ZF Investiți in România

Investiţi în România! Mariana Ioniţă, CNAIR: Economia are nevoie urgentă de autostrăzi. Autostrăzile Sibiu-Piteşti şi Comarnic-Braşov pot fi gata până în 2025-2026

16.09.2020, 00:08 Autor: Bogdan Alecu

Realizarea studiilor de fezabilitate şi a proiectării trebuie să aibă la bază documentaţii actuale, bazate pe realitatea curentă din teren, nu pe ce a fost în urmă cu 15-20 de ani.

Mariana Ioniţă, care a pre­luat conducerea com­pa­niei naţionale de adminis­trare a infras­truc­turii rutiere (CNAIR) în luna februarie a acestui an, spune că principala problemă a proiectelor mari de infras­truc­tură a reprezentat-o vechimea studiilor şi documentaţiilor, motiv pentru care antreprenorul general s-a transformat şi în proiectant.

„Nu mai putem promova documentaţii luate din dulap, care nu se mai bazează pe realităţile de astăzi. Antreprenorii trebuie să facă execuţie, nu proiectare. Pe Comarnic-Braşov avem 3 ani pentru proiectare, iar aceasta va aduce un plus valoare, va optimiza autostrada şi se vor putea face în doi ani. Un exemplu bun este centura Bacăului, demarată în 2018 şi este aproape gata şi va fi gata în 2020. Dacă Comarnic-Braşov va fi fragmentată în loturi, în 2 ani poate fi gata dacă avem documentaţie bună. Dacă însă dai proiectarea la antreprenor pe baza unei documentaţii din 2005, atunci nimeni nu îşi poate asuma un termen“, a spus Mariana Ioniţă. Ea a subliniat că vechea documentaţie era învechită, nu respecta acordul de mediu şi „tăia“ staţiunile în două, afectând inclusiv turismul.

Autostrada Comarnic-Braşov va avea un nou traseu de la Sinaia la Râşnov, iar în licitaţie este deja lansată centura de la Comarnic în regim de autostradă, ce va avea o lungime de 7 km.

Dincolo, pe Sibiu-Piteşti deja lucrările avansează pe lotul dinspre Sibiu.

„Pe Piteşti-Sibiu, când am venit se discuta de proiectare pe lotul 1, acum s-a început şantierul de la Sibiu la Boiţa, s-au terminat exproprierile, scoaterea din fondul forestier, agricol, stadiul fizic este de 23%, în condiţiile în care când am venit aici nu era deloc. La lotul 5 proiectantul antrepre­norului general lucrează, ne va da câteva secţiuni mai devreme pentru a începe organizarea. La lotul 4 din păcate încă suntem în analiză, suntem în judecată, am solicitat detalii suplimentare, a depus contestaţie, suntem la curtea de apel. La lotul 3 documentaţia de atribuire este gata şi pleacă la validare la ANAP şi la publicare. La lotul 2 se lucrează la definitivare şi în octombire pleacă la validare. Anul acesta închidem cu Sibiu-Piteşti“, a spus Mariana Ioniţă. Ea a subliniat că Sibiu-Piteşti ar putea fi gata în 2025-2026.

La finalul acestei săptămâni CNAIR va deschide circulaţiei secţiunea Iernut-Cheţani de 18 km de pe A3 Ogra-Câmpia Turzii, care  va reduce şi mai mult timpul dintre Tg. Mureş şi Cluj.

„Am avut licitaţii închise în 2-3 ani iar marţi la Cluj am semnat Zimbor-Nuşfalău, 30 km în 42 de zile procedura de achiziţie publică, faţă de ani de zile. Am declanşat procedura de a angaja un director pentru resurse umane din mediul privat, să avem indicatori de performanţă pentru fiecare angajat şi să creştem nivelul competenţelor administrative şi de îmbunătăţirea echipelor de implementare“, a explicat directorul CNAIR.

De partea cealaltă ea spune că în România sunt şi anterprenori buni, dar şi unii vechi care se bazează pe avocaţi, pe vicii de procedură şi schimbările de management din CNAIR şi ale echipelor de proiect şi au găsit fisuri prin avocaţii lor care i-au ajutat să deter­mine prelungiri de termene şi ascunzându-şi incapacitatea lor de a realiza proiectul.

„Eu am venit în februarie şi am găsit în derulare 10 proiecte cu finanţare cu fonduri europne din februarie şi până acum am semnat 27 de contracte, 11 cu documentaţie şi proiectare şi 16 cu proiectare şi execuţie, iar săptamâna viitoare mai semnăm un contract de execuţie pe Autostrada Transilvania şi un altul pentru varianta ocolitoare a Galaţiului. Tot acolo sperăm să anunţăm proiectul pentru drumul expres Brăila-Galaţi care va merge către viitorul pod, care este gata în proporţie de 25%. Pe lângă pod, acolo mai lucrăm şi la drumuri unde avem probleme cu devierea utilităţilor, care sunt în derulare, avem contracte. Avem gata şi exproprierile şi intrăm în forţă şi cu construcţia drumurilor, avem şi autorizaţia de construcţie şi vom avea şantier pe final de an sau început de 2021“, a spus directorul CNAIR.

Ea spune că o altă problemă o reprezintă lipsa anterprenorilor, inclusiv a celor români, nu numai străini. Cei români sunt tot mai puţini, iar cei străini, care o parte sunt de bună intenţie şi bine pregătiţi dar nu cunosc realităţile României.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank