ZF Investiți in România

Investiţi în România! Păstrăvăria Şirna se îndreaptă spre o producţie anuală de 60 de tone. Compania fondată de Marian Moise intră şi pe piaţa produselor finite

08.02.2021, 11:10 Autor: Alex Ciutacu

Păstrăvăria furnizează păstrăv viu pentru mari lanţuri de retail precum Auchan, Carrefour, Selgros şi Metro. 

Păstrăvăria Şirna, cunoscută sub brandul de Păstrăvăria din Porumbi, are în curs o serie de investiţii în valoare totală de circa 200.000 de euro şi se îndreaptă spre o producţie anuală de circa 60 de tone pentru 2021, a explicat Marian Moise, fondator al Păstrăvăriei Şirna, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizat în parteneriat cu CEC Bank. 

„Noi în proiectul european (n.red: care a stat la baza înfiinţării companiei) am pus 35 de tone ca nivel, deja anul trecut am depăşit acest nivel, după primul an. În acest an ne ducem către 60 de tone de păstrăv, iar anul viitor cu investiţiile pe care le facem sperăm să ajungem la 75-100 de tone. Asta în condiţiile în care celelalte păstrăvării de câmpie produc circa 4-5-8 tone“, a declarat Marian Moise, un manager cu experienţă din sectorul FMCG, care a ocupat funcţii de conducere în companii precum Domeniile Tohani sau Domeniile Ostrov. 

Proiectul a fost lansat efectiv de Marian Moise în 2018, când a venit finanţarea europeană, dar compania Pescmar Fishing, care operează businessul, a fost fondată încă din 2011. Păstrăvăria situată în judeţul Prahova şi alimentată de pârâul Pribeagu a plecat de la pasiunea antreprenorului pentru piscicultură, iar investiţia iniţială a fost de „câteva sute de mii de euro“. 

„Eu sunt pasionat de pescuit şi în 2011 am fost în Delta Dunării şi am cunoscut un domn in­giner care a construit prima păstrăvărie de câmpie din România. El mi-a zis că la câmpie peş­tele creşte de două ori mai repede dacă ai o apă ca la munte şi şi-a amintit de acest izvor pe care am construit (...) Am făcut toţi paşii ne­cesari, iar în 2018 am terminat imple­mentarea şi am început partea de business“.

Ferma piscicolă se întinde pe o suprafaţă de circa 5.700 mp, iar investiţia iniţială a adus 22 de bazine de păstrăv, care cuprind atât bazine pentru puieţi, cât şi pentru tineret şi păstrăv de consum.

Astăzi, Marian Moise aşteaptă ultimele semnături pe al doilea proiect european, care va aduce investiţii de circa 200.000 de euro. Acestea se vor concretiza atât prin optimizare de costuri, cât şi prin intrarea în buinessul de produs finit. Mai exact, Marian Moise vizează o hală de eviscerare, echipamente, un magazin propriu în curtea păstrăvăriei, o staţie de oxigen şi panouri solare.

„Avem proiectul aprobat şi sperăm să semnăm până la finalul lunii. Avem în proiect o hală de eviscerare, avem acolo tot ce înseamnă zonă de echipamente şi utilaje care ne va permite să facem partea de semi-procesare. Vom ieşi pe piaţă cu peşte marinat, cu peşte afumat şi cu alte produse. (...) De asemenea, vom investi şi într-un magazin propriu în curtea păstrăvăriei pentru că suntem situaţi la 15 km de Ploieşti“. 

Nevoia de investiţii într-o staţie de oxigen este cu atât mai presantă în cazul verilor toride. De asemenea, un plus de oxigen îi poate permite păstrăvăriei să îşi dubleze producţia. 

„Infrastructura pe care am creat-o poate produce până la 200 de tone. La apa pe care o primesc dacă aduc un aport de oxigen mai mare pot să dublez sau chiar să triplez producţia. (...)“

„Pentru a produce un păstrăv în medie de 300 de grame, durează 9 luni la noi. Sunt păstrăvării în România la care durează peste 1 an şi 4 luni“. 

După implementarea acestei etape de dezvoltare, Marian Moise vizează şi un proiect mai mare, de peste 1 mil. de euro. 

Antreprenorul estimează că în România s-au produs în 2020 între 12.000 şi 14.000 de tone de peşte, în timp ce consumul s-a situat la peste 120.000 de tone. În ceea ce priveşte piaţa pentru păstrăv, în România se produc doar 3.000 de tone pe an, iar consumul ajunge la 20.000 de tone. 

Unul dintre motivele pentru care importurile rămân foarte ridicate ar putea fi lipsa de sprijin pentru sectorul piscicol, consideră antreprenorul. 

„Suntem oaia neagră în agricultură. Toate zonele din agricultură primesc subvenţii, dar noi nu primim. Pe lângă faptul că nu primim, avem cea mai mare suprareglementare. Eu produc 60 de tone de carne de peşte şi dacă mă compar cu o fermă care produce 60 de tone de carne de pui, documentaţia mea este de 4-5 ori mai stufoasă“.

Păstrăvăria din Porumbi vinde astăzi către patru mari reţele de retail, şi-anume Auchan, Carrefour, Selgros şi Metro. 

„La nivelul anului 2020 principalele afectate au fost cele două reţele de cash & carry pentru că ei sunt revânzători şi volumele din a doua parte au scăzut. Şi a trebuit să compensez prin deschiderea de mai multe puncte de vânzare pe zona de retail şi mă refer la reţeaua Auchan. Astăzi suntem furnizori în zona Bucureştiului pe nouă magazine plus Ploieştiul, iar această deschidere ne-a compensat acea cădere care se simţea undeva în a doua parte a anului“. 

Totodată, compania a lansat anul trecut pentru scurt timp şi un sistem de vânzare directă prin intermediul online-ului, însă antreprenorul a oprit acest segmnt întrucât erau prea multe comenzi faţă de aşteptările iniţiale, iar businessul nu era pregătit. 

„Am reluat din decembrie acest proiect pentru online de care ne ţinem, facem investiţii, este un proiect de viitor şi de succes pentru compania noastră. Suntem la 45 de km de Bucureşti şi vrem să intrăm în acea piaţă“.

Un canal important pentru producătorul de peşte era şi sectorul HoReCa, grav afectat în 2020. Antreprenorul este de părere că acest segment nu îşi va reveni în prima parte a anului 2021. 

„Nu vreau să fiu pesimist, ci realist. Eu spun că până în septembrie-octombrie HoReCa nu va fi turată. Chiar dacă va fi deschisă, e vorba de apetitul consumatorului. Omul este panicat şi nu are chef să vină să consume“. 

Păstrăvăria lucrează astăzi cu o echipă de 7 angajaţi, incusiv colaboratori externi, iar Marian Moise spune că numărul angajaţilor va creşte odată cu extinderea businessului. 

Cele mai recente date publice disponibile la nivel de cifre pentru Pescmar Fishing arată o cifră de afaceri netă de peste 250.000 de lei în 2019, însă businessul era chiar la început. În ceea ce priveşte cifra de afaceri pentru 2020, Marian Moise a spus că aceasta încă „nu este relevantă“ pentru că businessul este încă la început, dar a fost „dublu faţă de cât era progrnozat în caietul de sarcini al proiectului european“.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank