ZF Investiți in România

Investiţi în România! Ciprian Scrieciu, managing partner, Bomboniera: Vindem în Bulgaria în reţeaua unui retailer prezent şi în România, dar care aici nici nu s-a aşezat cu noi la masă pentru discuţii

25.09.2020, 11:00 Autor: Alex Ciutacu

♦ Compania are în plan o investiţie de circa 300.000 de euro într-o nouă linie de fabricaţie, într-un proiect care se va finaliza în T1 2021.

Producătorul de dulciuri Bom­bo­­niera se confruntă cu probleme în relaţia cu unii jucători din retailul modern, în contextul în care unii repre­zentanţi ai departamentelor de achiziţii nici nu s-au aşezat cu ei la masă pentru a discuta despre listarea la raft în piaţa locală, în timp ce acelaşi retailer a listat produsele lor în altă ţară, a explicat Ciprian Scrieciu, managing partner la Bomboniera, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Lucrăm în Bulgaria cu un mare retailer care este prezent şi în România, dar în România de la acest retailer nu am avut nicio întâlnire măcare să discutăm despre prduse. (...) Nu cunosc bucătăria internă a fiecărui retailer, însă ar trebui să se dea o şansă şi producătorilor români. În final, consumatorul decide dacă ia un anumit produs sau nu, decizie bazată nu doar pe preţ, ci şi pe calitate, continuitatea afacerii”, a declarat Ciprian Scrieciu, cel care conduce producătorul bomboanelor Cipi.

Retailul modern reprezintă circa 40% din totalul vânzărilor Bomboniera, întrucât produsele se regăsesc pe rafturile Profi, Carrefour, Metro sau Auchan. Invitatul a criticat în cadrul emisiunii faptul că nu i s-a oferit şansa de a face o ofertă şi de a sta la discuţii înainte de a se lua decizia de a fi acceptat sau refuzat la raft.

„Am discutat la o conferinţă cu directorul de achiziţii al unuia dintre cei mai mari retaileri din România şi a zis că nu auzise de noi şi să îi trimit mail cu produsele noastre. Am trimis mail cu prezentare, iar peste două săptămâni am primit un răspuns de la un achizitor care mi-a spus că a văzut mailul, are produse din aceeaşi categorie pe raft şi în momentul în care vor fi interesaţi mă vor contacta. Eu întreb: nu mi-ai cerut ofertă, nu le-ai gustat, cum poţi face o apreciere că nu eşti interesat? Putea să îmi ceară o ofertă, mostre şi apoi dacă venea şi îmi spunea: «Noi vrem bomboane pătrate la 3 lei, dumneata vinzi rotunde la 6 lei», înţelegeam. Dar produsele noastre ajung în reţeaua aceluiaşi retailer în Bulgaria şi ajung acolo prin importator, care are şi el o marjă”, a detaliat şeful companiei.

Compania exportă dulciuri în peste 20 de ţări, singurul continent pe care nu ajunge fiind America de Sud. Acum, Bomboniera se pregăteşte de intrarea în Japonia cu o linie de produse lansată în a doua jumătate a anului trecut, care conţine dropsuri cu extracte de plante alpine, dropsuri cu extract de salvie şi miere, dropsuri cu multivitamine şi alte produse din acestă zonă.

„Bomboanele cu extract de plante alpine le vom exporta în Japonia. Acum finalizăm contractul. Este complicat de intrat pe acea piaţă, dar am fost acceptaţi, inclusiv de autoritatea de reglementare care dă avizele de import”, a spus el.

În contextul pandemiei, cererea a fost atipică, iar astăzi compania se confruntă cu provocări pe pieţele din India şi SUA, unde nu mai poate exporta temporar din cauza crizei sanitare.

Compania are în plan o investiţie de circa 300.000 de euro într-o nouă linie de fa­bricaţie la facilitatea de producţie din Bra­gadiru, Ilfov, într-un proiect care se va fin­aliza în T1 2021. „Avem câteva produse pe care le vom lansa în curând mergând pe acest tipar de dulciuri mai sănătoase. Sun­tem una dintre firmele care au beneficiat de IMM Invest şi avem o investiţie în de­ru­lare prin intermediul CEC Bank, cu o no­uă linie de fabricaţie“, a declarat Scrieciu.

„ Încă nu putem dezvălui despre ce este vorba, dar sperăm ca în T1 2021 să fie finalizată această investiţie. Se ridică la circa 300.000 de euro şi va genera venituri anuale de 600-700.000 de euro şi ne va permite să creştem foarte mult exporturile”, a adăugat el.

Producătorul realizează 15% din cifra de afaceri la export în acest moment, în contextul în care acest nivel s-ar fi ridicat la 22-24% în lipsa crizei sanitare. Compania îşi propune să crească exporturile în business până la 30% în 2021.

După afaceri de 6,4 mil. lei în 2019, Bomboniera ţinteşte o creştere uşoară pentnru 2020. „Optimist aş spune că mergem spre 8 mil. lei, dar pesimist aş spune că ajungem la 7,3 mil. lei. Creşterea ar putea fi şi mai mare, dar nu accesăm toată piaţa de retail”.

Compania a avut în medie 35 de angajaţi în 2019, iar acum continuă să facă angajări. „Am ajuns la 38 de angajaţi şi la anul sperăm să fie peste 45. Noi angajăm de la începutul anului Este o fluctuaţie mare a forţei de muncă, nu găsim foarte uşor oameni”.

Care sunt principalele probleme identificate de Bomboniera în România:

- Lipsa personalului este o problemă cred pentru toţi producătorii din România. Nu cred că este doar locală la nivelul Bucureşti-Ilfov, ci peste tot.

- Am luat în calcul şi o eventuală relocare, dar o problemă este dată de lipsa de implicare a autorităţilor locale în atragerea investitorilor. Spre exemplu, eu vreau să mă duc în Călăraşi, dar voi avea probleme în a identifica locaţia cea mai potrivită, în a găsi resursă umană, în a accesa infrastructură. Mie îmi trebuie gaz, energie electrică, canalizare, poate acestea nu sunt acolo şi să zicem că am bani pentru ele să mi le fac eu, dar am nenumăraţi prieteni care au spus că stau de multe luni să aştepte autorizaţii, avize pentru a trage gaze 50-100 de metri. Se întârzie foarte multe proiecte din cauza lipsei accesului la utilităţi, infrastructură, nu există suport local, poţi să stai cu dosare la aprobat luni de zile fără să primeşti un răspuns. Sunt investiţii mari care necesită foarte multe autorizaţii şi unele trenează ori birocratic, ori din lipsă de personal care să le proceseze. Trebuie să fie şi interesul lor pentru că veniturile la bugetul local se obţin din aceste taxe pe care le plătim pe salarii, diversele avize, plus faptul că noi consumăm acolo, deci aduce venituri localităţii.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank