ZF Investiți in România

Investiţi în România! Daniel Tudor, CEO, The Concept: Pandemia a fost un catalizator bun pentru piaţa imobiliară. Preţurile au crescut cu circa 5% în 2020 şi ar putea urma acelaşi trend în 2021

09.02.2021, 11:00 Autor: Alexandra Matei

♦ Compania de consultanţă imobiliară The Concept a vândut anul trecut circa 600 de unităţi, cu 48% mai mult decât în 2019.

Pandemia a fost un catalizator bun pentru evoluţia pieţei imobiliare în 2020, întrucât apetitul clienţilor a revenit în a doua parte a anului, iar preţurile au înregistrat o creştere de circa 5% şi ar putea menţine această tendinţă şi pe parcursul anului 2021, a explicat Daniel Tudor, CEO şi fondator al companiei de consultanţă imobiliară The Concept, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Anul 2020 a fost mai bun decât ne aşteptam. La începutul stării de urgenţă a fost puţin problematic, dar imediat cu ieşirea din starea de urgenţă, lucrurile au început să-şi revină şi până spre finalul anului s-a recuperat mare parte din cele două luni de pauză. Pandemia a fost un catalizator bun pentru piaţa imobiliară, ne-a ajutat.

Apetitul a început să se reia încă din iunie şi creşterea a continuat până în octombrie, din punct de vedere al tranzacţiilor şi al valorii acestora“.

Compania intermediază în prezent 12 proiecte rezidenţiale în Bucureşti şi în ţară, iar acestea au de la câteva zeci până la câteva sute de unităţi.

The Concept a vândut în 2020 circa 600 de unităţi, iar Daniel Tudor a menţionat că tendinţa de alege o locuinţă mai mare sau una cu grădină a ieşit în evidenţă, cel puţin la nivel declarativ.

„Majoritatea oamenilor îşi doresc acum o cameră în plus, pentru a o avea pe post de birou. A mai fost şi dorinţă pentru spaţii exterioare mai largi „ terase, grădini la parter. Anul trecut am vândut circa 600 de unităţi, cu 48% mai mult decât în 2019, având şi un stoc mai mare, dar şi un apetit mai ridicat al oamenilor“.

La nivel de preţuri, piaţa a înregistrat o creştere de circa 5%, depăşind inflaţia „ acesta fiind un indicator important pentru cei care achiziţionează apartamente în scop investiţional.

„În 2020 a existat o creştere de 5% a preţurilor. Nu am avut niciun proiect care să aibă scădere. Au existat unele promoţii după starea de urgenţă, dar preţurile au început din nou să crească cu procente mici, de la lună la lună“

Anul 2021 a început lent din perspectiva vânzărilor, întrucât clienţii sunt prudenţi, însă preţurile finale ale locuinţelor ar putea creşte pe parcursul anului, în contextul în care şi preţurile materialelor de construcţii sunt pe o tendinţă de creştere.

„Dacă nu avem surprize ca în martie-mai 2020, ar trebui să continuăm pe acelaşi trend: o creştere uşoară, normală, peste rata inflaţiei. Trebuie să fim atenţi la faptul că, anunţându-se foarte multe proiecte imobiliare, se va crea inflaţie pe piaţa de construcţii, ceea ce va creşte preţul materialelor şi a manoperei. Aceste lucruri se vor reflecta şi asupra preţului final de vânzare şi ar putea exista creşteri de peste 5%“

De asemenea, Tudor a observat un interes din ce în ce mai mare pentru achiziţia de apartamente în scop investiţional, în contextul în care în medie o treime din apartamentele dintr-un proiect ajung acum către investitori. Cu toate aceastea, ponderea ajunge spre 40% în zonele centrale şi spre 10% la periferie.

În ceea ce priveşte dezvoltarea oraşelor din ţară, dincolo de Capitală, Daniel Tudor consideră că Oradea are un moment de creştere, întrucât piaţa rezidenţială devine din ce în ce mai efervescentă.

La nivelul achiziţiei, un procent de 75-80% dintre clienţi au optat pentru finanţare bancară, respectiv credite imobiliare şi Noua Casă (Prima Casă). „Clienţii au optat mult şi pentru rată la dezvoltator, acolo unde a existat această opţiune“.

Invitatul este de părere că piaţa de creditare pentru segmentul rezidenţial funcţionează, însă au survenit câteva schimbări în ceea ce priveşte eligibilitatea clienţilor. Astfel, cei care au fost în şomaj tehnic, nu au avut soluţii, pentru că băncile au considerat acea perioadă o pauză în contractul de muncă. Totuşi, în ciuda unui an dificil, băncile au mers înainte cu creditarea.

„S-au pompat bani, a fost suport din partea managementului, nu am întâlnit situaţii similare cu 2008-2009. Cei care erau eligibili înainte de pandemie au fost eligibili şi după starea de urgenţă. Posibil să fie nevoie de mai mulţi jucători în piaţa de creditare pentru competitivitate“.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank