval de trei ani. Cumva ar trebui să existe o altă formă de susţinere. La nivelul AFM şi Ministerului Mediului s-au făcut paşi în acesată direcţie. Dacă s-ar elimina aceste restricţii din Rabla Plus atunci ponderea ar creşte şi în România“, a explicat Bogdan Florea.

„În plus, valoarea de 45.000 de lei distorsionează valoarea reziduală a unui automobil. Altfel în 2025 noi am putea jumătate din volum reprezentat de maşini electrice. Treptat fiecare model echipat cu motor convenţional va avea un echivalent cu propulsie electric în gama Volkswagen.“

Mai mult, tocmai datorită faptului că maşinile electrice reduc amprenta totală de CO2, constructorii auto mizează în primul rând pe acestea când vine vorba de ajustări de producţie pe fondul lipsei microchipurilor.

„Criza microchipurilor este una dintre cauzele evoluţiei sub aşteptări în acest an. Ne vom mai confrunta cu această problemă şi în perioada imediat următoare, însă maşinile electrice nu sunt afectate deoarece se produc cu prioritate. Acest lucru se întâmplă din diferite cauze, inclusiv datorită amprentei de dioxid de carbon. În urma rezultatelor de la începutul anului ne aşteptăm ca 10% din volumul comercializat în 2021 să fie reprezentat de maşini electrice 0 ID3, ID4 şi e-up!“, a explicat Bogdan Florea.

Pe de altă parte, piaţa va putea creşte doar dacă va exista şi infrastructura necesară acestora.

„Trebuie sălucrăm la infrastructură pentru a avea maşini electrice, cei care investesc în staţii trebuiesprijiniţi. O maşină electrică are nevoie de curent trifazat pentru a se putea încărca cu 11 kW, altfel de la o priză normală se poate încărca cu cel mult 3,5 kW. Circa 80% din clienţii de ID3 sau ID4 cumpără şi o staţie de încărcare Moon în ultimul an, iar cel ma mulţi optează pentru staţia de 11 kW ceea ce confirmă că ci mai mulţi au curent trifazat acasă şi locuiesc la casă, dar pentru că autonomia unei maşini electrice trece de 400 km nu este nevoie să o încarci zilnic. Dincolo de staţii de mare putere amplasate pe drumurile naţionale sau autostrăzi, este nevoie de staţii amplasate pe locurile de parcare rezidenţiale sau la supermarket şi birou“, a spus Bogdan Florea.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank