ZF Investiți in România

Investiţi în România! Polonezii de la ANSWEAR au început să listeze designeri români: brandul de modă Nissa este primul care capătă acces la celelalte 6 pieţe ale grupului

10.05.2021, 14:30 Autor: Alex Ciutacu

♦ ANSWEAR vrea să ajungă de la 350 la 500 de branduri listate până la finalul anului. Comerţul online se îndreaptă spre 6 mld. euro în 2021, în timp ce segmentul de fashion online ar putea depăşi 1 mld. euro ♦ Retailerul a ajuns la afaceri de 30 mil. euro pe piaţa locală în 2020, faţă de 22 mil. euro în 2019. 

Retailerul polonez de fashion ANSWEAR a listat primul brand ro­mâ­nesc în platforma online prin care deserveşte şapte pieţe, inclusiv Ro­mâ­nia, iar reprezentanţii din piaţa lo­cală vor ca Nissa să fie un deschi­zător de drumuri pentru alţi designeri ro­mâni, a explicat Raluca Radu, coun­try ma­na­ger, ANSWEAR Ro­mânia, în emi­siu­nea Investiţi în Ro­mânia!, re­a­lizată de ZF în par­teneriat cu CEC Bank. 

„În sfârşit, avem un prim brand ro­mânesc lis­tat în portofoliul ANSWEAR. Este vor­ba despre Nissa. Atât noi cât şi cei de la Nissa ne-am luptat pentru asta şi sper că este o des­chidere de dru­muri pentru mai multe bran­duri româneşti pre­zente pe ANSWEAR şi nu numai.“ 

Raluca Radu povestea anul tre­cut în cadrul emisiunii că este în discuţii cu grupul polonez pentru a lista şi designeri români, însă prin­cipalul impediment ţine de lipsa de popu­laritate a brandurilor româneşti în Europa de Est – regiunea în care activează retailerul polonez. 

„Recunosc că eram foarte supărată de feedbackul primit de la colegi, că nu putem lista branduri româneşti, că nu sunt cunoscute şi pe pieţele regionale, precum Polonia sau Cehia. Dar Nissa a lucrat în zona de awarness şi sunt convinsă că este o deschidere de drumuri şi vor urma şi alte branduri“. 

Brandul Nissa este operat prin intermediul companiei Demiuma Comimpex, cu afaceri de 50 mil. lei în 2019, iar acţionarii acesteia sunt Denisa Radian, respectiv Oana şi Maria Niţă, conform datelor agre­gate de ZF de pe platforma Confidas.ro.

ANSWEAR operează în şapte ţări din Europa Centrală şi de Est, şi anume Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria şi Ucraina. 

„Orice brand avem în portofoliu intră automat în toată reţeaua. Singura piaţă cu anumite restricţii este Ucraina, care nu este în UE, dar asta nu se aplică doar pentru Nissa.“ 

Afacerile ANSWEAR în Româ­nia au crescut la circa 30 mil. euro în 2020, de la 22 mil. euro în 2019, în contextul avântului înregistrat de piaţa comerţului online. Cu toate acestea, anul a fost mai dificil pentru unele pieţe ale grupului. 

„Noi în România la nivel de online am fost într-o creştere nesperată şi online-ul la fel. Dar suntem în retailer offline în Polonia, cu circa 80 de magazine fizice, iar businessul a fost destul de afectat. Noi la nivel de România ne bucuram, dar la nivel internaţional a fost o perioadă provocatoare.“ 

Cu toate acestea, anul 2021 a început puternic, iar grupul a înregistrat o creştere de 80% în T1 2021 faţă de T1 2020. Totodată, retailerul polonez s-a listat pe bursa din Varşovia la finalul anului trecut, iar acum mizează pe dezvoltare, investiţii în promovare şi extinderea portofoliului de branduri – care ar trebui să ajungă de la 350 la 500 de branduri în 2021. 

„Anul acesta ne propunem să investim mai mult în comunicarea brandului în offline pe toate pieţele în care suntem prezenţi. În al doilea rând, asta va veni împreună cu faptul că vom adăuga noi branduri în portofoliu şi ne vom mări gama de produse.“ 

Retailerul mizează şi în România pe o strategie prin care atrage noi clienţi înspre retailul online, în loc să se bazeze doar pe atragerea de clienţi de la concurenţă. Strategia se reflectă şi în distribuţia clienţilor la nivel de ţară. 

„Şi anul trecut dar şi în anii anterior, peste 60% din top 100 clienţi ANSWEAR au fost din oraşe mici, chiar comune, sate. De aici vin comenzile cele mai mari în general. Aceştia sunt clienţii care nu au acces atât de uşor la malluri.“

Compania avea un plan anterior prin care îşi propunea să deschidă câteva showroom-uri în România, însă acest plan a fost pus în aşteptare pe o perioadă nedeterminată. Pentru 2021, retailerul analizează livrarea către aşa-numitele pick-up points. 

„Am încheiat un parteneriat cu cei de la Coletăria. Ştim din experienţa altor pieţe cât de important este să ai toate opţiunile de livrare şi aici discutăm de ceva vreme deja cu mai mulţi parteneri. Este o situaţie de tip oul şi găina. Clienţii clar le vor folosi din ce în ce mai mult odată ce vor exista mai multe. Momentan sunt puţine puncte, dar este clar că se va dezvolta piaţa per total.“ 

Bonul mediu a înregistrat o creştere surprinzătoare de 50% în cazul ANSWEAR România în 2021, contrabalansând o tendinţă care se contura de câţiva ani. 

„Din fericire, a crescut anul trecut bonul mediu şi spun cu surprindere pentru că din cauza promoţiilor comanda medie era într-o uşoară scădere, de circa 10% de la an la an. Astea erau aşteptările, întrucât e normal să scadă comanda medie cu cât ai mai multe campanii de discount, dar anul trecut a avut loc o creştere de 50%, asta pentru că s-au comandat branduri medium-high.“ 

Aşa cum era de aşteptat, categorii precum tricouri, articole sportive, pijamale, papuci de casă şi halate de baie au înregistrat creşteri semnificative în timpul pandemiei, în detrimentrul unor categorii precum pantofi cu toc sau cizme de piele. 

ANSWEAR are o echipă de 8 oameni în România şi un total de circa 300 de angajaţi la nivel de grup. 

Intertitlu: „Este momentul să fim cât mai agresivi în online“

Piaţa locală de comerţ online a ajuns la 5,6 mld. euro, după o creştere de 30%, în timp ce piaţa de fashion online a ajuns la 800 mil. euro, după o creştere de circa 40%, conform datelor ARMO (Asociaţia Română a Magazinelor Online). 

„Se preconizează că în acest an vom trece de 6 mld. euro ca total piaţă de retail online, iar fashionul a fost 800 mil. euro şi în acest an va trece de 1 mld. euro. Ar putea deveni curând a doua categorie pe piaţa de comerţ online. (...) Dacă ne uităm la pieţele mature, fashionul ar trebui să fie categoria no1 în comerţ online, înainte de IT&C.“ 

Raportat la regiune, Raluca Radu consideră că mai este loc de creştere, iar comerţul online s-ar putea dubla ca valoare totală în următorii 2-3 ani. 

„Aşa cum am mai spus, cred că e-commerce-ul a accelerat cu 5 ani de zile. De la 25% dintre utilizatorii de internet care cumpărau online înainte de pandemie, s-a ajuns la peste 45% dintre utilizatori. Totuşi, dacă ne uităm la alte pieţe din regiune, potenţialul de creştere este imens, ar trebui să trecem de 70%.“ 

Ea a mai subliniat că este un moment în care tot mai mulţi jucători încep să intre în piaţa de fashion online din România, iar brandurile româneşti ar trebui să înceapă să vândă online cât mai repede dacă nu fac asta deja. 

„Este cazul să înceapă să vândă acum, cred că ar fi îndemnul principal. Deja este prea târziu chiar, ştiu că mulţi au tot amânat, dar este momentul şi un prim sfat ar fi ca aceştia să se uite în primul rând către listarea în alte marketplace-uri de fashion.“

Country manger-ul ANSWEAR a arătat spre platforme deschide deja de mai mult timp către designeri români, precum Fashion Days sau FashionUp, în contextul intrarea pe astfel de marketplace-uri se poate dovedi crucială în următorii ani. 

„Aud des discuţii de la branduri legate de comisioanele pe care le implică un marketplace, dar în acelaşi timp îţi dă acces la o audienţă foarte mare şi este un cost de marketing pe care ţi-l asumi. Aş vedea listarea aici ca fiind importantă pentru că est emult mai complicat ca brand de fashion să investeşti tu în campaniile de marketing online şi să fii competitiv“. 

Concomitent cu listarea în marketplace-uri, Raluca Radu recomandă lansarea propriului magazin online, pentru a nu „pune toate ouăle într-un singur coş„. 

„Este momentul să intrăm în online dacă suntem un brand deja cunoscut pe piaţă sau un magazin fizic şi cred că acum este momentul să fim cât mai agresivi pentru că este clar că acum intră mulţi cumpărători în piaţă. Este momentul să le asigurăm o experienţă pozitivă şi va fi din ce în ce mai greu să ieşi în evidenţă odată ce concurenţa va creşte“. 

Totodată, companiile nu trebuie să investească în platforme masive, scumpe şi care vizează timpi de implementare foarte mari pentru că riscă să piardă oportunitatea. 

„Multe branduri pornesc de la premisa că sunt foarte mari şi trebuie să îşi creeze o navă spaţială în comerţ online şi cheltuie uneori şi peste 100.000 de euro pentru o platformă, dezvoltarea durează 2-3 ani şi cumva în momentul în care o lansezi va fi probabil învechită. Aş merge pe soluţii simple, cu cât sunt lucrurile mai simple, cu atât e mai bine pentru un client.“ 

Experienţa ţărilor vecine în care comerţul online este mai avansat ne învaţă că odată cu creşterea concurenţei pe piaţă transportul gratuit şi returul gratuit vor deveni elemente de atragere a clienţilor, deci comercianţii vor fi nevoiţi să suporte astfel de costuri pentru a rămâne în faţă.

„De asemenea, în zona de publicitate online ne putem aştept la o creştere a costurilor, se aglomerează deja spaţiul publicitar în online. Anul trecut şi în zona de TV s-a văzut o creştere a audienţei.“

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank