ZF Investiți in România

Investiţi în România! Cătălin Butnariu, Amber: Deschidem un studio în Montreal, după ce am deschis anul acesta şi în Guadalajara. Investiţiile noastre pentru 2020 depăşesc 1 milion de euro

12.11.2020, 00:08 Autor: Alex Ciutacu

Compania Amber, cu sediul central în Bucureşti, mai are birouri în Botoşani, San Francisco şi Los Angeles.

Dezvoltatorul local de jocuri video Amber deschide un studio în Montreal, Canada, după ce a mai investit în acest an şi într-un studio localizat în Gudalajara, Mexic, investiţiile totale din 2020 situându-se la peste 1 mil. euro, a declarat Cătălin Butnariu, head of corporate development, Amber, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Unul dintre motivele principale pentru care am deschis studioul din Montreal este pentru a lansa o nouă linie de business pe zona de servicii de localizări. Nu ne vom opri aici, am anunţat că lansăm zona de software engineering, dar vom adăuga şi alte discipline în viitor. În momentul de faţă intenţionăm să angajăm 15-20 de oameni în Montreal. (...) Investiţiile din 2020 depăşesc 1 mil. euro, dar vom putea transmite cifre exacte abia la începutul anului viitor“, a explicat Cătălin Butnariu, head of corporate development în cadrul Amber, o companie fondată de antreprenorul Dragoş Hâncu. 

Compania cu sediul central în Bucureşti mai are birouri în Botoşani, San Francisco şi Los Angeles, iar noile destinaţii le-a ales în funcţie de oportunităţi şi de specialiştii pe care îi găseşte în diferite zone ale lumii, în care industria de jocuri video este mult mai avansată decât în România. Amber are planuri de a continua extinderea, în măsura în care piaţa o va cere. 

„Guadalajara şi Botoşani, unde am deschis anul trecut, au apărut în urma unor oportunităţi punctuale pe care le-am identificat, am avut colaborări şi acele colaborări au evoluat către deschiderea unui întreg studio.

Cu Montreal a fost puţin diferit, am ales oraşul pentru că este foarte puternic în sectorul jocurilor video, sunt multe companii, statul se implică mult în dezvoltarea domeniului cu facilităţi fiscale, granturi“. 

Compania care dezvoltă jocuri atât în colaborare cu alţi jucători din piaţa globală, cât şi pe cont propriu, a transmis că anul 2020 a fost unul bun pentru industria de jocuri video, în contextul în care oamenii au petrecut mai mult timp liber în interior şi au utilizat jocurile video drept un mijloc de socializare de multe ori. 

„În T2 s-a văzut o crşetere notabilă şi pe vânzări de jocuri, deci produsele software efectiv, dar şi pe vânzări de hardware şi în general au beneficiat de această creştere companiile mai mari, brandurile mai cunoscute, dar industria a crescut“. 

Amber a fost fondată ca o agenţie de game development şi o mare parte din business vine din zona de b2b. 

„Colaborăm mult cu parteneri externi, facem jocuri în colaborare cu ei sau pentru aceşti parteneri externi, lucrăm şi la jocurile noastre. (...) Pentru jocurile noastre distribuţia este exclusiv digitală, magazine digitale, fie că vorbim despre cele pentru mobil, fie că vorbim de PC/console“. 

Polonia a devenit în ultimii ani una dintre ţările cu ce mai dezvoltată industrie de jocuri video din lume, iar astăzi peste 500 de companii activează în această industrie. Pentru a intra pe acelaşi trend de creştere, România are nevoie de mai multă implicare din partea statului. 

„În Polonia sunt multe lucruri care i-au dus la acest stadiu. Polonia este locul doi în lume la numărul de comanii de jocuri listate pe bursa locală, după Japonia. Au 50 de companii de jocuri listae la bursă. (...) Statul polonez a realizat la timp potenţialul, a început să sprijine şi să investească în acest domeniu. Jocurile sunt privite ca un element de cultură poloneză şi există o suită de beneficii, granturi de cultură, de cercetare şi dezvoltare, diverse facilităţi fiscale şi multe fonduri europene atrase“. 

În acelaşi timp, România ar avea nevoie de o infrastructură educaţională mai dezvoltată în ceea ce priveşte specialiştii pentru industria de jocuri video. Amber a explicat că în anumite ţări precum Canada, Marea Britanie sau Polonia există astfel de specializări încă din liceu sau din şcoala generală, pe când în România există doar o mână de cursuri care pot fi urmate. 

Pe parcursul anului 2020 Amber a crescut de la peste 500 de angajaţi la peste 650 de oameni, iar 450 dintre aceştia sunt localizaţi în România. 

Compania a avut afaceri de 57,8 mil. lei în 2019, iar în 2020 a spus că şi-a atins deja ţintele stabilite, dar nu a oferit mai multe detalii. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Amber în România: 

► Lipsă de oameni se leagă de problema educaţiei. Piaţa de recrutare a ajuns la un punct în care lucrurile se mişcă foarte greoi în industria noastră. Aici intră şi partea de infrastructură educaţională. Sunt cam acelaşi punct. 

► Implicarea statului pentru sprijinul industriei aşa cum discutam de Polonia. Cred că sectorul jocurilor video poate evolua foarte frumos în România, dar este nevoie de sprijin pentru a finanţa în primul rând crearea de produse. Este o problemă de finanţare, nu neapărat bancară, dar lipsa unui ecosistem de finanţare şi sprijinul statului pentru industrie care să ajute. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank