ZF Investiți in România

Investiţi în România! Crama Gitana din Republica Moldova investeşte 800.000 de euro în prima sa linie proprie de îmbuteliere, iar din 2022 deschide porţile pentru turişti

26.03.2021, 00:30 Autor: Alex Ciutacu

♦ Producătorul exploatează 360 de hectare de viţă-de-vie şi anul trecut a atins o producţie record de 670.000 de sticle.  65% din producţie ajunge în România, 15% în Rep. Moldova, iar restul în circa 20 de ţări din Europa, Asia şi America. 

Producătorul de vinuri Gitana din Republica Moldova investeşte anul acesta circa 800.000 de euro pentru achiziţia primei sale linii proprii de îmbuteliere şi pentru plantarea a încă 15 hectare de viţă-de-vie, iar din 2022 vrea să înceapă să primească turişti, a explicat Lilia Dulgher, CEO, Gitana Winery, în emisiunea Investiţi în România, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Pentru 2021 am bugetat în jur de 800.000 de euro pentru linia de îmbuteliere, pentru că nu avem în vinărie încă o linie de îmbuteliere, întrucât nu ne-am grăbit cu această investiţie, neştiind capacităţile la care vom ajunge, în cât timp şi ce tehnologii moderne vor exista în etapa respectivă. Acum am încheiat un contract cu o companie din Italia care ne creează o linie personalizată şi sperăm ca în iunie să o avem instalată, pentru că urmează să apară un vin roşu important pentru podgoria noastră, pe care îl vom îmbutelia în premieră în vinăria noastră, cu această linie“.

Gitana Winery exploatează în prezent 360 de hectare de viţă-de-vie situate în zona Valul lui Traian din sudul ţării. Anul acesta investeşte în extinderea supra­feţei cu 15 hectare, vizând astfel şi trei soiuri noi. 

Istoria cramei a început încă din 1953, dar familia Dulgher s-a implicat în acest business începând cu anul 1997. 

„Noi investim din 2001. Cea mai costisitoare a fost achiziţia terenurilor agricole şi plantarea cu viţă-de-vie. A fost o investiţie pe care am purtat-o greu în spate, pentru că nu am recuperat uşor banii. În vinărie investim în fiecare an. (...) Sperăm ca în anul 2022 să finalizăm partea de investiţii inclusiv în cramă şi să ne rămână doar hectarele pe care le plantăm suplimentar“. 

Anul acesta compania pregăteşte o latură turistică pentru a putea primi vizitatori la cramă, întrucât se promovează ca o vinărie care produce artizanal şi vrea să mizeze pe experienţa turistică ce poate fi generată de acest context. 

„În cramă poţi vedea şi me­todele artizanale de pro­du­cere a unui vin aşa cum se făcea odată în condiţii casnice, doar că la un volum mult mai mare. (...)“

Amplasarea vinăriei este un avantaj pentru că este la un capăt de lume, suntem la o margine de pădure şi e pitoresc“. 

Producătorul nu oferă facilităţi de cazare şi nici nu plănuieşte să intre în acest business dacă nu este sigur că poate menţine un standard de calitate. Totuşi, invitata a explicat că a descoperit pensiuni în jurul cramei şi ar putea iniţia discuţii cu acestea pentru a sugera viitorilor turişti de la podgorie şi o variantă de cazare. 

Gitana a atins în 2020 o producţie record de 670.000 de sticle, dar capacitatea maximă de producţie este de două ori mai mare. 

„Din 360 de hectare potenţialul este în jur de 1,5 milioane de sticle, dar totul depinde de tipurile de vin pe care le producem. Dacă facem vinuri tinere putem face 1,5 milioane, dacă facem vinuri mature se diminuează capacitatea“. 

Cea mai mare parte a producţiei este vândută pe piaţa din România, circa 65%, cu un procent de 15% pe piaţa din Republica Moldova, iar restul împărţindu-se între circa 20 de ţări din Europa, America şi Asia. 

„În pandemie am deschis noi pieţe sau, mai degrabă, ne-au invitat ei pe noi. Mă refer la Europa, clienţi din pieţe precum Germania, Danemarca, Olanda, Belgia, ţările scandinace, s-a mărit considerabil portofoliul din piaţa Europei“. 

În ultimii doi ani, producătorul a făcut eforturi pentru a pătrunde pe două pieţe importante din Asia, şi-anume China şi Coreea de Sud, însă din cauza pandemiei aceste eforturi nu s-au soldat cu un contract. 

„Am fost în plină expansiune şi negociere pentru a plasa produsele în China şi în Coreea de Sud în ultimii doi ani, am petrecut mult timp şi efort, am cheltuit mulţi bani acolo şi nu s-a soldat neapărat cu un contract. (...) Ţine de pandemie, eram pe ultima sută de metro, mai ales pe China. Nu am putut să mai mergem în deplasări, să finalizăm discuţiile, dar le-am amânat pe o perioadă nedeterminată şi cu siguranţă ne vom întoarce la ele“. 

Compania activează pe piaţă sub brandul Gitana Winery, iar portofoliul numără patru game: cea pentru HoReCa (include Saperavi, La Petite Sophie, Lupi, etc), cea clasică (cabernet sauvignon, merlot sau chardonnay), gama Autograf (fetească regală, cabernet sauvignon sau chardonnay) şi gama Tânără, ce include vinurile alb, roz şi roşu de Gitana. În ceea ce priveşte preţul, vinurile companiei costă între 35 şi 110 lei. Totodată, pandemia a mai adus şi o nouă gamă. 

„Eu zic că avem potenţial de creştere în zona atât a vinurilor tinere, cât şi în zona vinurilor mature, pentru că avem consumatori de diferite vârste. Anul acesta am lansat o gamă de vinuri în plină pandemie, gama Portret, o gamă de vinuri tinere, într-o categorie de preţ foarte comodă, şi am observat că este spaţiu şi pentru această categorie de vinuri“. 

Pe piaţa din România, produsele Gitana se găsesc în retail, în online şi în HoReCa. Printre retailerii pe rafturile cărora au fost aşezate vinurile producătorului se numără Mega Image, Metro, Selgros şi Auchan.

În ceea ce priveşte modul în care se compară piaţa din România cu cea din Republica Moldova, dincolo de dimensiune, Lilia Dulgher observă că piaţa românească este mai avansată, dar nici cea vecină nu bate pasul pe loc. 

„Piaţa din România este mult mai avansată, suntem în urma consumatorilor din România, dar fiind o piaţă mică ne adaptăm şi ne schimbăm repede. Trendul din România a ajuns repede la noi. (…) Consumatorii din Rep. Moldova nu mai beau aşa mult tărie cum se bea, oamenii încep să aibă grijă de sănătate şi migrează de la consumator la consumator spre alte produse“. 

Gitana Winery nu oferă cifre cu privire la evoluţia cifrei de afaceri dar menţionează că an de an ţinteşte dublarea valorilor. Producătorul lycrează cu aproape 140 de angajaţi pe tot parcursul anului, de la vie şi cramă, până la vânzări. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank