ZF Investiți in România

Investiţi în România! Cristian Cornea, Can-Pack România: Piaţa dozelor de aluminiu continuă să crească. Vrem să cumpărăm materia primă de pe plan local, dar Alro nu produce

03.02.2021, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Producţia de doze de aluminiu, de recipiente din aluminiu pentru băuturi răcoritoare sau alcoolice este în creştere pe măsură ce piaţa acestora creşte tot mai mult, iar avansul poate atrage şi investiţii în sectorul materiei prime, al livrării de foaie de aluminiu necesară producţiei de recipiente.

Can-Pack, unul dintre cei mai mari jucători cu capital polonez de pe piaţa locală, vinde circa 80% din ambalajele de aluminiu în România, iar restul în străinătate, cota exporturilor scăzând, faţă de 40% în anul anterior datorită creşterii pieţei interne.

Cristian Cornea, directorul general al Can-Pack România, singura unitate de pe piaţa locală în care se produc ambalaje metalice de bere şi suc, spune că trebuie să importe materia primă din alte ţări europene, în condiţiile în care Alro Slatina nu livrează astfel de tablă de aluminiu, de 0,25 mm grosime. Spre comparaţie, nici combinatul de la Galaţi nu livrează tablă de oţel pentru uzinele auto din România, decât pentru anumite componente de interior.

„Materia primă o cumpărăm de la câteva combinate din Europa, materia primă are un sfert de milimetru grosime. Au fost discuţii în trecut cu Alro Slatina, dar nu s-au finalizat. În general cumpărăm din Franţa sau Grecia. În proporţie foarte mare materia provine din aluminiu reciclat. Nu am mai discutat de ceva vreme cu Alro Slatina. Nu este exclus, nu este imposibil să cumpărăm din România. Vorbim de un produs standar­dizat, iar tabla de aluminiu pe care o folosim noi este folosită peste tot. Dar au nevoie să facă investiţii pentru a produce“, a spus Cristian Cornea în cadrul emisiunii „Investiţi în România!“ realizată de ZF alături de CEC Bank.

El conduce o companie cu afaceri de 116 mil. euro în 2019 (ultimele date dispo­nibile). Fabrica de ambalaje metalice situată pe şoseaua Berceni din Capi­tală livrează pentru producători de bere precum Heineken, Ursus Bre­we­ries, Bergenbier şi URBB (Tuborg).

Compania a finalizat în 2018 o investiţie de 50 de milioane de euro prin care capacitatea de producţie a ajuns la 1,6 miliarde de doze anual, faţă de aproape 950 de milioane de doze înainte, conform datelor furnizate anterior de companie. „Can-Pack este singurul pro­du­cător de doze de aluminiu din Ro­mâ­nia, iar din 2005 când am pornit inves­tiţia am investit 100 mil. euro în etape, ajun­gând la o producţie anuală de 1,6 mili­arde de doze de aluminiu anual cu aju­torul a 300 de angajaţi“, a explicat Cristian Cornea.

În România, consumul de bere la doză reprezintă circa 20% din volumul total, în timp ce PET-ul are o pondere de circa 50%, conform ultimelor date.

„Anul trecut am comercializat întreaga capacitate. Exportul este flexibil, iar anul trecut este primul în care am împins exporturile spre 20% deoarece a crescut cererea locală, mai ales pe segmentul de bere. În România 19% din bere este vândută la doză de aluminiu, iar în Europa sunt ţări cu 80%, iar media este de 40%“, a spus directorul companiei.

Principala problemă a companiei o reprezintă introducerea sistemului de depozit pentru ambalaje de băuturi, de 50 de bani per unitate, sistem care ar avantaja sticlele mari din PET în detrimentul dozelor mici.

„Nu avem o problema cu acest sistem, considerăm că este cel mai bun lucru care se poate întâmpla din punct de vedere al reciclării şi protecţiei mediului. Avem însă o problema majoră cu stabilirea unei taxe unice pt orice dimensiune a acestor ambalaje, am înţeles că din considerente de simplitate. Nu am avut succes în a convinge Ministerul Mediului în cadrul amplelor dezbateri publice despre poziţionarea eronată a acestei garanţii la nivelul de 50 de bani pe ambalaj, aşa că nu putem decât să urmărim ce se va întâmplă“, a explicat directorul.

 

Can-Pack România în cifre

â–º 50 mil. euro investiÅ£ie în 2018 pentru a creÅŸte capacitatea de la 950 mil. doze la 1,6 mld. doze anual

â–º 300 de angajaÅ£i

â–º 116,5 mil. euro cifră de afaceri în 2019

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank