ZF Investiți in România

Investiţi în România! Ovidiu Spînu, antreprenorul din spatele brânzeturilor La Colline, explorează o investiţie în procesare în asociere cu fermieri, producători şi distribuitori

12.02.2021, 13:20 Autor: Alex Ciutacu

♦ Super Lactis procesează anual circa 700.000 de litri de lapte de capră în 100 de tone de lactate ♦ Producătorul analizează intrarea pe piaţa produselor ecologice.

Ovidiu Spînu, antreprenorul din spatele brânzeturilor La Colline, explorează ideea implementării unui proiect din fonduri europene printr-un parteneriat ce ar putea deveni ulterior o cooperativă, în care doreşte să implice fermieri, procesatori şi distribuitori, a declarat Ovidiu Spînu, fondator, Super Lactis, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Cred că ar trebui să acordăm mai multă atenţie în ceea ce priveşte investiţiile din fonduri europene. Acolo ar fi o sursă bună de finanţare, vor fi programe care se vor porni în acest an pe ceea ce înseamnă asociere, parteneriate pe lanţ scurt, care ni se potrivesc foarte bine. Ne gândim să scriem un astfel de proiect în parteneriat cu câţiva fermieri şi cu alţi colegi din domeniu şi poate în a doua etapă chiar am obţine un punctaj mai bun dacă am transforma acest parteneriat informal într-o cooperativă în care să participe atât producătorii de lapte, fermierii, cât şi procesatorii şi distribuitorii şi să mergem pe lanţ scurt şi piaţă locală pentru a scădea cheltuielile şi a creşte veniturile tuturor pe acest lanţ valoric“. 

Antreprenorul care conduce pro­ducătorul de lactate din lapte de capră din localitatea Feleacu, judeţul Cluj, a explicat că programele ar fi trebuit lansate încă din vara trecută şi sunt aşteptate pentru anul acesta. De ase­menea, el vede o oportunitate şi în pro­gra­mele care vizează angajarea persoa­nelor considerate drept vulnerabile. 

„Ne mai gândeam la acele întreprinderi sociale cu angajabilitatea acelor persoane care sunt în şomaj sau a tinerilor care nu au avut niciodată loc de muncă. Şi acolo ar fi oportunităţi, mai ales în domeniul agriculturii pentru că în agricultură nu lucrează creierele, creierele fug în IT sau în sectoare mult mai bine plătite, dar eu zic că între agricultură şi aceste persoane, să le spunem vulnerabile, a fost întotdeauna o legătură deosebită“.

De asemenea, invitatul ia în considerare intrarea pe nişa produselor ecologice şi se gândeşte la intrarea pe această nişă şi în contextul asocierii pe care o vizează. 

„Dacă vom trece şi spre produse ecologice aproape sigur că asocierea ar fi câştigătoare, punctajele ar fi mai mari şi ne-ar asigura şi ne-ar încuraja să trecem şi spre produs ecologic, şi noi, dar şi fermierii“.

Ovidiu Spînu a dezvoltat alături de soţia sa compania Super Lactis, care procesează în mod obişnuit circa 700.000 de litri de lapte de capră pe an şi produce circa 100 de tone de lactate. În condiţiile de piaţă din 2020, producţia a scăzut cu circa 10%, dar anul 2021 aduce perspective bune.

„Am scăzut puţin în acest an şi cantităţile de lapte şi cantităţile de produse şi vânzările au scăzut odată cu intrarea în criză şi cu suferinţa sectorului HoReCa, în care noi eram bine ancoraţi, dar suntem la aproximativ 90% din producţia lui 2019 în 2020, ceea ce nu este rău, cu perspective frumoase la începutul lui 2021. Ianuarie 2021 a fost cea mai bună lună din istoria noastră, iar februarie a început binişor“

Super Lactis a finalizat în 2020 o investiţie de circa 500.000 de euro care s-a concretizat într-o hală logistică, ambalaje, echipamente şi vehicule specifice transportului de lapte. Pentru 2021, compania nu a conturat alte planuri de investiţii momentan, dincolo de achiziţia unei autoutilitare, care se ridică la circa 30.000 de euro. 

În ciuda şocului generat de restricţii, sectorul HoReCa a continuat să reprezinte un canal de vânzare important pentru producătorul de lactate din lapte de capră.

„Noi am resimţit puţin revenirea HoReCa şi anul trecut şi sectorul merge în continuare, întrucât s-a reinventat, mai trimite şi acasă, mai dă la caserolă, mai vinde la un gemuleţ la restaurant şi încet, încet acest sector încearcă să se adapteze. (...) Eu sper ca în vară să vedem o revenire a sectorului şi cred că multă lume stă acasă şi îşi doretşe să umble, să circule, să iasă din oraş, să facă city-break-uri, să rupă barierele şi sper ca din toamnă să ne îndreptăm spre cum a fost odată“. 

Totodată, compania vinde şi către lanţuri de retail modern precum Kaufland, Auchan, Carrefour, Metro şi Selgros. 

„Dintre discounteri suntem doar în Kaufland, nu suntem în Lidl pentru că are preţuri extrem de mici la produsele de nişă şi noi nu reuşim să ajungem chiar la un produs atât de ieftin“. 

Alte canale de vânzare ale companiei includ magazine din retailul tradiţional situate în proximitatea producătorului, comerţ online, cât şi un magazin propriu de la poarta fabricii – care a înregistrat anul trecut bursc vânzări de 2-3 ori mai mari şi pe care Ovidiu Spînu vrea să îl modernizeze în 2021. 

La Colline analizează şi lansarea de noi produse, în contextul în care în 2020 a lansat produse realizate dintr-un mix de lapte de capră şi lapte de vacă, iar aceste produse au ajuns deja la export în Republica Cehă. 

„Dacă în urmă cu câţiva ani realizam 50% din cifra de afaceri la export, acum am scăzut spre 20-25% pentru că am crescut puternic în ţară. Dorim să ne concentrăm pe piaţa românească“. 

Cei aproximativ 700.000 de litri de lapte pe care îi procesează anual Super Lactis provin de la fermieri din Alba şi din Sălaj. Compania vrea să majoreze producţia în 2021, după ce prima lună din an a fost şi cea mai bună din istoria producătorului, iar antreprenorul îşi propune să extindă aria de colectare şi spre fermieri din Mureş, respectiv Sibiu. 

În 2020 datele arătau că piaţa lactatelor se îndrepta spre pragul de 5 miliarde de lei şi dincolo de el. Cu toate acestea, piaţa este controlată de câţiva jucători mari, multinaţionale, care realizează circa 60% din cifra de afaceri. Aceştia sunt Lactalis, Danone, Olympus, Hochland şi FrieslandCampina. 

Super Lactis este un producător local de nişă cu o cifră de afaceri de 3,7 mil. lei în 2019. „Pentru 2020 suntem cu circa 5-10% mai jos faţă de 2019“. 

Compania are 16 angajaţi în prezent, iar în privinţa acţionariatului aceasta este controlată în proporţie de 60% de Ovidiu Spînu şi de soţia lui, restul fiind deţinute de două familii de prieteni ai celor doi.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank