ZF Investiți in România

Investiţi în România! Cu podul de la Dunăre în construcţie, Brăila mizează pe o renaştere bazată pe producţie şi logistică şi pregăteşte mai multe terenuri pentru investitori

01.04.2021, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Podul supendat dintre Brăila şi Tulcea ar trebui să fie gata în 2023 ♦ Element Industrial a decis deja să dezvolte un parc industrial de 11 hectare ♦ Primăria spune că demarează în 2021 aproape 50 de proiecte de investiţii, cu o valoare totală de peste 500 mil. lei.

Oraşul Brăila mizează în următorii ani pe o dez­vol­tare bazată pe atragerea in­vestitorilor cu activităţi în producţie şi logistică, şi pre­găteşte mai multe terenuri în acest sens, întrucât podul suspendat peste Du­nă­re şi proiectele drumurilor expres aflate în derulare vor transforma oraşul într-un po­tenţial pol logistic, a explicat Marian Dragomir, primarul Brăilei, în emisiunea Investiţi în România, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Cea mai importantă investiţie pen­tru municipiul Brăila, legată şi de judeţ, este podul peste Dunăre dintre Brăila şi Tulcea. Această investiţie cu fonduri euro­pene are o valoare de aproximativ 500 de milioane de euro şi va crea conec­ti­vitate pentru judeţele noastre cu ce­le­lalte coridoare de transport. Nu vorbim doar de realizarea podului peste Dunăre, care este într-un stadiu avansat, ci vorbim şi de proiectele pentru drumuri expres“. 

Edilul se referă la trei proiecte de dru­muri expres aflate în diferite etape de im­ple­mentare, şi-anume drumul expres „Muntenia“ (Buzău-Brăila), drumul ex­pres „Milcovia“ (Focşani-Brăila-Galaţi-Giurgiuleşti) şi drumul TransRegio Călăraşi-Slobozia-Brăila. 

Proiectul podului peste Dunăre este inte­grat într-un plan mai mare, care pre­su­pu­ne construirea unui drum expres în­tre Buzău şi Constanţa, trecând prin Brăi­la şi Tulcea. Cu un termen de finalizare stabilit ini­ţial pentru sfârşitul anului 2021, pro­iec­tul cu o lungime totală de circa 23 de kilo­metri – dintre care podul va avea 2 kilo­metri – ar putea fi gata în 2023. Construc­torii sunt Astaldi din Italia şi IHI Infra­structure System din Japonia. 

„Aceast investiţie (n.red: podul) a în­ce­put să aducă şi primele rezultate pentru mu­nicipiul Brăila. În toamna anului trecut ad­ministraţia Zonei Libere Brăila a reuşit să concesioneze 11 hectare către unul din­tre cei mai mari dezvoltatori de parcuri in­dus­triale din România şi astfel în peri­me­trul doi al Zonei Libere vom avea acest parc industrial, pe lângă Yazaki, o com­pa­nie care a devenit cel mai mare an­gajator din Brăila“. 

Parcul industrial este dezvoltat de Ele­ment Industrial, iar certificatul de urba­nism pentru acesta a fost eliberat, urmând ca la sfârşitul acestui an să poată fi gata primul spaţiu de depozitare. „Investitorii sunt din mai multe sectoare de activitate, pe lângă cele din producţie o să ne referim în special şi la logistică, dar şi alte activităţi“. 

În contextul în care potenţialul zonei creşte odată cu dezvoltarea acestor pro­iecte de infrastructură, administraţia lo­ca­lă pregăteşte mai multe terenuri pe care le va scoa­te la licitaţie către investitori. „În zona perimetrul doi al Zonei Li­be­re Brăila nu mai există teren disponibil, doar un hectar care va fi scos la lici­taţie în cursul acestei luni. Dar mai avem în peri­metrul trei al Zonei Libere, situat lângă port, un spaţiu des­tul de interesant care va fi scos la lici­taţie. (...) Anul viitor estimăm scoa­terea la lici­taţie publică a unei supra­fe­ţe de patru hec­tare, cu deschidere directă la Dună­re, în zo­na trecerii de bac către Smârdan-Tulcea, în imediata apropiere a po­dului. Credem că acel teren va fi deosebit de important pentru investitorii privaţi“. 

Totodată, primarul a subliniat distanţa scurtă dintre Brăila şi Galaţi, de 18 km, dis­tanţă pe care se regăsesc mai multe terenuri care aparţin Consiliului Judeţean Brăila, primăriei Municipiului Brăila, primăriei Municipiului Galaţi şi primăriei localităţii Vădeni. Acestea sunt aduse în discuţie acum de administraţiile locale din zonă pentru a fi promovate în faţa investitorilor. 

„Noi vrem să ne orientăm către inves­titori din producţie şi logistică, ca urmare a faptului că avem terenuri între Brăila şi Galaţi, iar dacă discutăm din punct de vedere al distanţei dintre cele două oraşe, dar mai ales ca forţă de muncă, putem fi consideraţi următorul pol de populaţie, cu aproximativ 500.000 de locuitori, despărţiţi doar de 18 km. Acum vom avea şi un pod şi toată infrastructura necesară, iar terenurile vor fi puse la dispoziţia celor care doresc să investească în zonă“. 

Brăila a reuşit să mai atragă în ultimii ani investiţii în producţie, în contextul în care producătorul de subansamble şi componente pentru industria auto Yazaki şi-a dublat capacitatea de producţie şi a ajuns în ultimii patru ani cel mai mare angajator din oraş. 

Totodată, producătorul chinez de aparate de iluminat Glorious Lighting a investit 17 milioane de euro pentru o fabrică în oraşul Brăila, unde lucrează astăzi 500 de oameni. Este de menţionat că investiţia iniţială a avut o componentă de ajutor de stat în valoare de 1,3 mil. euro. Acelaşi investitor anunţa în 2019 investiţii suplimentare de încă 15 milioane de euro în acea fabrică şi că îşi doreşte să ajungă la peste 800 de angajaţi. 

 „A fost deosebit de important pentru noi că o societate din afara spaţiului UE vine să investească la Brăila şi investeşte în producţie, discuţiile cu dânşii au fost productive şi au avut finalitatea dorită, au ales Brăila. Este adevărat că şi noi am căutat să fim un partener corect şi am abilitat o stradă care avea două benzi, transformând-o într-una cu patru, pentru că deserveşte fabrica respectivă. Un alt lucru important este că am dus două linii de transport public până la poata fabricii, astfel încât angajaţii să poată utiliza mijloacele de transport în comun“. 

Proiecte de peste de 500 milioane de lei

Administraţia locală din Brăila de­marează în 2021 aproape 50 de pro­iecte de investiţii în valoare totală de pes­te 500 de milioane de lei, care includ pes­te 120 de milioane de lei pentru achiziţie de autobuze electrice şi tramvaie noi, dar şi proiecte precum reabilitarea unuia dintre cele mai mari bulevarde din oraş – peste 72 milioane de lei. 

O parte semnificativă din aceste pro­iec­te sunt pe fonduri europene, iar pen­tru toate acestea contractele de finanţare sunt deja semnate. Unele proiecte sunt în licita­ţii, în timp ce altele sunt deja începute. 

„Cele mai importante sunt cele pe fonduri europene care privesc reabili­ta­rea Bulevardului Independenţei, cel mai ma­re din Brăila, modernizăm linia de tramvai acolo, includem trotuare, spaţii verzi, vom avea şi o pistă de biciclete. Un alt proiect mare este tot de reabilitare a liniei de tramvai începând din Parcul Monument, cea mai mare zonă verde a municipiului, iar în viitorul exerciţiu financiar vrem să ducem această linie până în staţiunea Lacul Sărat, cu pista de biciclete aferentă“. 

Per total, proiectele pentru care există deja finanţare includ achiziţia a două tramvaie noi şi 16 autobuze electrice, la care se adaugă un proiect separat realizat alături de Ministerul Dezvoltării, care vizează achiziţia a încă zece autobuze electrice noi. 

În ceea ce priveşte o infrastructură de staţii de încărcare, ediul a explicat că primăria este pregătită să pună la dispo­ziţie terenuri pentru jucătorii din privat. 

„Există toată disponibilitatea pri­mă­riei pentru a pune la dispoziţie terenuri în acest sens, avem şi proiecte pe finanţare europeană ale primăriei privind staţiile de încărcare, dar aici am dori să încu­rajăm iniţiativa privată. Nu vin atât de mulţi investitori spre noi în această zonă la acest moment, cu siguranţă aşteaptă să vadă care sunt trendurile pe perioada ur­mătoare, dar încet, încet ne îndreptăm către mijloace de transport electrice şi acesta este viitorul“. 

Traficul este un fenomen care începe să se contureze din ce în ce mai pronunţat şi în oraşul Brăila, odată cu creşterea parcului auto, iar primăria are în plan proiecte precum modernizarea zonelor dintre blocuri şi eliminarea ma­şinilor parcate pe prima bandă de mers, pentru a fluidiza traficul. 

Lista de proiecte a Brăilei cuprinde şi realizarea unui bazin olimpic, într-o investiţie de aproape 10 milioane de lei. În ceea ce priveşte activităţile recreative, un alt proiect vizează reabilitarea unei zone din cel mai mare parc al oraşului. 

„Am obţinut săptămâna trecută avizul pentru amenajarea Orăşelului Copiilor şi a skate parcului din cel mai mare parc al Brăilei. În paralel, suntem în licitaţie pentru amenajarea sectorului doi al acestui parc şi aşteptăm data de 1 aprilie, data limită pentru depunerea ofertelor“. 

Totodată, primăria investeşte în elemente specifice aşa-numitului concept de smart city. Printre implementările concrete se numără un sistem de rezer­vare online a parcărilor de domiciliu, cu o hartă în timp real, care a dus la creşterea cu peste 50% a gradului de ocupare a parcărilor din oraş. 

În acelaşi timp, administraţia locală a gândit şi metode prin care să accelereze procesele prin care trec investitorii în relaţia cu primăria. 

„Investitorii şi proiectanţii pot consulta întreaga documentaţie de urbanism online şi pot depune tot online cererea pentru eliberarea certificatului de urbanism, fără a se mai deplasa la sediul primăriei. Pentru investiţiile foarte importante noi am garantat eliberearea certificatului de urbanism şi a autorizaţiei de construire în doar câteva zile de la depunerea documentaţiei complete, cu toate avizele, mă refer la autorizaţia de construire. Şi eu am lucrat în zona privată şi ştiu cât dura să se elibereze aceste documente necesare investitorilor“. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank