ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Silvania Gourmet: Marile reţele din Europa ne spun că nu mai primesc producători străini la raft. Vor doar producători interni

16.07.2020, 07:30 Autor: Alex Ciutacu

Producătorul român a întâmpinat probleme în mai multe ţări din regiune, precum Ungaria, Slovacia sau Cehia.

Producătorii români care vor să ajungă la raft în marile reţele comerciale din alte ţări europene se confruntă cu probleme şi refuzuri în ultimele luni, în contextul în care acestea le transmit că se axează mai mult pe producători interni în acest mo­ment, a explicat Andrei Pă­du­rean, director operaţional, Sil­vania Gourmet, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Produsele noastre au fost în Ungaria unde am colaborat până săptămâna trecută cu Auchan, timp de trei ani. Pe fondul acestei pandemii, cei din Ungaria au decis să-şi protejeze producătorii interni şi să nu mai dea spaţiul la raft producătorilor externi. Este o primă măsură din cauza căreia suferim pentru că a însemnat o anumită muncă să mergem în fiecare an în Ungaria să prmovăm produsele. Am ajuns abia anul tre­cut de la producător listat sezo­nier la producător listat per­manent, iar anul acesta am ajuns să ne spună că nu mai alocă spaţiu la raft producătorilor externi. Practic, am pierdut un contract după investiţii de trei ani de zile, nu datorită produsului sau a preţului”, a declarat Andrei Pă­du­rean, director operaţional, Sil­­va­nia Gourmet, care produce me­zeluri tradiţionale, specialităţi gour­met şi mezeluri eco fără E-uri într-o fabrică din Zalău, judeţul Sălaj.

Producătorul din Zalău s-a lovit de aceleaşi impedimente şi în alte pieţe din Uniunea Euro­pea­nă, precum Slovacia sau Cehia.

„În ultimii trei ani am avut discuţii comerciale cu Kaufland, Billa şi mai multe mărci interne din Slovacia, unde nu am reuşit să penetrăm.“

De la reţelele autohtone care ne-au spus că nu colaborează cu producătorii străini şi ne-au închis uşa fără analiză de ofertă şi până la marile reţele comerciale, precum Billa, care după trei ani mi-au spus că oficial nu ne pot transmite că nu doresc să promoveze producători străini, dar neoficial ne-au putut spune că au primit recomandări din partea statului slovac să lucreze cu producătorii interni. (...) În Cehia am avut volume frumoase prin lanţul comercial Albert, parte a grupului Ahold Delhaize, până anul trecut când ni s-a transmis că noua direcţie a reţelei lor comerciale este cea de a promova producătorii cehi. Iar anul trecut în decembrie au refuzat să ne mai ia produsele”, a explicat el.

Managerul a explicat în cadrul emisiunii că acest trend a accelerat în ultimele şase luni şi că în mai multe ţări europene nu a văzut niciun producător român la raft, cel puţin în zona de mezeluri.

„Lucrurile au accelerat în ultimele 6 luni şi ni s-a închis tot ce înseamnă Europa. Nu mă refer aici la export într-o comunitate de români. Nu există la ora actuală producători români de mezeluri pe care eu să-i fi văzut în marile lanţuri comerciale din Europa. Dacă ne uităm la raft în România vedem mulţi producători străini, dar dacă mergem în afară nu există producători români la raft. Nu cred că este vorba despre raportul calitate-preţ”, a adăugat Pădurean.

Silvania Gourmet, parte a grupului Universal, a terminat anul 2019 cu afaceri de peste 13,5 milioane lei, în linie cu nivelul din 2018, înregistrând doar o creştere uşoară de 4%. Cu toate acestea, pentru anul 2020, compania estimează o creştere de 10%, în contextul în care extinderea gamei gourmet până la 35 de produse şi dezvoltarea gamei de mezeluri eco fără E-uri ar urma să aducă noi creşteri pentru producătorul din Sălaj.

„Pe intern ne aşteptăm la o creştere pentru că zona de eco pe care am crescut-o anul trecut şi am plasat-o în marile reţele comerciale încă din octombrie este în creştere şi o extindem în celelalte reţele comerciale. Abia acum dezvoltăm cu Auchan, cu Mega Image şi cu Lidl. Cu siguranţă şi acestea vor aduce creştere în acest an. (…) Ne aşteptăm să se aşeze la o creştere de 10%. Avem o creştere de 15% pe 6 luni, dar consider că se va mai domoli şi vom ajunge la o corecţie de final de an până la 10%”, a spus Andrei Pădurean.

Parte a grupului sălăjean Universal, care mai produce şi lenjerie, Silvania Gourmet a trecut la o schimbare de strategie în ultimii ani, renunţând parţial la gama de mezeluri tradiţionale de la raft, în timp ce a adus în magazinele din România mai multe produse din gama gourmet şi din gama de mezeluri eco fără E-uri.

În prezent, compania Silvania Gourmet produce cu 84 de oameni în fabrică, iar echipa totală ajunge aproape de 90 de persoane.

Printre investiţiile derulate în prezent de producător, principala direcţie este cea a cercetării şi dezvoltării, întrucât gama de produse gourmet este în continuă extindere, iar Silvania Gourmet a lansat recent o gamă de snack-uri din carne pe care vrea să o plaseze în benzinării.

 

Care este principala problemă identificată de Silvania Gourmet

Piaţa de desfacere. Aici unde am putea să o avem în România faţă de estul Europei nu este clar definită o direcţie la nivel de ţară şi se permite într-o măsură mult prea mare accesul şi facilitarea introducerii la raft a producătorilor străini, ceea ce este o mare problemă pentru că în afară lucrurile nu se întâmplă şi pentru români în contrapartidă şi nu pentru că nu avem produse bune. Pe intern, piaţa de desfacere o reprezintă marile reţele comerciale, acestea au puterea financiară de a dezvolta un producător. A doua mare problemă în intern este creată de mărcile proprii ale marilor reţele comerciale care au început să crească pe spaţiu la raft, în detrimentul mărcilor naţionale şi indiferent ce spun marile reţele comerciale, în momentul în care ai marcă proprie azi poţi produce în România dacă îţi convine preţul, dar mâine poţi produce în Ungaria pentru că eşti în toată Europa.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank