ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Didier Balcaen: Investitorii străini trebuie să joace rolul de ambasadori pentru România

17.07.2020, 00:08 Autor: Bogdan Alecu

 Didier Balcaen, cofondator al dezvoltatorului belgian Speedwell, spune că România are nevoie de investiţii în imagine, nu doar în infrastructură, pentru a schimba percepţia asupra economiei locale şi pentru a creşte randamentele investiţiilor ♦ „Investim în România pentru că vedem potenţialul ♦ Ne uităm în continuare după achiziţii de noi terenuri

Imaginea României în Europa de Vest afectează randamentele investi­ţio­nale motiv pentru care există un decalaj, care poate ajunge şi la două puncte procentuale între cele de pe piaţa locală şi cele din Ungaria, Cehia, Slovacia sau Polonia.

„România are o imagine mai bună în SUA decât are în Europa, iar noi ca investitori trebuie să jucăm rolul de ambasadori şi trebuie să apărăm imaginea României, o ţară frumoasă cu mult potenţial, dar cu o imagine proastă, iar acest lucru se reflectă în randamente, mai scăzute decât în alte ţări din Europa Centrală şi de Est. România are nevoie de un efort de PR pentru a-şi schimba imaginea şi de investiţii în infrastructură, aşa cum au făcut şi alte ţări din Europa de Vest pe timp de criză. Cer Guvernului să facă eforturi pentru a îmbunătăţi situaţia“, a explicat Didier Balcaen.

Speedwell are în derulare în Bucureşti, printre altele, proiectul rezidenţial Triama, birourile The Miro, proiectul rezidenţial The Ivy, şi proiectele mixte Record Park din Cluj şi Paltim Timişoara, fiind printre cei mai activi dezvoltatori.

„Investim în România pentru că vedem potenţialul. Venim din Belgia, o ţară mică, cu oportunităţi puţine, dar business bun. România este o ţară mare, cu populaţie numeroasă o clasă de mijloc în creştere, în nevoie de birouri şi locuinţe. vedem aici oportunităţi pe termen lung. Dacă în Europa de Vest loturile bune de teren sunt extrem de rare, aici încă poţi găsi locaţii bune în zone centrale. Ne uităm în continuare după achiziţii de noi terenuri atât în Bucureşti, cât şi în centrele regionale“, a spus Didier Balcaen.

Printre oraşele luate în calcul sunt cele cu o economie locală puternică, care poate susţine birouri şi clasa de mijloc.

„De aceea am început cu oraşe mari precum Cluj sau Timişoara şi nu mergem încă spre oraşe terţiare sau mai mici. Următorul punct cheie este infrastructura, oraşul trebuie să aibă aeroport, în condiţiile în care infrastructura rutieră se dezvoltă încet. Ne uităm şi la restul ţării, nu doar la oraşe din Transilvania, iar dacă vom găsi loturi bune în Iaşi sau Constanţa, vom merge şi acolo“, a subliniat cofondatorul Speedwell.

Compania de audit şi consultanţă KPMG România a semnat cu Speedwell pentru închirierea a 8.500 mp de birouri, 40% din suprafaţa închiriabilă, în proiectul Miro pe care dezvoltatorul belgian îl va construi în Băneasa, vizavi de zona comercială Băneasa Shopping City. Aceasta este cea mai mare tranzacţie de birouri semnată pe timpul pandemiei. În prezent KPMG îşi are birourile în proiectul Victoria Park al austriecilor de la Immofinanz. KPMG este chiriaş în Victoria Park de 15 ani, iar ultima prelungire a contractului a fost semnată în 2015, pentru încă 5 ani, mo­ment în care compania a extins suprafaţa cu 640 mp la un total de 6.400 mp.

Anunţul celor de la KPMG vine la câteva zile de când Speedwell a primit autorizaţia de construcţie pentru Miro.

Viitorul proiect de birouri va fi construit în urma unei investiţii de de 35 mil. euro şI va avea 25.000 mp de spaţii office. Printre companiile care mai analizează posibilitatea de a se muta în Miro sunt DuPont şi Eaton, ambele fiind chiriaşi în proiectul Băneasa Business&Technology Park de vizavi, peste DN1. Proiectul Miro va avea o înălţime de 5 etaje, 4.570 mp suprafaţă office per etaj şi câte un loc de parcare la 40 mp, practic un loc la 2-4 persoane, având în vedere şi distanţarea impusă de pandemie.

„Noi urmărim un mix de birouri, cu rezidenţial şi comercial când investim într-un nou proiect. În Băneasa, unde vom dezvolta birourile The Miro. Noi am venit acum acolo cu o componentă de birouri şi una rezidenţială, timp în care Băneasa Shooping City vine cu cea comercială. Birourile sunt pentru cei care vor un acces facil cu maşina, nu vor să fie în centru şi călătoresc mult în ţară şi internaţional, fiind aproape de aeroport“, a spus cofondatorul Speedwell. El a subliniat că „metroul nu a fost un factor deciziv, altfel nu mai cumpăram terenul, ci amplasarea lor“.

Lucrările pentru Paltim, cel mai nou proiect al companiei Speedwell, vor începe în curând în Timişoara. Autorizaţia de demolare a fost emisă, iar lucrările vor fi demarate în prima parte a lunii iulie 2020.

Paltim este un proiect de tip mixed-use de regenerare urbană care va reproduce acelaşi concept gândit şi implementat în cadrul Record Park, un alt proiect al companiei, dezvoltat in Cluj-Napoca, ce urmează să fie livrat acest an. Construit pe un vechi sit industrial, fosta fabrică de pălării Paltim, noul proiect va reda locuitorilor o locaţie istorică importantă şi va contribui la dezvoltarea zonei centrale a oraşului.

Proiectul Paltim are funcţiuni mixte, incluzând clădiri rezidenţiale cu 287 de apartamente premium, 13.000 de mp de spaţii de birouri şi 2.000 de mp destinaţi spaţiilor de retail şi servicii (magazine, cafenele şi un club de fitness).

Obiectivul companiei Speedwell este de a conserva patrimoniul istoric şi cultural oferit de locaţie. Astfel, plănuişte să renoveze două dintre clădirile abandonate: o veche vilă monument şi o secţiune a fostei fabrici.

„Miro va demara construcţia săptămâna viitoare, partea rezidenţială, The Ivy demarează în toamnă, cu primele 150 de apartamente. La Timişoara am început săptămâna trecută demolările, pentru curăţarea terenului, iar în următoarele două luni, cât vor dura operaţiunile de curăţenie, în paralel lucrăm la documentaţia pentru PUZ, iar proiectul va fi lansat comercial în octombrie anul acesta, construcţia va demara cel mai probabil în primăvara anului viitor, iar prima fază ar urma să fie gata în a doua jumătate din 2022“, a subliniat Didier Balcaen.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank