ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Daniel Donici, managing partner, Artesana: Mergem înainte cu investiţia de 3,5 milioane de euro pentru a doua fabrică. Vrem să îi dăm drumul anul acesta

11.06.2020, 10:35 Autor: Alex Ciutacu

♦ A doua fabrică din Tecuci a producătorului Artesana ar putea duce la dublarea numărului de angajaţi.

Producătorul de lactate Arte­sana continuă investiţia de 3,5 mil. euro prin care îşi construieşte a doua fabrică din Tecuci, Galaţi, întrucât aceasta ar putea deveni operaţională în a doua parte a anului 2020, a declarat Daniel Donici, managing partener, Artesana, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Am continuat să dezvoltăm proiectul iniţiat anul trecut când spuneam că ne pregătim pentru creşterea capacităţii. Vrem să facem o nouă fabrică, lângă cea veche. Am cerut certificatul de urbanism şi vrem să îi dăm drumul cât mai repede. Investiţia se ridică la peste 3,5 milioane de euro şi am vrea să îi dăm drumul anul acesta”, a explicat Daniel Do­nici, care a fondat busi­nessul ală­turi de soţia sa, Alina Donici.

Prezente până acum în Auchan, Car­refour, Kau­fland, Cora, Mega Image, Selgros şi o parte din magazinele Profi, produsele Artesana îşi fac loc la raft şi în lanţul de supermarket-uri Lidl.

„Am semnat un acord cu Lidl pentru un plan de promoţie agreat până la finalul anului, ceea ce ne ajută să ne organizăm mult mai bine. Dacă eram la 95% capacitate, acum suntem la 110% - spun 110% pentru că lucrăm non-stop, 6 zile, 24 de ore, dar putem face în paralel anumite operaţiuni şi având acest plan agreat ne putem organiza mult mai bine”, a spus Donici (foto).

Deşi producătorul a cochetat cu ideea unei emisiuni de obligaţiuni pe Bursa de la Bucureşti, aceasta mai are de aşteptat, întrucât proprietarii businessului consideră că nu este încă momentul potrivit să atragă investitorii. Cu toate acestea, programul IMM Invest s-a dovedit a fi de ajutor în această perioadă pentru Artesana – care a continuat planurile de investiţie prin finanare bancară.

„Am rămas la finanţarea bancară. S-a potrivit mănuşă IMM Invest. Fiind necesară o sumă mare pentru a demara construcţia şi a da avansul la echipamente, ar fi fost dificil să susţinem dobânda chiar dacă este o perioadă de graţie, dar pentru că statul suportă dobânda cel puţin până la finalul anului, este un ajutor important. Până la urmă, 50.000 de euro sunt bani pe care îi putem folosi la investiţii”, a adăugat el.

Cu vânzări de circa 3 milioane de euro în 2019, Artesana a experimentat fluctuaţii semnificative în activitatea din ultimele trei luni, întrucât comportametul de consum al oamenilor a trecut printr-o perioadă de încetinire, urmată de o revenire parţială.

„Aş putea descrie perioada aceasta în două cuvinte: agonie şi extaz. Agonia nu a fost aşa de puternică şi a durat puţin, dar nici extazul nu a fost atât de puternic încât să ne revenim complet. Prima săptămână de criză a fost cu multă panică, s-au prăbuşit comenzile la 50%. Lumea a cumpărat conform impulsului de moment, din panică, din mai multe considerente. În a doua săptămână s-au dublat comenzile şi ne-au dat peste cap. Avem destule articole în portofoliu, avem un stoc pe baza istoricului şi putem previziona şi avem de la săptămână la alta o cantitate minimă care ne acoperă comenzile de spătămâna următoare aşa cum le ştim şi intervenim să suplimentăm unde este cazul. Când vin comenzi total diferite nu mai poţi reacţiona foarte bine. Acum s-au stabilizat, dar suntem sub ce am fi vândut într-o lună normală”, a declarat Daniel Donici.

În continuare, producătorul de lactate estimează că vânzările vor creşte în comparaţie cu anul trecut şi s-ar putea situa la peste 3,5 milioane de euro. Mai mult, managerul spune că numărul de angajaţi s-ar putea dubla până anul viitor, în contextul în care compania are astăzi 60 de angajaţi.

Artesana a încercat în ultimii ani să iasă la export, însă momentan nu are capacitatea necesară pentru a susţine activitatea de export. Noua investiţie din Tecuci ar putea aduce această capacitate necesară.

„Am cochetat în ultimii doi ani cu exportul, dar nu avem personal dedicat, nu prea are cine să se ocupe. Am vândut în Diaspora, în Italia şi Spania. Acum am avut cereri de la cineva care se ocupă pe relaţia Arabia Saudită, Dubai, am trimis mostre, au fost foarte încântaţi, dar momentan spunem pas. Totuşi, cererea există, trebuie doar să ajungem la capacitatea necesară”, a adăugat el.

Pentru următorii ani, producătorul din Tecuci are în plan şi construirea unui lanţ de magazine proprii, specializate, dar şi intrarea cu produsele în industria HoReCa – o mutare pe care Artesana o pregătea chiar de acum, însă planurile au fost afectate de criza actuală.

„Ne gândim la retail propriu, magazine specializate unde am vrea să aducem o altă gamă de produse, să încheiem un parteneriat cu altcineva. Dar vom dezvolta ideea pe parcurs. Acum vreau să finalizăm acest proiect foarte important (n.red: a doua fabrică) şi în paralel va trebui să ne gândim şi la noi canale de distribuţie, apoi HoReCa şi exportul”, a explicat Donici.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Artesana

♦ Finanţarea bancară ar putea fi o problemă, dar sperăm că am rezolvat-o. Oricum, din investiţiile făcute acum 3 ani am achitat peste 50% în 2 ani. Este o presiune mare pe dezvoltare. Nu poţi face investiţii pe termen lung pe care să le achiţi în primul an sau în doi-trei ani. Nicio bancă nu dă pentru o firmă mai mică decât pe perioadă scurtă şi scump. Dar antreprenorii români găsesc soluţii.

♦ Infrastructura rutieră şi de transport. Am fost la primărie la Tecuci să cerem certificatul de urbanism şi am profitat de ocazie să mai vorbim cu primarul, să ne spunem doleanţele. Surprinzător, a reacţionat, i-am spus că vrem să facem o nouă investiţie, dar ne cam încurcă accesul. Avem şi 3 tiruri pe zi în unele zile. Dacă întârzii mai mult de câteva ore în anumite magazine pierzi livrarea respectivă şi în unele cazuri nu mai poţi să programezi. Pierderile pot fi enorme, plus costurile, încât transportatorul are costuri mai mari. 

♦ Infrastructura educaţională va deveni o problemă şi mai mare. Întotdeauna a fost. Noi primeam când puteam vizite de la universitatea de industrie alimentară din Galaţi, am vorbit cu studenţii, niciunul nu părea interesat să lucreze în domeniu, să se dezvolte în partea asta. Ne-am expirmat interesul de a veni să facă practică. A fost foarte dificil. Cred că trebuie să se facă mai multe parteneriate între universităţi, şcoli şi companii care să poată absorbi apoi forţa de muncă, pentru că vom avea nevoie de ea.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank