ZF Investiți in România

Investiţi în România! Grupul ESSA investeşte 2 mil. euro pentru un hub logistic de peste 10.000 mp în Bucureşti şi depozite proprii în Cluj, Braşov, Timişoara, Constanţa şi Craiova

19.04.2021, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

♦ Grupul operează astăzi 28 de spaţii logistice închiriate în mai multe oraşe din ţară.

Grupul ESSA va investi 2 mil. euro în 2021 pentru a-şi dezvolta capacităţi logistice proprii, repre­zen­tând un hub logistic de cel puţin 10.000 mp în Capitală, respectiv spaţii de depozitare în oraşele prin­cipale, adică Braşov, Cluj, Timişoara, Constanţa şi Craiova, a explicat Eugen Saulea, fondator al grupului, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Am un departament financiar bine pus la punct şi în fiecare an eram tras de urechi pentru cât plătesc chirie la depozitele cu care lucrez, că aş fi putut să amortizez investiţia de mai multe ori până acum deja. Am ajuns într-un punct în care avem nevoie de spaţiu, project managerii au nevoie mereu de mai mult spaţiu şi am decis să facem acest pas şi să îl facem bine de la început. Aceste depozite servesc atât alimentările din campaniile cu POSM-uri, deservesc şi programele BTL, asigurăm şi închiriem spaţii pentru parteneri când structura lor de vânzări vrea să depoziteze temporar materiale, şi folosim spaţiile inclusiv pentru zona de înfolieri şi împachetări“. 

Grupul ESSA operează astăzi cu 28 de spaţii logistice închiriate şi va păstra o parte din acestea, în special în oraşele mai mici. 

„În oraşele mai mici vom opera în continuare cu spaţii închiriate pentru că nu putem face o investiţie mare deodată fără trasabilitate pe business, pentru că nu ştim ce se va întâmpla în semestrul doi sau dacă vom mai avea valul 4 sau 5 al pandemiei“. 

Activitatea grupului cuprinde trei divizii prin care oferă o gamă mai largă de servicii: merchandising, BTL şi leasing de personal. Printre clienţi se numără retaileri mari precum Carrefour, Kaufland, Auchan sau Mega Image, dar şi jucători din industria bunurilor de larg consum sau din industria farmaceutică. 

Divizia de merchandising reprezintă în mod obişnuit puţin peste două treimi din cifra de afaceri a companiei, care s-a situat anul trecut la 15 milioane de euro. Concret, această divizie înseamnă personal pentru manipulare marfă, personal pentru înfolieri-împachetări – necesar în campaniile care cuprind produs plus cadou – şi servicii de management al materialelor de comunicare (POSM), reprezentând livrarea lor în magazine şi plasarea lor. 

„Divizia de mercantizarea a fost în 2020 una înfloritoare pentru că manipularea de marfă a fost în creştere, de la comenzi online şi până la activităţi standard“. 

Activitatea de BTL se traduce prin celebrele campanii cu promoteri din magazine, care au suferit în prima parte a anului trecut, în contextul în care începutul pandemiei a adus un nivel suplimentar de prudenţă din partea retailerilor. Spre exemplu, în luna iunie această activitate a scăzut la 2% din afacerile ESSA, în comparaţie cu un nivel de 23% din cifra de afaceri în 2019. 

„BTL şi evenimente era o divizie cu o pondere de 23% în cifra de afaceri în 2019, deci vorbim de 3,4 milioane de euro care au dispărut în 2020 şi am fost nevoiţi să facem alte servicii customizate pe nevoile sezonului. (...) Am decis să nu dăm afară angajaţii din structura de BTL, în speţă colaboratorii pentru că acolo aveam în medie 800 de zilieri pe lună, aşa că i-am reprofilat pe leasing de personal, fie în fabricile clienţilor, fie pentru marii retaileri“. 

A treia divizie este cea de leasing de personal, o activitate în care a fost inclus şi personalul din BTL. Cel mai performant serviciu care a funcţionat pentru câteva luni în 2020 a fost cel al „angajatului polivalent“. 

„Anul trecut în martie anunţam că angajăm 700 de lucrători polivalenţi, adică un hibrid între merchandiser, om pentru curăţenie, casier şi multe alte servicii necesare în magazin, de la igienizarea cărucioarelor şi a spaţiilor de socializare din magazine, până la a plasa marfa în raft sau a consilia clienţi în zona caselor fără casier“. 

Cu toate acestea, Eugen Saulea susţine că nu a venit sfârşitul celebrelor campanii cu promoteri în magazine, întrucât acest serviciu a funcţionat în valuri chiar şi anul trecut. 

„Dacă în iunie BTL scăzuse la 2% din cifra de afaceri, în august eram la 20% pentru că au reapărut proiectele în altă formă, inclusiv stradal, la exterior. (...) Weekendul trecut am avut 300 de promoteri în piaţă pentru servicii BTL, comparabil cu nivelul din 2019“. 

Astfel, acest lucrător polivalent a dispărut în T3 anul trecut, iar în continuare retailerii au rămas cu nevoile clasice de personal, oferite de ESSA prin divizia de merchandising. 

Decizia de a investi în logistică vine într-un moment în care Eugen Saulea a decis să atace un segment care este lăsat în urmă de cele mai multe ori de campaniile de comunicare ale marilor branduri: comerţul tradiţional. 

„Unul dintre businessuri este management de POSM, unde lunar am înrolat din ce în ce mai mulţi parteneri, astăzi suntem şi în industria farma, mergem în comerţul modern, dar am ieşit şi pe zona de comerţ tradiţional. Eu acolo am fost format, dar uitasem că există. Şi există, şi a fost salvarea multora anul trecut. Ne-am asumat ca penetrare să intrăm acolo şi avem peste 6.000 de puncte de vânzare în care ajungem la nivel naţional şi asigurăm servicii. Acest serviciu de management de materiale de comunicare este cel în care încercăm să investim aceşti bani anul acesta“. 

Pariul pe comerţul tradiţional se suprapune cu un nivel de consum mai ridicat pe mediul rural, semnalat recent şi de companii din industria FMCG. 

„Citeam chiar în ZF de un producător din zona de bere care ne este şi partener şi spunea că salvarea anului trecut au fost clienţii din comerţul tradiţional, pentru că s-au întors mulţi români în mediul rural şi a crescut comerţul acolo. (...) Comerţul tradiţional este înfloritor în zona rurală şi au clienţi constant. Acolo campaniile naţionale de comunicare nu prea erau vizibile“.

 Spaţiile logistice vor ajuta grupul fondat de Saulea şi în alte servicii pe care le oferă, întrucât antreprenorul s-a pus intermediar pentru a satisface diferite nevoi pe care le au retailerii. 

„Am început cu o glumă cu un partener în zona de băuturi, cu câteva vitrine frigorifice pe care am zis hai să le ducem noi în magazine, asigurăm plasarea lor, mutarea lor între locaţii, iar astăzi multe unităţi de refrigerare din comerţul modern sunt la noi în depozite, le asigurăm instalare, mentenanţă şi alte servicii conexe“. 

Investiţia care va fi derulată în 2021 este finaţată printr-un mix de fonduri proprii şi finanţare bancară. Antreprenorul a subliniat că cel mai important aspect în ceea ce priveşte partenerul de finanţare este flexibilitatea. 

Grupul ESSA a obţinut afaceri de peste 15 milioane de euro în 2020, în creştere cu 6%, reuşind să recupereze scăderea bruscă a veniturilor din segmentul BTL. În prezent, operează cu peste 1.500 de angajaţi, la care se adaugă circa 300-350 de zilieri pe lună – în comparaţie cu o medie de 800 de zilieri pe lună înainte de pandemie. 

Chiar dacă anul 2021 aduce optimism pentru anumite sectoare din economie, Eugen Saulea consideră că anul 201 va fi mai dificil decât anul 2020. El atrage atenţia asupra situaţiei din retail, unde traficul este mai redus. 

„Anul trecut în T1-T2 existau banai şi se investea în noi servicii pentru că nimeni nu ştia ce ne rezervă ziua de mâine şi toată lumea voia să atragă consumatorul. Acum şi-au schimbat total comportamentul, nu au vânzări. (...) Retailerii ne raportează că a scăzut traficul în magazine. Discutând cu ei despre perioada de Paşte, când suplimentam normal echipele cu 14-15%, anul acesta ne-au zis că nu au vânzări şi nu am avut atât de multe cereri“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank