ZF Investiți in România

Investiţi în România! Iuliana Anton, fondator Wantsome: Trebuie să pregătim azi, pentru mâine, de aceea acum am început să lucrăm şi cu elevi

20.04.2021, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Dezvoltarea puternică a industriei de IT şi cererea tot mai mare de personal determină companiile de training să descopere noi trenduri şi să meargă chiar către şcoli pentru a pregăti din timp viitoarele generaţii de programatori.

Şcoala de IT Wantsome din Iaşi, cea mai mare unitate de învăţământ independent în IT din nord-estul României, estimează o creştere între 10% şi 25% a cifrei de afaceri pentru finalul anului 2020, până la 450.000 de euro. Mutarea cursurilor în mediul online a facilitat accesul la acestea din orice locaţie din România şi din lume, ceea ce a dus la o creştere de 20% a numărului de cursanţi în 2020.

Noul trend în IT este low code-ul, adică programarea cu cât mai puţine linii de cod şi utilizând o interfaţă grafică pentru proiectarea unei noi aplicaţii.

„Învăţarea trebuie să se facă întotdeauna pentru mâine. Dacă tu înveţi pentru azi, deja e târziu. Noi suntem prima academie de low code engineering din România. În piaţă se estimează că până în 2024 65% din aplicaţii vor fi realizate cu low code şi din acest motiv am realizat un parteneriat cu firma Plant an App şi avem prima serie care a început low code. Altfel pot învăţa introducere în programare, în IT, aleg după ce limbaj de programare vor să înveţe sau pot face testare manuală, după care automată sau alte specializări“, a explicat Iuliana Anton, fondator Wantsome.

Şcoala de IT Wantsome înre­gistrează atât cursanţi din România, cât şi din alte ţări, precum Marea Britanie, Germania, Italia, Irlanda, Finlanda, Olanda şi Republica Moldova. Însă, cea mai mare parte din veniturile academiei este generată de piaţa din România. În cadrul Wantsome lucrează o echipă formată din 40 de persoane, angajaţi şi colaboratori.

Următorul pas îl reprezintă creşterea colaborărilor cu şcolile din România, astfel încât şi elevii să aibă acces la cele mai noi cursuri.

„Ne-am dorit când am pornit să mergem la o facultate şi să prezentăm proiectul. Dar nu a existat deschidere atunci. Poate pe viitor vom reuşi această colaborare. La liceu a fost mai multă deschidere. Am acordat la liceul de informatică burse elevilor şi profesorilor de acolo. Avem profesori de acolo care învaţă la Wantsome. Am colaborat cu inspectoratul judeţean din Iaşi şi am pregătit profesori în programare pentru acesată zonă de practică dusă în ore. Avem cursuri pentru elevi şi adoles­cenţi cursuri de web development cu Java Script şi game development cu Java Script. Avem şi colaborări cu licee din Iaşi şi am văzut impact mare. Sunt copii care au învăţat să îşi proiecteze propriile jocuri la 8 ani şi transformăm un mindset de utilizator într-unul de formator, de creator de jocuri. Să se joace, dar jocul făcut de el. Trebuie să mergem mai jos, trebuie să mergem spre elevi care au nevoie acum să înveţe altfel, prin practică şi de la mentori pasionaţi de ceea ce fac“, a explicat Iuliana Anton.

În ceea ce priveşte impactul pandemiei în nivelul salarial al angajaţilor din industria de IT, Iuliana Anton este de părere că urmează o stabilizare a salariilor în această perioadă, cu o uşoară creştere doar în zonele tehnice de nişă.

„Cine termină un curs la noi se poate angaja într-o companie din IT. Trebuie însă să fie conştient ca în IT sunt salarii mari, dar se porneşte de jos, de la 2.500-3.000 de lei, dar salariul urmează tehnicitatea profilului. În trei ani poate ajunge la 6.500 – 7.000 de lei. Este un domeniu în care înveţi încontinuu. Acum industria IT este în full remote work, adică angajatorul poate fi şi din Canada, iar tu poţi lucra de oriunde vrei, atât timp cât ai abilităţile necesare, vorbeşti engleză şi ai o bună conexiune la internet“, a spus Iuliana Anton.

România ocupă locul 12 în Europa înrgistrând un număr de 105.170 profesionişti în IT şi o estimare de 140.000 profesionişti IT, la finalul anului 2020, conform studiului Europe Technology Talent Map 2019-2020, realizat de Brainspotting.

„Avem acum peste 30 de cursuri pe paliere de tehnicitate, de la intro la bază la cursuri avansate şi cursuri la comanda clienţilor noştri, companii de IT. Acum suntem cea mai mare companie de acest tip din nord-estul ţării. În 2020 am crescut cu 20% faţă de 2019 şi de odată nu mai eram doar în Iaşi sau Bucureşti, unde aveam centre, ci peste tot în ţară şi pentru cei plecaţi în afară. Acum avem o capacitate de 500-600 de cursanţi pe an, iar până în aprilie am avut circa 200 de cursanţi“, a explicat fondatorul Wantsome.

Dacă la finalul anului 2019, studiile făcute de diverse organizaţii profesionale şi companii specializate arătau un deficit de peste 15.000 de specialişti IT în România şi 670.000 de specialişti IT la nivel european, contextul pandemic a scos în evidenţă o nevoie accelerată de digitalizare, cu consecinţe şi asupra nevoii de un număr mai mare de specialişti IT.

„Cursurile de bază durează 4-5 luni în funcţie de curs. Un curs de testare manuală durează patru luni, iar unul de testare manuală şi introducere în testare automată durează cinci luni. Cursurile avansate durează două luni. La noi predau oameni din industria IT, cu experienţă şi care vor să facă mentorat“, a spus fondatorul.

Sunt mulţi cei care vor să intre în IT, vor o reconversie profesională. Sunt acum multe companii care mizează pe tehnologizare iar acest lucru vine şi cu reducerea posturilor. „Spre exemplu sunt mulţi din banking care vin acum la noi deoarece au văzut cum noile aplicaţii au redus numărul locurilor de muncă şi acum vin ei către IT. Pentru a reuşi în IT ai nevoie de cunoştinţe de limba engleză, să poţi purta o conversaţie în engleză la nivel mediu. A doua etapă a procesului de selecţie este o discuţie de aşezare de obiective, de clarificare, de setare deoarece este important că aici se lucrează şase ore pe săptămână, în două sesiuni a trei ore iar pentru fiecare oră de mentorat trebuie să depui acasă două ore ca efort iar astfel cursanţii trebuie să dedice 18 ore pe săptămână cursului“, a spus Iuliana Anton.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank